אור החיים, ויקרא פרק טז
פרשת אחרי מות
{א} וידבר ה' וגו'. צריך לדעת מה נאמר לו בדיבור זה?
ב' לאיזה ענין ישמיענו הכתוב היות דיבור זה אחרי מות? מה לי אחר מה לי קודם?
ג' למה הוצרך למור
בקרבתם וגו', אם להודיע שמתו בשביל שנתקרבו לפני ה', הלא כבר הודיע הדבר במקומו (לעיל י יא)
ויקריבו אש זרה וגו', ושם הוא יותר מפורש הדבר ומה שכתוב כאן
בקרבתם, שאין ידוע מה הוא העון שעשו בקריבה זו שעליה מתו?
ד' אומרו
וימותו מיותרת, אחר שהתחיל לומר
אחרי מות בקרבתם וגו'. ה' אומרו
וימותו בתוספת
וא''ו?
ונראה שכוונת הכתוב הוא שבא הקב''ה להזהיר את משה שלא יחשוב בדעתו כי לצד שהוא יותר קרוב למלכות שמים, ובכל ביתו של המקום נאמן הוא, ויכול ליכנס אל הקודש פנימה, והגם שיצו ה' על אהרן, לא יתחייב הדבר שגם משה בכלל, כי גדול משה, דכתיב (במדבר יב)
אם יהיה נביאכם ה' וגו' לא כן עבדי משה, אשר על כן דבר ה' אל משה, והוא אומרו
וידבר ה' אל משה פירוש אליו בא המצוה, ואמר לו סמוך למיתת ב' בני אהרן דיבור זה
בקרבתם לפני ה' וימותו, פירוש, הגם היותם בני אהרן, ובתוספת מרובה היותם קרובים לפני ה', כמו שדרשו ז''ל (ויק''ר הי''ב) בפסוק
בקרובי אקדש, ואף על פי כן לא חמל עליהם
וימותו, הא למדת שלא יועיל היות האדם כל כך קרוב לה', כדי שיפרוץ גדר ליכנס לקודש פנימה.
עוד נראה לומר שנתכוון באומרו
בקרבתם, על זה הדרך, בהיותם יותר קרובים לה' מכל, הא למדת שאין קרובים מהם, שאם היה משה קרוב מהם היה הדבר נעשה בו, כמו שאמר לו ה' (לעיל ג')
בקרובי אקדש. ואולי כי כאן ביאר הקב''ה דבריו אל משה, ועל פי הדברים האלה אמר משה לאהרן
הוא אשר דבר ה' וגו', כי דיבור זה נאמר לו סמוך לקריבתם ומיתתם. והגם שכבר כתוב בתורה מיתת ב' בני אהרן, אין מוקדם ומאוחר בתורה.
ובתורת כהנים אמרו:
בסלקא דעתין דתיבת אחיך בא למעט משה שאינו באזהרה ומותר לבא בכל עת, והעלו באמיתות הדרשא שתיבת אחיך באה לרבות הבנים שהם באזהרה, ע''כ.
וכפי זה לא נתמעט משה מאזהרה, ומעתה אין אני יודע מה דינו של משה אם הוא באזהרה או לא. והרב בעל קרבן אהרן כתב שפשיטא, כי מי הכניסו עד שיצטרך להזהירו. ולפי מה שכתבתי הנה באה אזהרתו ביחוד בפסוק ראשון. ודברי בעל קרבן אהרן שאמר מי הכניסו אינם נראים. וכונת התנא היא, שלא בא הכתוב למעט משה מהאזהרה, ואין לנו מקרא לא למעט ולא לרבות, ובחר התנא לדרוש ביתור תיבת
אחיך לרבות הבנים, מלדרוש בה למעט משה. וכל זה לסברת האומר (ב''ר מ''ד ה')
אחרי סמוך
אחר מופלג, וכמו שהעתקתי מחלוקתם במקומות אחרים. אבל לסברת האומר
אחרי מופלג
אחר סמוך, יתבאר הכתוב על זה הדרך שבא להודיעו שמיתתם היתה על קרבתם לפנים בקודש, והגם שהתורה אמרה
אש זרה, מודיעו ה' כי טעם מיתתם היתה על קרבתם לפנים, הגם שלא היתה אש זרה.
