ילקוט שמעוני, תהלים פרק קא
לדוד מזמור חסד ומשפט אשירה -
אמר רב הונא בש"ר אחא:
אם חסד אשירה ואם משפט אשירה (כתוב באיבו ברמז תתצ"ג).
אמר ר' ברכיה בש"ר לוי:
ואתה מרום לעולם ה' -
לעולם ידך מן עיליתא,
על הטוב: ברוך הטוב והמטיב,
על הרעה: ברוך דיין האמת.
אשכילה בדרך תמים -
ר' יהודה ור' נחמיה,
ר' יהודה אומר:
אמר הקב"ה: משה מנה לי כהן גדול.
אמר לו:
מאיזה שבט?
משבט ראובן?
אמר לו: לאו,
לא אשית לנגד עיני דבר בליעל, וילך ראובן וישכב וגו'.
אמר לו משבט שמעון?
אמר לו: לאו,
עשה סטים שנאתי, על מה שעשה בשטים, לכך לא ידבק בי.
אמר לו:
ונמנה משבט דן?
לאו,
לבב עקש יסור ממני, שהיו עובדי אלילים, לא היה לבו של זה עקש, שהניח לחי העולמים והיה עובד אלילים ועברה עם ישראל בים, שנאמר:
ועבר בים צרה, זה צלמו של מיכה.
הוא שמשה אמר להם
: פן יש בכם איש או אשה.
אמר לו:
ונמנה משבט יהודה?
אמר לו: לאו, גבה עינים הוא, וכתיב:
ויראה יהודה,
אמר לו:
ממי נמנה?
אמר לו הקב"ה: משבטך,
עיני בנאמני ארץ, שנאמר:
בכל ביתי נאמן הוא.
ר' נחמיה אומר, ואית דאמרין לה ר' אחא אומר משום ר' שמעון בן לקיש:
אמר הקב"ה: מי ששרתני בעוה"ז הוא ישרתני לעוה"ב.
לא ישב בקרב ביתי -
אמר ר' יהושע בן לוי:
צריך אדם להיות עלוב בביתו, ואם בביתו, אין צריך לומר בביתו של הקב"ה.
מלשני בסתר רעהו אותו אצמית -
אמר ר' יוחנן משום ר' יוסי בן זמרא:
כל המספר לשון הרע נגעים באין עליו, שנאמר:
מלשני בסתר רעהו אותו אצמית.
וכתיב התם:
לצמיתות ומתרגמינן לחלוטין.
ותנן:
אין בין מצורע מוסגר למצורע מוחלט, אלא פריעה ופרימה.
אמר ר' שמעון בן לקיש:
מאי דכתיב: זאת תהיה תורת המצורע?
זאת היא תורתו של מוציא שם רע.
אמר ר' חסדא אמר מר עוקבא:
כל המספר לשון הרע ראוי לסקלו באבן.
כתיב הכא:
אותו אצמית.
וכתיב התם:
צמתו בבור חיי וידו אבן בי.
אמר חסדא אמר מר עוקבא:
כל המספר לשון הרע, אמר הקב"ה: אין אני והוא יכולין לדור בעולם, שנאמר:
מלשני בסתר רעהו אותו אצמית גבה עינים ורחב לבב אותו לא אוכל, אל תקרי:
אותו לא אוכל, אלא
אתו, ואיכא דמתני לה על גסי הרוח.
דובר שקרים לא יכןן לנגד עיני -
זה רוחו של נבות היזרעאלי (כתוב במלכים רמז רכ"ג ובאיוב רמז תתק"ו).
לבקרים אצמית כל רשעי ארץ -
אמר ר' יוחנן:
לשני בקרים הביאו ישראל נדבת המשכן, שנאמר:
והם הביאו אליו עוד נדבה בבקר בבקר, בזכות כך:
אצמית כל רשעי ארץ.