ילקוט שמעוני, תהלים פרק קכה
שיר המעלות (לדוד) הבוטחים בה' כהר ציון וגו' -
אמר רב:
מיום שחרב בית המקדש נגזרה גזרה על בתיהם של צדיקים ליחרב, שנאמר:
באזני ה' צבאות אם לא בתים רבים לשמה יהיו.
אמר רב יוחנן:
ועתיד הקב"ה להחזירם לישובם.
שיר המעלות (לדוד) הבוטחים בה' כהר ציון לא ימוט לעולם ישב -
מה הר ציון עתיד הקב"ה להחזירו, אף בתיהם של צדיקים עתיד הקב"ה להחזירם.
כי לא ינוח שבט הרשע -
דרש ריש לקיש:
אין מזווגין לו לאדם אשה אלא לפי מעשיו, שנאמר
: כי לא ינוח שבט הרשע על גורל הצדיקים.
אמר ר' יוחנן:
ממה שנאמר ברבקה בתולה, איני יודע שאיש לא ידעה?!
אלא שאפילו אדם לא תבע בה, ע"ש:
כי לא ינוח שבט הרשע וגו'.
ר' אבא בר כהנא אמר:
אין לו נייחא בצד חבורה של צדיקים, אלא בצד חבורה של רשעים.
למה?
לא ינוח שבט הרשע - זה אשתו של פוטיפר.
על גורל הצדיקים - זה יוסף.
היטיבה ה' לטובים-
(כתוב לעיל ברמז תת"ח):
היטיבה ה' לטובים -
יבא טוב ויקבל טוב מטוב לטובים.
יבא טוב - זה משה, שנאמר
: ותרא אותו כי טוב הוא.
מטוב - זה הקב"ה, שנאמר:
טוב ה' לכל.
ויקבל טוב - זה התורה, דכתיב:
כי לקח טוב נתתי לכם,
לטובים, אלו ישראל, שנאמר
: היטיבה ה' לטובים ולישרים בלבותם.
היטיבה ה' לטובים -
יכול לכל?
ת"ל:
ולישרים בלבותם.
והמטים עקלקלותם -
אמר ר' יהושע בן לוי:
כל המספר אחר מטתן של ת"ח נופל בגיהינום, שנאמר
: והמטים עקלקלותם יוליכם ה' את פועלי האון.
תניא ר' ישמעאל אומר:
אם ראית ת"ח עובר עבירה בלילה אל תהרהר אחריו ביום, שמא עשה תשובה.
שמא סלקא דעתך?
אלא ודאי עשה תשובה, הני מלי דברים שבגופו, אבל בדברים שבממון עד דמהדר ליה למאריה.