ואומרו
וימותו, נתכוין להודיעו שלא יחשוב כי יצתה מחשבתם לפועל, שנכנסו לפנים, אלא שנדחפו ומתו. והכוונה בהודעה זו לשלול לבל יחשוב אדם לפרוץ ולהתקרב הגם שימות, וזה ימצא בהיות לאדם בחינת החשק לא יחוש על עצמו ויתן נפשו, ודבר זה ימצא בבחינת החושק, שיתן נפשו על הדבר הגם שידע שימות, לזה אמר לו
וימותו, פירוש וכבר מתו ולא השיגו מחשבתם להתקרב, והבן זה.
וזה לדעת ר' יוסי הגלילי שאמר בתורת כהנים על הקריבה מתו, וגם לסברת ר' אלעזר בן עזריה שאמר כדי קריבה לעצמה וכדי הקרבה לעצמה, אבל לדברי רבי עקיבא דאמר על ההקרבה מתו. הנה לסברת האומר אחרי מופלג, יתבאר הכתוב באופן אחר, והוא בהקדים לחקור למה לא ציוה ה' על משפט יום הכפורים האמור בפרשה זו עד הן היום, ולא צוה ביום צוותו בענין קדשי המשכן, וכאשר אמר לו (שמיני ט ז)
קרב אל המזבח, שם היה לו לומר לו
לא יבא אל הקודש פנימה. האמת שמדויק הוא האיסור מאומרו
קרב אל המזבח ועשה את וגו', שלא היה לו לומר אלא
עשה את חטאתך וגו' ולמה הוצרך לומר
קרב וגו'?
ורז''ל (בתו''כ) דרשו דרשות, ולדרכנו נראה שאמר אליו
קרב אל המזבח אין לך רשות ליקרב אלא למזבח, ולא לפנים, אלא ששם היה לו לצוות באזהרה זו ד
ואל יבא וגו' ולא ימות.
אכן לצד מה שהודיענו הכתוב שבעון העגל מתו שני בני אהרן, דכתיב (עקב ט כ)
ובאהרן התאנף ה' להשמידו ואתפלל וגו' ופירשו רז''ל (ויק''ר פ''ז) להשמידו זה מיתת הבנים, והועילה תפלתו של משה מחצה, הא למדת כי שני בני אהרן בעון העגל מתו ומזבח כפרה היו המה לאביהם. ולא תקשה, והלא אמרו (תו''כ כאן) שמתו לצד עון הקריבה למאן דאמר ולמאן דאמר על ההקרבה. יש לומר שאם לא היה עון אביהם היה ה' שומר רגלי חסידיו. גם לא קשה על מה שאמרו (זבחים קטו) שמתו להתקדש שמו יתברך, כי אם לא היה עון העגל היה מתחייב מאלהי המשפט להתקדש הבית בזולתם. כי כבר הודעתיך שהגם שיחפוץ ה' המותה לחסידיו לסיבה נעלמת ליודע תעלומות נפלאים ורמות, צריך שיהיה לצדיק כל שהוא מהדברים אשר לא טוב עשות כדי שדרך שם ישלוט בהם הדין.
וכבר הארכתי בענף זה, צא ולמד (אבדר''נ פל''ח) ממה שמצא ר' עקיבא בן יוסף טעם להריגתו, לצד ששמח לבו בדרשתו תוך ס' ריבוא, כאמור בדבריהם. וקשה, הלזה יתחייב אנוש מיתה משונה, אם כן פקע כלילא דורדי מכל עושי טוב ולומדי, אלא דזה הוא דרך שממנו ישלוט בו הדין, ולעולם סיבת מיתתו
יקר בעיני ה' המותה לעשרה הרוגי מלכות למגן וצינה לדורות בני ישראל. וטעם זה נותן טעם לשבח גם במה שלפנינו, כי עון העגל כבר נמחל בפרהסיא, כשהקריב אהרן אל המזבח וירדה שכינה על ידו ונתבשר שנמחל לו עון העגל, אם כן בטל דינא דהשמדת הבנים, שבהבטל הסיבה יבטל המסובב, אלא ודאי כי הגם שנמחל, רישומו ניכר, והוא כשיעור חוט השערה מהחטא שיספיק להשלטת מדה הפועלת דין באדם. וזה גרם שלא נשמרו רגלי חסידיו, ושגגו בקריבה והקרבה, ונתקדש בהם הבית.
