ילקוט שמעוני, תהלים פרק מז
למנצח לבני קרח מזמור כל העמים תקעו כף וגו' -
למה?
כי ה' עליון נורא מלך וגו'.
וכן הוא אומר:
ברבות צדיקים ישמח העם וגו'.
וכן הוא אומר:
בקום רשעים יסתר אדם ובאבדם ירבו צדיקים.
ידבר עמים תחתינו -
אימתי?
כשיבחר לנו את נחלתנו וישב על כסא קדשו, שנאמר:
מלך אלהים על גוים אלהים ישב על כסא קדשו.
אמר רב משרשיא:
מכאן, כל זמן שהרשעים שולטים בעולם, כביכול אין הקב"ה יושב על כסאו.
וכן הוא אומר:
והפכתי כסא ממלכות.
וכתיב:
חזה היית עד די כרסון רמיו ועתיק יומין יתיב.
ואימתי יושב?
ועלו מושיעים בהר ציון וגו'.
עלה אלהים בתרועה וגו' -
כל מקום שנאמר:
שופר בכתובים, סימן יפה הוא לישראל.
ואומר:
ויהי קול השופר הולך וחזק מאד.
והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול.
ה' אלהים בשופר יתקע.
כשופר הרם קולך.
דבר אחר:
עלה אלהים בתרועה -
בראש חדש אלול עלה משה בהר והעבירו קול שופר במחנה, משה עולה בהר שלא יתעו עוד בעבודת אלילים, ונתעלה הקב"ה באותו שופר, שנאמר:
עלה אלהים בתרועה, לכך תקנו חכמים לתקוע בראש חדש אלול, בכל שנה ושנה.
דבר אחר:
בשעה שהקב"ה עולה ויושב על כסא דין הוא עולה, וכשישראל תוקעין בשופר, הקב"ה עומד מכסא דין ויושב על כסא רחמים, שנאמר:
ה' בקול שופר.
נדיבי עמים נאספו עם אלהי אברהם -
אלהי אברהם ולא אלהי יצחק ויעקב?!
אלא אלהי אברהם, שהיה תחלה לגרים.
וכן הוא אומר:
מה יפו פעמיך בנעלים בת נדיב.
דרש רבא:
מה יפו פעמים של ישראל
בנעלים כשעולין לרגל,
בת נדיב בתו של אברהם אבינו, שנקרא
נדיב, זה שאמר הכתוב:
ושבת עד ה' אלהיך, אין לך דבר גדול מתשובה.
מעשה שהיו רבותינו ברומי רבי אליעזר ורבי יהושע ורבן גמליאל (וסלקו) [וגזרו] סנקליטין של מלך לומר: מכאן ועד שלשים יום לא היה בכל העולם יהודי, והיה סנקליטו של מלך ירא שמים, והלך אצל רבותינו וגלה להם את הדבר והיו מצטערים.
אמר להם: אל תצטערו, מכאן עד שלשים יום אלהיכם עושה לכם נס.
סוף עשרים וחמשה יום גלה לאשתו את הדבר, אמרה לו: והרי שלמו כ"ה יום!
א"ל: עוד חמשה יום! והיא היתה צדקת ממנו.
אמרה ליה:
אין לך טבעת?
מוץ אותה ומות, וסנקליטין בטל עליך עוד שלשים יום אחרים, והגזרה עוברת.
שמע לה ומצץ טבעתו ומת.
שמעו רבותינו והלכו לאשתו להסביר לה פנים.
אמרו זה לזה: חבל לספינה שהלכה בלא מכס! (כלומר זה הצדיק לא מל).
אמרה להם אשתו: יודעת אני מה אתם אומרים, חייכם הספינה נתנה מכס, ונכנסה לתוך קיטון שלה, והוציא קופסא שהיה מילה שלו בתוכה וסמרטוטין של דם כרוכין עליה, וקראו עליו הפסוק:
נדיבי עמים נאספו.
מהו מגני ארץ?
אמר הקב"ה: לזה אעשה מגנים הרבה.
כיצד?
אמר הקב"ה לאברהם
: ואעשך לגוי גדול ואגדלה שמך, ואח"כ מל, לכך כתיב:
אנכי מגן לך, וזה לא הבטחתי אותו,לפיכך: מגינים, וזה שאמר:
נעלה, נתעלה מאד, יותר מאברהם: