ילקוט שמעוני, תהלים פרק קיא
הללויה אודה ה' בכל לבב בסוד ישרים ועדה -
לפי שהקב"ה מגלה סודו לישרים.,
וכתיב:
כי אם גלה סודו אל עבדיו וגו'.
וכתיב:
אל תירא יעקב וגו' כי אצק מים על צמא, ואין צריכין מי שילמדם אלא, זה יאמר:
לה' אני וזה יקרא בשם
יעקב, ומי גרם להם?
סוד שגליתי להם, לכך נאמר:
בסוד ישרים ועדה.
גדולים מעשי ה' -
הוא גדול, שנאמר:
גדול ה' ומהולל מאד,
וכן הוא אומר:
אז יאמרו בגוים הגדיל ה' לעשות עם אלה.
מהו שכרו?
כל מי שעושה אותם מלבישו הוד והדר, שנאמר:
הוד והדר פעלו, ומהלליו גדולים.
וכן הוא אומר:
יראה אל עבדיך פעלך והדרך על בניהם (כתוב ברמז תתרנ"ז).
זכר עשה לנפלאותיו -
כל מה שעשה בעולם הזה לצדיקים לאו כלום הוא, אלא כשיעשה לעולם הבא:
וצדקתו עומדת לעד.
טרף נתן ליראיו -
אמר ר' יהושע בן לוי:
טירוף נתן ליראיו בעולם הזה
: ויהי רעב בארץ וירד אברם מצרימה, אבל לעתיד לבא:
יזכור לעולם בריתו.
כח מעשיו הגיד לעמו -
רבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי:
מה טעם גלה הקב"ה לישראל מה שנברא ביום ראשון וביום שני?
מפני הכנענים, שלא יהיו מגנין את ישראל לומר: הלא אומה של בוזוזות אתם!
וישראל משיבין להם ואומרים להם: הלא בזוזה היא בידכם, הלא
כפתורים היוצאים מכפתור השמידום וישבו תחתם, אלא העולם ומלואו של הקב"ה, כשרצה נתנה לכם וכשרצה נטלה מכם ונתנה לנו, הה"ד:
[כח מעשיו וגו'] בשביל לתת להם נחלת גוים.
סמוכים לעד לעולם -
א"ר אלעזר:
סמוכים מן התורה מנין?
שנאמר:
סמוכים לעד לעולם עשוים באמת וישר.
ראשית חכמה יראת ה' -
מרגלא בפומיה דרבא:
תכלית חכמה תשובה ומעשים טובים, כדי שלא יהא אדם קורא ושונה ובועט באביו או באמו או ברבו או במי שגדול ממנו בחכמה, שנאמר:
ראשית חכמה יראת ה' שכל טוב לכל עושיהם, ללומדיהם לא נאמר אלא
לעושיהם, לעושים לשמה ולא לעושים שלא לשמה, וכל העוסק בתורה שלא לשמה - נוח לו שלא נברא.
ומה שעשתה חכמה עטרה לראשה, עשתה ענוה סוליתא לרגלה, שנאמר:
עקב ענוה יראת ה':