ועל פי הדברים האלה נוכל לומר, כי לא הוכשר אהרן להיות ראוי לבא אל בית חצר המלך פנימה, אלא באמצעות מזבח כפרה של הבנים בניו ונמחה רושם חטא העגל, אבל זולת זה לא הוכשר אהרן למעלה עצומה לעמוד במקום מופלא, ובזה יתישב הכתוב על נכון,
וידבר ה', ומודיע הכתוב כי הדיבור הנאמר בענין
בזאת יבא אהרן אל הקודש, לא נכשר אהרן למעלה זו אלא
אחרי מות שני בני אהרן ונמחה חטאו, ודקדק לומר
בני אהרן, כאן רומז כפרת עון אביהם שבזה הושלם להיות ראוי כהאמור בענין כמו שפירשתי. ובזה נתן הכתוב טעם, למה לא צוה ה' את הדבר הזה עד הנה?
כי מקודם לא היה מוכשר אהרן לזה, ואחר שנחת הכתוב להודיע סיבת מיתתם, שהוא לצד היותם בני אהרן, לכפרת עון אביהם, הודיע כי לא זאת היא סיבתם מתחלה ועד סוף למיתתם, אלא זאת היתה סיבה ראשונה, שהיא גרמה שלא נשמרו רגליהם כנזכר, ושגגו בקריבה או בהקרבה למאן דאמר, והוא אומרו
בקרבתם לפני ה' לומר כי מה גרם להם היותם בני אהרן, שיש בידו עון מעשה העגל, הוא קרבתם, ובהצטרפות מכשול זה מתו. ולצד שכפי האמת ב' סיבות הללו לא הספיקו למיתתם, רבתי הוא
אשר דבר ה' (לעיל י ג)
בקרובי אקדש, שמתו להתקדש הבית בשבילם, כאשר אבאר טעם הוצרך לטעם זה, ולא הספיקו ב' הטעמים, לזה אמר
וימותו בתוספת
וא''ו לרמוז ענין צורך מיתתם להתקדש הבית לירא את ה' המקודש, לירא מהמקדש, כל הקרב לבל ימות גם הוא. ולזה סמך דיבור אזהרת אהרן
ואל יבא וגו' אל הקודש. נמצאת אומר ג' דברים גרמו מיתתם:
עון העגל,
וההקרבה,
וקידוש הבית,
ושלשתם הודיע ה' במאמר ראשון שאמר
אחרי מות שני בני אהרן - זה כנגד חטא אהרן,
בקרבתם כמשמעו,
וימותו בשביל לקדש הבית,
לבל יבא וגו' אל הקודש קטן וגדול.
וכל ג' הטעמים צריכין,
עון העגל שזולתו לצד שהיו צדיקים גמורים היה הדין מחייב שיהיו נשמרים לבל יכשלו
בקריבה וזה סימן למכשול ועון הקריבה, גם כן שזולתה לא יומתו על עון אביהם כי גדולים היו.
וסיבת
קידוש הבית שזולת זה לא היה ה' מערבב שמחתו ביום שמחת לבו, ויתחייב הדבר לשמירת רגליהם לבל יכשלו, או לא היה ה' ממיתם באותו יום, והיה ממתין להם עד יום אחר, אלא לצד שרצה ה' לקדש הבית בו ביום עשה כן. וטעם זה לבד לא יספיק למיתתם, שיתקדש הבית בזולתם.
וכפי זה אפשר לתת טעם למאמרם ז''ל שאמרו (תו''כ שמיני) שאמר משה על נדב ואביהוא שהם גדולים ממשה ואהרן, כי ממה שראה משה שהוצרך טעם עון העגל למיתת בני אהרן, אם כן לא מצא הקב''ה נדנוד עון להסתבך בו ענף הדין, ולא נכשלו אלא לצד מה שקדם בעון אביהם, לזה אמר שהם גדולים ממשה ואהרן, כי לא נמצא להם אפילו כחוט השערה מהחטא, מה שאין כן משה ואהרן.
