ילקוט שמעוני, תהלים פרק נג
למנצח על מחלת משכיל לדוד -
זה שאמר הכתוב:
מצא אשה מצא טוב - אין סוף לאשה טובה ואין סוף לאשה רעה, שנאמר:
ומוצא אני מר ממות את האשה.
טובה היתה אביגיל לדוד מכל קרבנות שבעולם, אילו עשה מה שחשב לנבל לא היה מתכפר בכל קרבנות שבעולם והיא באתה ומלטתו, לכך נאמר
: למנצח על מחלת שמחלה לו כקרבנות, הוי:
מצא אשה מצא טוב.
וכן הוא אומר:
והאשה טובת מראה מאד.
ודוד היה יפה עינים וטוב רואי.
אמר הקב"ה: תבא טובה ותהיה לטוב וילך הרע ברעתו,
ויהי כעשרת הימים ויגוף ה' את נבל.
מי גרם לו?
אמר ר' נתן:
שהיתה ידו קצרה במצות.
וכן הוא אומר:
אל נא ישים אדוני את לבו אל איש הבליעל הזה.
מהו בליעל?
עין רעה:
כלו סג יחדיו נאלחו -
(ברמז תס"ג).
להלן אומר:
הכל סר, הסר מן הדרך יכול לחזור בתשובה.
כאן
כלו סג נעשו סיגים.
יחדו נאלחו -
ר' יונתן אמר:
נאלחים מבחוץ ונאלחים מבפנים.
נאלחו -
נעשו אחים לאלהים אחרים.
אמר הקב"ה למלאכי השרת: צאו וראו מה עשו בני אדם בארץ!
א"ל:
אין עושה טוב.
אוכלי עמי אכלו לחם -
זה ישראל, שהיו מברכין להקב"ה על הלחם ועל מה שהם אוכלים, שנאמר:
קדש ישראל לה'.
אלהים לא קראו -
אמר רבי לוי:
אלו עבודת אלילים שהם אומרים שהטובה שהיא נאה אין הקב"ה קורא אותה.
שם פחדו פחד -
(כי אלהים בדור צדיק).
[
לא היה פחד]
-
אמר רב נחמן בר יצחק:
לעתיד לבא מתפחדין הצדיקים כשרואין את אחיתופל בגיהינום, אומרים: עשית לאותו צדיק כך לנו על אחת כמה וכמה, והקב"ה מראה את מעשיו ואחר כך הם שמחים עליו, לכך נאמר: (
שם פחדו) [
לא היה] פחד.
אמר רבי יודן בשם רבי משום בר קפרא:
לעתיד לבא אומר הקב"ה למלכיות, אני אמרתי ששיהיו ישראל מעלין אנונא למלכות, כשם שהגוים מעלין, אני אמרתי פחד אנונא ולא אמרתי פחד של גזרה.
להלן כתיב
: עצת עני תבישו וגו'.
אמר הקב"ה לעובדי אלילים: בניתם בתי עבודת אלילים שלכם וכיון שאמרתי לכם לבנות ירושלים אתם אומרים לי:
עניה סוערה לא נוחמה הוי,
עצת עני תבישו.
וכן הוא אומר:
הבישות כי אלהים מאסם.
מי יתן מציון ישועות ישראל -
אמר הקב"ה לישראל: כשלקו הבנים לקו האבות עמהן, שנאמר: והיתה יד ה' בכם ובאבותיכם, ואף כשתתנחמו יתנחמו האבות עמכם, הדא הוא דכתיב:
מי יתן מציון ישועות ישראל וגו' יגל יעקב ישמח ישראל: