ראב"ע לפרשת שמיני פרק ט
[ט, א]
ויהי ביום השמיני -
היה נראה לנו כי ביום השמיני שמיני לניסן, כי המשכן הוקם באחד לחדש, רק המעתיקים אמרו: שהיה ראש חדש ניסן ובשבעת ימי המלואים היה משה מקים את המשכן בכל יום וסותרו, כדי להרגיל בו וללמד.
קרא משה לאהרן ולבניו -
ויצאו מפתח אהל מועד, או העדה נכנסה אל החצר.
[ט, ב]
עגל בן בקר -
בשבעת ימי המלואים היה פר חטאת גם איל לעולה ולא הזכיר עם עגל בן בקר, אם הוא בן שנה.
והקרוב אלי: שפר כמו עגל בלא זכר שנה.
[ט, ג]
תמימים -
על העגל ועל האיל ופרי המלואים לחטא את המזבח, וזה העגל לכפר על אהרן, וכבר פירשתי זאת המלה.
שעיר עזים לחטאת -
על הקהל ועגל שאין לו שנה תמימה.
וכן:
כבש לעולה.
[ט, ד]
ושור ואיל -
גדולים.
ומנחה -
היא סלת לכל אחד ואחד.
[ט, ו]
וטעם
ויאמר משה - כאשר הראיתיך.
ואשאל אותה.
וטעמו: כבר אמר להם משה זה הדבר עשו, שיתנו שעיר ועגל וכבש ושור ואיל, אז יראה לכם כבוד ה' והטעם: על האש שיצא.
[ט, ז]
וכפר בעדך ובעד העם -
שהיא מצוה שתכפר על נפשך ועל כל הקהל ובפר החטאת תכפר בעדך, ואחר כך תעשה
קרבן העם וכפר בעדם - כי לא יוכל אדם לכפר על אחד, עד היותו טהור מכל חטא.
[ט, ח]
אשר לו -
משלו היה, וכן פר יום הכפורים:
[ט, ט]
ואת הדם -
הנשאר
יצק.
[ט, י]
ואת החלב המכסה -
ואשר על הקרב ועל הכליות.
[ט, יב]
וימציאו -
מגזרת מצא שמצאו בשעת הצורך.
[ט, טו]
ויקרב את קרבן העם -
על המזבח.
ויחטאהו כראשון -
הוא עגל החטאת.
וטעם
ויחטאהו –
כפר בו החטאת.
[ט, כ]
וישימו את החלבים -
עם הכליות ויותרת הכבד כאשר הראיתיך.
[ט, כא]
ואת החזות -
חזה השור גם חזה האיל.
ואת שוק הימין -
מזה ומזה ושוק סמוך אל הפאה, או הצד:
[ט, כב]
וישא אהרן את ידיו אל העם -
אל נכחם.
וקדמוננו העתיקו מכאן צורת נשיאות כפים.
וירד -
כאשר הראיתיך רבים, וכבר ירד מעשות חטאת העם ועולתם והשלמים.
וטעם
וירד –
בעבור המזבח שהיה שלש אמות קומתו ואחר כן באו משה ואהרן אל אהל מועד.
ויתכן שבאו להתפלל על האש שתצא ובצאתם ברכו שניהם את העם.
[ט, כד]
את העולה -
עולת אהרן ועולת העם ועולת תמיד, כי כן כתוב
מלבד עולת הבוקר.
ואת החלבים -
מהעגל ואיל אהרן והשעיר והשור והאיל.
וירנו -
הרמת קול.
וכן:
ותעבור הרנה במחנה.