ולדרכנו זה אפשר שלזה נתכוון הכתוב באומרו (משלי כב)
הלא כתבתי לך שלישים במועצות ודעת, כי ג' דברים היו סיבה לדבר,
במועצות ב', ודעת ג', והם ג' דברים האמורים בענין, כנגד מה שלא מחל ה' לאהרן לעון העגל, לא בתפילה, ולא בהרצאת אהרן בקרבנותיו ומעשיו. גם כנגד מה שלא שמר רגליהם מלהתקרב למקום מקודש אמר
במועצות, כי נתיעץ ה' לתכלית דבר, ורמז לב' הדברים במה שאמר
מועצות לשון רבים
ב' עצות,
וא' מסובבת מחברתה, שלא החליט מחילה לאהרן, כדי שלא ישמרם, שבזה תמצא מדה השולטת כנזכר. וכנגד תכלית הדבר שמתו לקדש שמו יתברך, אמר
ודעת, פירוש להודיע לכל מה יקר מקום קדושתו שאפילו לאנשים צדיקים כאלו שאין כמותם היה מה שהיה, ויתקדש הבית.
עוד נתכוון באומרו
אחרי מות להיות שיצוה ה' לבל יכנס אהרן לקדשי קדשים בבגדי זהב, (ראש השנה כו) מטעם אין קטיגור נעשה סניגור, חש הכתוב לבעל דין שיחלוק ויאמר כי לא הקפיד ה' על הכנסת אהרן בבגדי זהב אלא כל עוד שעדיין לא נמחה רישומו של עון העגל, מה שאין כן אחר שמתו בניו ואין רישומו של עגל ניכר לחלוטין, נמחה קטיגורו של זהב ויכול ליכנס בבגדי זהב בכבוד ובתפארת, לזה אמר
אחרי מות וגו' שגם אחרי מותם צוה ה' לבל יכנס בבגדי זהב לקודש הקדשים אלא
כתונת בד קודש וגו'. והגם שאמרו ז''ל (ערכין טז.) שבגדי זהב מכפרים, אף על פי כן לא יעשה קטיגור סניגור ללבן עונם של ישראל כשלג. ועיין מה שכתבתי בימי חורפי בחפצי חפץ ה' במאמרם ז''ל (שבת ל.) שכשאמר שלמה
זכרה לחסדי וגו'. ולדרך זה אומר
בקרבתם בא להסיר חשש פגם מעל משה שהוא אמר (עקב ט כ)
ואתפלל גם בעד אהרן ויאמר האומר שלא הועילה תפילתו של משה, ומשה עצמו יחשוב מחשבות שלא הועילה תפילתו, לזה אמר
בקרבתם לפני ה' פירוש בהצטרפות סיבה זו מתו, אבל זולת זה לא היו מתים, כי הועילה תפלתו של משה על אהרן לבל ישמידו, וכפי זה אין אנו צריכין לומר שהועילה מחצה, ולדבריהם ז''ל (ויק''ר פ''י ה') שאמרו שהועילה מחצה, פירוש כיון דסוף סוף מתו לא יהיה תועלת מתפלתו של משה לאהרן אלא מחצה, כי אינו חשוב תועלת אלא כפי תכלית. ואומרו
וימותו, אולי שבא ה' לומר למשה, כי האנשים האלה עשו עון הקריבה או הקרבה, והם כבר היו חייבי מיתה מעת התרגז ה' על אהרן להשמידו, ולזה לא נמנעו מיד מדת הדין, אבל אם לא היה מה שקדם שהיו בני מיתה כנזכר, הגם שהיו נכנסים אפשר שהיה ה' מאריך אפו להם וכדומה לזה, ושיעור הכתוב על זה הדרך
בקרבתם לפני ה' ומקום זה צריך לעשות להם נס למלטם מיד מדת הדין והם וימותו כבר, פירוש נתחייבו מיתה קודם אלא בתפלת משה נמלטו.
