ילקוט שמעוני, תהלים פרק קלב
שיר המעלות זכור ה' לדוד את כל ענותו -
(כתוב ביהושע ברמז כ' וברמז כ"ד וברמז תקצ"א וברמז תשצ"א).
אם אתן שנת לעיני -
(כתוב בשמואל ברמז קמ"ה):
אם ישמרו בניך בריתי -
שלשה דברים נתנו על תנאי:
ארץ ישראל,
ובית המקדש,
ומלכות בית דוד,
חוץ מספר תורה ובריתו של אהרן, שלא נתנו על תנאי.
ארץ ישראל מנין?
שנאמר:
השמרו לכם פן יפתה לבבכם וגו' וחרה אף ה' בכם ועצר את השמים וגו'.
בית המקדש מנין?
שנאמר:
הבית הזה אשר אתה בונה אם תלך בחוקותי, ואם לאו -
והבית הזה יהיה עליון כל עובר עליו ישום ושרק.
מלכות בית דוד מנין?
שנאמר:
אם ישמרו בניך בריתי
ונאמר:
ופקדתי בשבט פשעם.
ומנין לספר תורה שלא נתן על תנאי?
שנאמר:
תורה צוה לנו משה מורשה.
ומנין לבריתו של אהרן שלא נתן על תנאי?
שנאמר:
ברית מלח עולם.
ואומר:
והיתה לו ולזרעו אחריו ברית כהונת עולם.
זאת מנוחתי עדי עד -
תנו רבנן:
כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואת הנחלה.
מנוחה - זו שילה.
ואמאי קרי לה מנוחה?
דנחו מכבוש.
נחלה - זו ירושלים
וכן הוא אומר:
היתה לי נחלתי כאריה ביער.
ואומר:
העיט צבוע נחלתי לי דברי ר' יהודה.
ר' שמעון אומר:
מנוחה - זו ירושלים.
וכן הוא אומר:
זאת מנוחתי עדי עד.
ואומר:
כי בחר ה' בציון אוה למושב לו.
ואמאי קרי לה מנוחה?
על שם: מנוחת הארון.
נחלה - זו שילה, דכתיב:
ויחלק להם יהושע ויפול להם הגורל בשילה.
רבי שמעון אומר:
זה וזה שילה.
ר' שמעון בן יוחאי אומר:
זה וזה ירושלים.
כי בחר ה' בציון -
עד שלא נבחרה ירושלים
היתה א"י כשרה למזבחות, משנבחרה ירשלים יצאת ארץ ישראל, שנאמר:
השמר לך פן תעלה עולותיך וגו'.
עד שלא נבחרה בית עולמים, היתה ירושלים ראויה לשכינה, משנבחרה יצאת ירושלים, שנאמר:
כי בחר ה' בציון.
ואומר:
זאת מנוחתי עדי עד.
עד שלא נבחר אהרן, היו כל ישראל ראויים לכהונה, משנבחר אהרן יצאו ישראל, שנאמר:
ברית מלח עולם היא.
ואומר:
והיתה לו ולזרעו אחריו.
עד שלא נבחר דוד, היו כל ישראל ראויים למלכות, משנבחר דוד יצאו כל ישראל, שנאמר:
הלא לכם לדעת כי ה' וגו' נתן ממלכה לדויד.,
עד שלא נבחרה ארץ ישראל,
היו כל הארצות כשרות לדברות (כתוב ביחזקאל ברמז של"ה):