ילקוט שמעוני, תהלים פרק כא
למנצח מזמור לדוד ה' בעזך ישמח מלך -
זה שאמר הכתוב:
והיה ביום ההוא שרש ישי.
אמר רבי חנינא:
אין מלך המשיח בא אלא ליתן לאומות העולם שתי מצות, כגון: סוכה ולולב.
אבל ישראל כלם למדין תורה מן הקב"ה, שנאמר:
וכל בניך למדי ה'.
ולמה?
בשביל
אליו גוים ידרושו,
מהו והייתה מנוחתו כבוד?
שהוא נותן לו מן הכבוד של מעלה, שנאמר:
ה' בעזך.
דבר אחר
אין עוז אלא תורה, שנאמר:
ה' עוז לעמו יתן, ואין עוז אלא ארון, שנאמר:
ויתן לשבי עוזו.
דבר אחר
אין עוז אלא מלכות, שנאמר:
ויתן עוז למלכו.
דבר אחר
תאות לבו נתתה לו וארשת שפתיו בל מנעת -
רשות שבשפתיו.
אומר לו: מדינה פלונית מרדה בך!
והוא אומר: ילך מלאך המות ויחבל אותה, שנאמר:
והכה ארץ בשבט פיו.
וארשת שפתיו -
כשהוא גוזר דבריו מתקיימין.
אמר רבא:
אימתי תאות לבו נתת לו?
בזמן
שארשת שפתיו בל מנעת סלה.
רבא אמי:
כתיב:
תאות לבו נתתה לו.
וכתיב:
וארשת שפתיו בל מנעת סלה.
זכה - תאות לבו נתתה לו
לא זכה - וארשת שפתיו בל מנעת סלה.
תניא ר' אליעזר בן יעקב אומר:
כל מקום שנאמר:
נצח סלה ועד אין לו הפסק לעולם ולעולמי עולמים.
נצח - דכתיב:
כי לא לעולם אריב ולא לנצח אקצוף.
סלה - דכתיב:
כאשר שמענו כן ראינו וגו' אלהים יכוננה עד עולם סלה.
ועד - דכתיב:
ה' ימלוך לעולם ועד.
כי תקדמנו ברכות טוב -
רבי יהודה אומר:
ברכת משה שנקרא טוב, שנאמר:
ותרא אותו כי טוב הוא.
רבי נחמיה אומר:
ברכת הקב"ה שנקרא טוב, שנאמר:
טוב ה' לכל.
רבנן אמרין:
ברכת התורה שנקרא טוב, שנאמר:
כי לקח טוב נתתי לכם.
חיים שאל ממך -
שלשה בני אדם אמרו להם שאלו וכו' (כתוב ברמז קע"ג לעיל במזמור למה רגשו ברמז תרכ"ב).
ומה שאל?
שיהיו ישראל חיים וקיימים ולעולם ולעולמי עולמים.
רבי ברכיה אומר:
אותם שירדו חיים שאולה, ואלו הם: קרח ועדתו שאל שיעלו.
גדול כבודו בישועתך הוד והדר תשוה עליו -
הוד של רב והוד של תלמיד, כענין שנאמר:
ונתתה מהודך עליו מהודך ולא כל הודך.
והיכן נתן?
ליהושע.
רבי הונא בשם רבי לוי אומר:
בירדן נתן לו.
במשה כתיב:
ויראו מגשת אליו.
ביהושע כתיב:
וייראו אותו כאשר יראו את משה.
כי תשיתהו ברכות לעד -
והתברכו בו גויים.
תחדהו (בשמך) [בשמחה] את פניך -
ר' ברכיה בשם ר' שמואל אמר:
כתוב אחד אומר:
עד עתיק יומין מטא וקדמוהי הקרבוהי.
וכתוב אחד אומר:
והקרבתיו ונגש אלי.
הא כיצד?
המלאכים מכניסין אותו עד מחיצתו והקב"ה פושט לו ידו ומקרב אותו אצלו.
תמצא ידך לכל אויביך -
רבי לוי אומר:
תהא ידך מצויה להם ליפרע מהם:
תשיתמו כתנור אש -
רבנן אמרין:
יש גיהינום לעתיד לבא, שנאמר:
נאם ה' אשר אור לו בציון וגו'.