או יאמר על זה הדרך
אחרי מות וגו'. דבר ה' למשה דרך מיתתן שהיתה על זה הדרך
בקרבתם לפני ה', פירוש שנתקרבו לפני אור העליון בחיבת הקודש ובזה מתו, והוא סוד הנשיקה שבה מתים הצדיקים. והנה הם שוים למיתת כל הצדיקים, אלא שההפרש הוא שהצדיקים הנשיקה מתקרבת להם ואלו הם נתקרבו לה, והוא אומרו
בקרבתם לפני ה', ואומרו
וימותו בתוספות
וא''ו, רמז הכתוב הפלאת חיבת הצדיקים, שהגם שהיו מרגישים במיתתם, לא נמנעו מקרוב לדביקות נעימות עריבות ידידות חביבות חשיקות מתיקות עד כלות נפשותם מהם, והבן.
ובחינה זו אין מכיר איכותה, והיא מושללת ההכרה, לא מפי מין האנושי, ולא מפי כתבו, ולא תושג בהשערות מושכל הגשם, ולמשיג חלק מהשגה זו תבדיל ממנו המונע אותו מהתקבל, ותכירהו על ידי סימניה כי זה הפכה מנגדת שונאה, ותפעול בו פעולה רשומה לשלול ממנו כח המניעו והמקיימו. ולפעמים תמאסהו הנפש, ותריבהו מריבה גדולה, והוא סוד הוללות הנביאים. (ש''א יט כד), ולכשתרבה בחינה זו בפנימיותו תגעל הנפש את הבשר, ויצתה מעמה ושבה אל בית אביה. ואודיע למתבונן בפנימיות השכלת המושכל, שהשכלת ההשכל תשכיל ההשכלות, ובהשכל בהשכלתו, ישכיל, שמושכל מושלל ההשכל, וכשישכיל בהערת עצמו, ולא עצמו, ישכיל, שהמושכל מושכל ממושכל, בלתי מושכל מהשכל, והשכילו למשכילים ביחוד, השכלתו בסוד נשמה לנשמתו. ואז מותריו יהיו עטרי מלכים וכסאם. וכי יש חיים לחיים שעליהם אמר משה (נצבים ל יט)
ובחרת בחיים בית המודעת, ושוללת חיים הנשתוים בהרגש הכללי, ויברך ברוך אלהים חיים אשר סגל סגולה זו לסגולתו.
עוד יתבאר על דרך אומרם ז''ל בתורת כהנים והובאה במסכת יומא (נג.) וזה לשונם:
תניא: ר' אלעזר אומר: ולא ימות - עונש, כי בענן אראה – אזהרה.
יכול קודם מיתת בני אהרן?
תלמוד לומר: אחרי מות.
יכול שניהם אחר מיתת וכו'?
תלמוד לומר: אראה וגו', הא כיצד?
אזהרה קודם, מיתה אח"כ, עכ''ל.
ובמס' יומא פ''ה (שם) בעי:
מאי משמע?
ואמר רבא דכתיב: אראה ועדיין לא נראה, ואילו היה אחרי מות בני אהרן כבר נראה בו ביום, שנאמר (ט כג) וירא כבוד ה' ע''כ.
וכפי זה בני אהרן מתו קודם שהעניש הכתוב. וכפי זה יתבאר הכתוב על זה הדרך אומרו
אחרי מות בא לבל תחשוב בראותך כי יצוה ה' מצות הקטורת ואמר
ולא ימות, נאמר כי הוא זה עונש שבו נענשו בני אהרן, דכתיב (י יא)
ויקחו בני אהרן וישימו עליה קטורת וגו', לזה אמר
אחרי מות וגו' פירוש כי לא צוה בעונש אלא אחר שמתו בני אהרן וגו'. אם כן לפי זה חלה הקושיא למה מתו?
לזה אמר כי לא מתו על קו המשפט, שאחרים אם היו עושים דבר זה לא היו מתים, כיון שעדיין לא נצטוו בעונש, אלא הטעם הוא
בקרבתם לפני ה' להיותם סביביו של הקב''ה דקדק עמהם כחוט השערה, ודבר קטון יחשב לדבר גדול, והוא מה שרמז בתוספת ה
וא''ו של
וימותו לומר הגם שלא היו מחויבים מיתה מטעם שעדיין לא ענש אף על פי כן מתו.
ובתורת כהנים אמרו וזה לשונם:
דבר אל אהרן וגו'
אין אנו יודעים מה נאמר בדיבור ראשון.
היה ר' אלעזר בן עזריה מושלו משל למה הדבר דומה?
