ילקוט שמעוני, תהלים פרק נו
למנצח על יונת אלם רחוקים לדוד מכתם -
אמר רבי יוחנן:
בשעה שנתרחקו סימניה לתמר, נעשית כיונה אלמית.
וכדרבי אלעזר:
היא מוצאת - לאחר שנמצאו סימניה, בא סמאל ורחקן, בא גבריאל וקרבן.
דבר אחר:
שהיתה מכתו תמה, שנולד כשהוא מהול.
לדוד מכתם -
שיצא ממנה דוד, שהיה מך ותם לכל.
דבר אחר:
מכתם -
כשם שבקטנותו הקטין עצמו אצל מי שגדול ממנו ללמוד תורה (כתוב בירמיה ברמז רס"א).
למנצח על יונת אלם רחוקים וגו' באחוז אותו פלשתים בגת -
ואחיו של גלית רואין אותו, לא היה זה נצוח גדול?!
דבר אחר:
כשאמר:
ישמע נא אדוני המלך את דברי עבדו וגו' אשר נתנך ה' היום ביד (כתוב בשמואל ברמז קצ"ח):
נודי ספרתה אתה שימה דמעתי בנאדך -
אמר רבי שמעון בן פזי אמר ר' יהושע בן לוי משום בר קפרא:
כל המוריד דמעות על אדם כשר, הקב"ה סופרן ומניחן בבית גנזיו, שנאמר:
נודי ספרתה אתה שימה דמעתי בנאדך הלא בספרתך.
דבר אחר:
נודי ספרתה -
באותה בעלת נאד.
ואומר:
אל דמעתי אל תחרש - אל דמעתה של הגר לא החרשת.
ואם תאמר על שהיתה גיורת היא חביבה, אף אני
כי גר אנכי עמך תושב ככל אבותי.
באלהים אהלל דבר -
זו מדת פורענות.
בה' אהלל דבר -
זו מדה טובה (כתוב באיוב ברמז תתצ"ג):
עלי אלהים נדריך אשלם תודות לך -
אמר ר' פנחס בש"ר לוי בש"ר יוחנן ואמרי לה בש"ר מנחם גלילאה ואמרי לה בש"ר זירא:
כל התפלות בטלות לעתיד לבא והודיה אינה בטלה.
[וכל הקרבנות בטלות והתודה אינה בטלה] לעולם, הוי:
אשלם תודות לך, הה"ד:
ותעמודנה שתי התודות בבית האלהים, תודת התפלה ותודת הקרבן.
כי הצלת נפשי ממות -[הלא] רגלי מדחי -
כי הצלת נפשי ממות -
אמר רב טביומי משמיה דרב:
כך אמר דוד לפני הקב"ה: הצילני שלא אמות ביד שאול.
רגלי מדחי -
שלא אתחייב בעצתו של אחיתופל,
להתהלך לפני אלהים באור החיים -
זו ארץ ישראל.
דבר אחר:
להתהלך לפני אלהים -
זו גן עדן (בארצות החיים):