ילקוט שמעוני, תהלים פרק ק
מזמור לתודה הריעו לה' כל הארץ -
אמר ר' בר אבהו בש"ר אחא:
יודו בי עבודת אלילים ואני מקבלם, שנאמר:
בי נשבעתי וגו' כי לך תכרע כל ברך, זה שאמר הכתוב:
מכסה פשעיו לא יצליח.
ר' שמעון ור' יהושע בן לוי בש"ר שמואל בר נחמני:
מכל הנטיעות אתה מכסה שרשיהן והן משביחות, האגוז הזה אתה מכסה שרשיו, ואינו משביח,
משל לליסטים שהיה נידון לפני הקוסטינר, כל זמן שהוא מתריס הוא לוקה, הודה - הוא נותן פרקילא, אבל הקב"ה אינו כן, אלא עד שלא הודה - הוא נותן פרקילא, משהודה - נוטל דימוס הוי:
ומודה ועוזב ירוחם,
א"ר יודא:
ומודה ע"מ
ועוזב ירוחם, כיון שראה משה כן, התחיל שורר עלהן מזמור, שנאמר:
מזמור לתודה.
כתוב אחד אומר:
עבדו את ה' בשמחה.
וכתוב אחד אומר
: עבדו את ה' ביראה.
אם ביראה למה בשמחה ואם בשמחה למה ביראה?
א"ר איבו:
כשתהא עומד להתפלל, יהא לבך עליך שמח, שאתה עובד לאלהים שאין כיוצא בו.
דבר אחר:
עבדו את ה' בשמחה -
יכול שלא ביראה?
תלמוד לומר:
עבדו את ה' ביראה.
אמר ר' אחא:
עבדו את ה' ביראה - בעוה"ז, כשתגיע לעתיד לבא:
אחזה רעדה חנפים תהיו אתם גלים ברעדה שהבאתי על עובדי אלילים.
בואו שעריו בתודה -
ר' פנחס ור' לוי ור' אחא בש"ר מנחם דמן גליא:
כל התפלות בטלות לעתיד לבא, וההודאה אינה בטלה.
כל הקרבנות בטלות וקרבן תודה אינו בטל, שנאמר
: אשלם תודות לך, שתי תודות כנגד תפלה וכנגד הקרבן.
וכן הוא אומר:
קול ששון וקול שמחה, קול אומרים:
הודו את ה' - הרי תפלת ההודאה. מביאים תודה בית ה' - הרי קרבן תודה.
הודו לו ברכו שמו -
הרי תפלת ההודאה,
מה כתיב אחריו?
(הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו) כי טוב ה' לעולם חסדו.
הוא אלהינו ואנחנו עמו וצאן מרעיתו -
אימתי אנו עמו?
כשאנו
צאן מרעיתו, שנאמר
: ואתן צאני צאן מרעיתי, אבל כשאנו אריות, הוא שונא אותנו, שנאמר:
היתה לי נחלתי כאריה ביער.