לחולה שנכנס אצלו הרופא אמר לו: אל תאכל צונן ואל תשכב בטחב.
בא אחר ואמר לו: אל תאכל צונן וכו' שלא תמות כדרך שמת פלוני, זה זרזו יותר מן הראשון.
צריך לדעת למה אמר בסדר זה?
היה רבי אלעזר בן עזריה שהיה לו לומר
אמר רבי אלעזר בן עזריא וכו':
ונראה כי רבי אלעזר בן עזריה לא לקושיא זו נתכוין, אלא על קושיא אחרת בא לתרץ, והיא מה שהקשינו למה אֵחֵר ה' לצוות מצוה זו לאהרן עד עתה, והיה מושלו לרופא וכו' שהרופא המזרז הרבה הוא שאומר כדרך שמת פלוני, וכמו כן עשה רופא ישראל שהמתין עד שמתו בניו כדי לזרזו ביותר, ומביא התנא דברי רבי אלעזר בן עזריה לתרץ גם קושיות כפל הדיבורים ובכללי הגמרא אנו אומרים שלפעמים מזכיר בעל המאמר בתירוץ ולא בקושיא, אלא שהתנא מביא דבריו לתרץ גם מה שהוקשה לו מה נאמר לו בדיבור ראשון, כי נאמר לו הבט וראה שהאנשים הנגשים אל ה' קדשו
ותבער בם אש הקדושה כה תאמר לאהרן אחיך גם הוא
אל יבא וגו'. אלא דקשה, לפי זה היה לו לומר
אחרי מות ב' בני אהרן אחר דבר וגו', או אחר אומרו
וידבר.
וראיתי בסוף הברייתא דרבי אלעזר בן עזריה שגמר אומר וזה לשונו:
וזה זרזו (יותר) מהראשון, לכך נאמר ויאמר וגו' דבר אל אהרן שאמרתי לך (שמות ד יד) הלא אהרן אחיך הלוי וראך ושמח בלבו, ואל יבא וגו' ואם יבא הוא מת, עכ''ל.
צריך לדעת מנין מצא לומר שאמר לו ה'
הלא וגו' וראך וגו'. והיה נראה שהוקשה לו יתור תיבת
אחיך, ולזה דרש
אחיך שאמרתי לך
הלא אהרן אחיך הלוי, והכונה כי יפחידו שלא יארע לו כמו שאירע לבניו, והצד שממנו יתחייב אמר לו כל זה הוא לצד היותו אחיו אחוה נכונה ונאמנה, אלא שקשה, כי בתורת כהנים דרש מאומרו
אחיך לרבות בני אהרן, וכמו שכתבתי למעלה, ואפשר דדרשינן שניהם ודוחק.
ונראה שכונת המאמר הוא ממה שאנו רואים שה' אמר למשה מה שצריך שיאמר לאהרן שלא ימות כבניו, ומן הראוי היה לו לומר זה אחר
ויאמר ה' דבר אל אהרן לא מקודם, לזה אמר כי להיותם ב' אחים הנעימים אוהבים זה את זה כאומרו
הלא אהרן אחיך הלוי ורמז לו (זבחים קב) שיטול כהונה ולא הקפיד, גם אהרן בראותו אחיו הקטן יגדל ממנו ואף על פי כן
שמח בלבו, אשר על כן הוא אומר למשה דבר הנוגע לאהרן, ונתכוין ה' בזה להיות כולם כאיש אחד, ואם נאמר שמה שדרשת
דבר אל אהרן שאמרתי לך
הלא אהרן וגו' הוא דרשה בפני עצמה ואינה גמר דרשה שלפניה. נראה כי אומרו
ואל יבוא בתוספות
וא''ו. ולפי פשט הכתוב נראה לומר כי באומרו ואל יבא בתוספת
הוא''ו ולא הספיק לו לומר
אל יבא, לרמוז שלא יוסיף הוא לעבור עליו מה שעבר על בניו, וכפי זה כאילו ביאר הכתוב שלא ימות גם הוא כבניו.
