ילקוט שמעוני, תהלים פרק קמד
לדוד ברוך ה' צורי וגו' הנותן תשועה למלכים -
זה שאול ודוד ואח"כ
הפוצה את דוד עבדו,
אמר ר' יצחק:
כשם שהיה דוד מתפלל שלא יפול ביד שאול, כך היה מתפלל שלא יפול שאול בידו.
אמר דוד: רבון העולמים, הרבה שונאים היו לי וכלם גדולים, ולא עמד לנגדי אלא שאול
, ביום הציל ה' אותו מכף כל אויביו ומיד שאול.
וכן הוא אומר
: על כן קרא למקום ההוא סלע המחלקות.
אשר בנינו כנטיעים -
אמר מר זוטרא בר טוביא אמר רב:
אלו בחורי ישראל שלא טעמו טעם חטא מימיהם.
בנותינו כזויות א-
לו בחורות ישראל שאוגדות פתחיהן לבעליהן.
וכן הוא אומר:
ומלאו כמזרק כזויות מזבח,
ואי תימא מהכא:
מזוינו מלאים מפיקים מזן אל זן, אלו ואלו מעלה עליהם הכתוב, כאלו נבנה היכל בימיהם, שנאמר:
מחוטבת תבנית היכל, לפי שנאמר
: ואולך אתכם קוממיות אין לי אלא אנשים,
נשים מנין?
תלמוד לומר:
בנותינו כזויות מחוטבות תבנית היכל.
כמה היה תבנית היכל?
מאה אמה (כתבו ברמז תע"ט):
אלופינו מסובלים -
רב ושמואל ואמרי לה ר' יוחנן ור' אלעזר,
חד אמר:
אלופים - בתורה
ומסובלים - במצות,
וחכמים אומרים:
אלופים בתורה ובמצות
ומסובלים ביסורין.
אין פרץ -
שלא תהא סיעתנו כסיעתו של שאול, שיצא ממנו דואג.
ואין יוצאת -
שלא תהא סיעתנו כסיעת דוד, שיצא ממנו אחיתופל.
ואין צוחה -
שלא תהא סיעתנו כסיעתו של אלישע, שיצא ממנו גחזי.
ברחובותינו -
שלא יהא לנו בן או תלמיד, שמקדיח תבשילו ברבים.
דבר אחר:
אלופינו מסובלים -
ר' יוחנן וריש לקיש,
ר' יוחנן אמר:
אלופינו סובלים אין כתיב כאן אלא
מסובלים בשעה שהקטנים סובלים את הגדולים, אין פרצה של גלות, כמה דאת אמר:
ופרצים תצאנה אשה נגדה.
ואין יוצאת -
אין יציאה של גלות, שנאמר:
ויצא מן בת ציון.
ואין צוחה -
אין צוחה של גלות, שנאמר:
וצוחת ירושלים עלתה.
(אשרי) יושבי ביתך -
שנו רבותינו:
חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת קודם תפלתן, כדי שיכוונו את לבם לאביהם שבשמים
, מנא הני מלי?
אמר ר' יהושע בן לוי דאמר קרא:
אשרי יושבי ביתך וגו'.
אחר תפלתן מנין?
שנאמר:
אך צדיקים יודו לשמך וגו' הללוך לא נאמר אלא
יהללוך.
אמר ר' יהושע בן לוי:
מכאן לתחית המתים מן התורה.
ואמר ר' יהושע בן לוי:
כל האומר שירה בעולם הזה - זוכה ואומרה לעולם הבא, שנאמר:
אשרי יושבי ביתך עוד יהללוך סלה):