ראב"ע לפרשת תזריע
ראב"ע תזריע פרק יב
[יב, ב]
אשה כי תזריע -
אחר שהשלים תורת הטהור והטמא בנאכלין הזכיר טמא אדם והחל מן האשה היולדת, כי הלידה היא תחלה.
ורבים אמרו:
שהאשה מזרעת תחלה יולדת זכר, על כן
וילדה זכר.
ועל כן דעת חכמי יון:
שהזרע לאשה וזרע הזכר מקפיא וכל הבן מדם האשה.
והנה פירוש
תזריע –
תתן זרע כי היא כמו הארץ.
וי"ו
וטמאה - כפ"א רפה בלשון ישמעאל.
וסבת טומאתה
שבעת ימים, עד שובה אל המרובע, וכן ימצא בימי החולי, כי השנוי יראה עד סוף כל ז'.
נדת -
שם במשקל בזת והם שניהם מפעלי הכפל.
דותה -
טעמו כמו חולי כמו:
מדוה מצרים, כי הדם היוצא הוא חולי בבשר האשה.
[יב, ג]
וביום השמיני -
אמרו חז"ל:
ביום ולא בלילה, והנה הנולד חצי שעה קודם שקיעת החמה, יהיה נמול לששה ימים וחצי יום, כי יום התורה אינו מעת לעת.
ימול -
מבנין נפעל, כמו:
לא יכון ויהיה מגזרת מולים היו.
ויתכן להיותו חסר נו"ן מגזרת
ונמלתם כמו:
איש כי ידור נדר ויחסר המל כמו אביו או בית דין:
ערלתו -
ידועה כי הוא בערוה ואין כן ערלת לב ושפה ואזן כי כלם סמוכים.
[יב, ד]
ה"א
טהרה –
נח נעלם והיה ראוי להראות כה"א
ויקרא לה נבח.
וטעם
דמי טהרה –
שהוא דם טוהר, כנגד דם נדה ואיננו מטמא והשם גזר על הזכר כמספר הזכר אשר תשלם צורתו בבטן, והנקבה כפלים וזה דבר ברור ומנוסה.
בכל קדש לא תגע -
כמו המעשר והתרומה ובשר שלמים.
ואל המקדש -
אל חצר אהל מועד, או אל העזרה בבית המקדש.
בדמי טהרה -
או על דמי טהרה אחד הוא.
[יב, ו]
בן שנתו -
לולי הקבלה מי היה מפרש לנו בן שנתו אם הוא בן שנה תמימה לא יותר או פחות או תוספות.
ויש אומרים:
שטעם
הכבש לעולה –
שמא עלתה שום מחשבה על רוחה בשעת לדתה מרוב הצער.
חטאת -
שמא דברה בפיה.
[יב, ז]
והקריבו -
זה וזה הכבש והתור או בן יונה והכתוב אחז דרך קצרה, וכן לא הזכיר מליקת חטאת העוף, כי הכהן איננו אוכל חטאת עוף.
וכפר עליה -
כאשר פירשתי.
וטהרה ממקור דמיה -
זה אות כי לא תטהר בתולדתה, עד הימים הספורים.
[יב, ח]
תמצא ידה -
כטעם:
ואין ידו משגת.
וכפר עליה הכהן וטהרה -
זה יורה אם לא יכפר עליה הכהן לא תטהר וזה תלוי בארץ.