וראיתי להרא''ם ז''ל שפירש כי לדברי רבי אלעזר בן עזריה יש ג' מיני אזהרות, והאריך ליישב הכתובים לדברי רבי אלעזר בן עזריה, ולפי דעתי לא נתכוין רבי אלעזר בן עזריה אלא לומר שבדיבור ראשון אמר ה' למשה שיאמר לאהרן, שאם יעבור ימות כדרך שמתו בניו, והוקשה לו לאיזה ענין יצוה ה' ככה ולא הספיק באומרו
ולא ימות?
לזה המשיל הדבר לרופא שהרופא שאומר לחולה שלא ימות כדרך שמת פלוני, הוא מזרזו ביותר, על כן צוה ה' ככה לתוספות זירוז, ורבי אלעזר בן עזריה לא המשיל הדבר ברופא א' אלא בג' רופאים, וכל רופא שיער זירוז אחר. ורופא המזרז ואומר שלא ימות כפלוני, לא הוא שזרז פעם ראשונה ושניה, וכפי זה סדר שעשה ה' הוא כרופא המזרז יותר מכלן, ולפי דברי הרא''ם אינו דומה לא לרופא א' ולא לב' ולא לג', כי רופא א' וב' אינם אומרים כפלוני, והג' הוא מזרזו בפעם אחת ואומר לו שלא ימות כפלוני, מה שאין כן הקב''ה שלא ציוהו כן עד פעם ג'. ולדברי הרא''ם צריך לדחוק ולפרש שהדמיון הוא נושא א' לג' נושאים יחד.
ועדיין קשה לדבריו, למה עשה רבי אלעזר בן עזריה הדמיון בג' נושאים ולא בנושא אחד, כדי שישוה אליו הנדמה, אלא ודאי שלא צוה אלא פעם אחד ובאחת דבר אליו הזירוז שלא ימות כבניו?
ופירוש הכתובים לדברי רבי אלעזר בן עזריה הם על זה הדרך:
וידבר וגו'. אחרי מות דיבור אחד.
דבר וגו' ואל יבא וגו' דיבור ב'.
בדבור אחד נאמר לו
אמור לאהרן שבניו מתו בשביל ההקרבה.
ואמור דיבור ב' שאני מצוהו לבל יקרב גם הוא,
וממוצא דבר מובן, כי מזרזו לבל יארע לו כדרך שמתו בניו, והוא דמיון הרופא הג' שזרזו יותר מכולן.
{ב} ויאמר ה'. טעם לשון אמירה, לצד שהאזהרה באה בתוקף, שאם יבוא ימות כמו שדרש רבי אלעזר בן עזריה (תו''כ כאן). לזה הודיעו כי אין זה אלא חיבה יתירה, כדרך הרופא שמשתדל לזרז החולה לבל ימות, וכדמיון רבי אלעזר בן עזריה והוא מה שרמז בלשון אמירה.
או ירצה כי ה' גדל ורמם את משה שגם דיבור הנוגע לאהרן , לא דבר ה' עם אהרן, אלא עם משה, והוא אומרו
ויאמר ה' אל משה על דרך
וה' האמירך, ותמצא שאמרו ז''ל (מד''ר פ' נשא פי''ד כ''א ריש תו''כ) שאפילו במקום שאמר הכתוב
וידבר ה' אל משה ואל אהרן הכוונה בו למשה שיאמר לאהרן, וזה לך האות שאפילו מצות אהרן לא נאמרה לאהרן, ואם היה ה' מדבר עם אהרן לא היה צריך לצוותו על ידי שליח.
ואל יבא אמר
וא''ו בתחילת דיבור, מלבד מה שכתבנו למעלה. נראה עוד לומר כי לצד שקדם
משה ואמר
לאהרן ביום א' למשיחתו (לעיל ט ז)
קרב אל המזבח ועשה וגו' משמעות הדברים יגידו כי למזבח יקרב ולא לפנים מן המזבח, ואמרו מאורי עולם שהם רבותינו ז''ל (פסחים מא:)
כי לאו הבא מכלל עשה עשה, ומעתה הרי קדם לו על הכניסה עשה, לזה הוסיף כאן לאו על הדבר ואמר
ואל יבא.
בכל עת אבל יש עת שיבא בה, והוא מה שאמר אחר כך
בזאת יבא וגו' אחת בשנה. וטעם שהקדים
ואל יבא בכל עת קודם מצות ביאתו אחת בשנה, לומר אם לא יבא בכל עת, אז יזכה לבא בעת ההיא אשר אנכי מצוך ואם יבא בעת אחר לא יבא בכל עת אפילו בעת הרשיון. ודקדק לומר
בכל עת דרשו רז''ל (בתו''כ) שבא לאסור אפילו ביום הכיפורים עצמו לא יכנס אלא לדברים הרשומים בכתב אמת להקטיר ולהזות, ולדרך זה הרווחנו דקדוק נכון אחר בתוספת
וא''ו של
ואל יבא, לומר מלבד אזהרת ימות השנה עוד מוסיף לומר, שאפילו ביום עצמו לא יבא, ואזהרה שאר ימים דרשו ז''ל (בתו''כ) מהפסוק עצמו שאמר
אל הקדש ולא הספיק לומר
מבית לפרוכת ומובן המקום אשר יצוה עליו. ואל יקשה בעיניך הקדמת
הוא''ו, כי כן דרך הכתוב, ובמקומות אחרים הארכתי בהוכחת הדברים.
כי בענן אראה. פירוש לצד שקדם הכתוב ואמר (ט כג)
וירא כבוד ה' הודיע כי לא בחינה זו לבד היא הנמצאת בפנים אלא בחינה גדולה אור עליון, כי גבוה מעל גבוה שומר, והוא אומרו
אראה על הכפורת.
{ג} בזאת יבא אהרן. טעם שהזכיר אהרן ולא סמך על זכרונו בתחלת הענין, לצד שמה שקדם במצוה, לא היה אלא לאהרן לבדו שלא יכנס ולא ימות, ואין מצוה זו נוגעת לזולתו, ומכאן ואילך לא לאהרן לבד באה המצוה אלא גם לכל ישראל כי הוא צורך ישראל לכנס לבית קדשי קדשים לכפר עליהם אחת בשנה, ויצו האל לעמו לעשות החוקים האמורים שיכניסו
אהרן בפר וגו' כתנת בד קודש וגו' ודרשו ז''ל (תו''כ כאן) משל קודש שהיא תרומת הלשכה, וכפי זה יתחייב הכתוב להזכיר שם המצוה בכינוי להם.
{ד} כתנת בד קודש. עם אומרו קודש בכתונת, ולא הספיק במה שגמר אומר
בגדי קודש הם. אולי שחש הכתוב שידון אדם בדעתו, שלא צוה ה' לעשות משל קודש אלא ג' הבגדים חוץ מן הכתונת, כי הכתונת הוא מלבוש המתחייב לכל אדם ללבוש ויהיה משלו. ועל הג' הוא שאמר
בגדי קודש שהם בגדים שיכולים להיות לצד כבוד משרתי עליון, לזה אמר
כתונת בד וגו' שגם היא קודש. וכדי שלא תחשוב כי דוקא כתנת חקק ה' שתהיה של קודש לזה חזר ואמר
בגדי קודש הם כולם יחד.
עוד נראה לומר כי נתכוון לומר ב' דברים:
הא' שהבד שיעשו ממנו הכתונת יהיה של קודש, והוא הדין לשאר בגדים, והודיע הכתוב המשפט במזדמן ראשון,
וענין ב' הוא שגם מעשה הבגדים יהיה של קודש, והוא מה שגמר אומר
בגדי קודש הם.
עוד נראה כי מתכוון באומרו
בגדי קודש הם, לבל יראה הדבר שהוא חוץ מהמוסר כי עבד מלך שהוא הכהן אשר פארו ה' וכבדו במלבושי כבוד, דכתיב (תצוה כח ב)
לכבוד ולתפארת ובעת אשר יתעלה לשירות גדול כזה יאמר אליו
הורד עדיך מעליך, לזה אמר
בגדי קודש הם פירוש בגדים הראוים לקודש הם ולא אחרים, והטעם כי הבגדים המפוארים ההם יש בהם דברים בגו, כמאמרם ז''ל (ויק''ר פכ''א ר''ה כו) אין קטיגור נעשה סניגור.
או ירמוז טעם (משלי כה)
אל תתהדר לפני מלך אדונינו ב''ה קדוש ונורא שמו, והוא אומרו
בגדי קודש הם פירוש שבהם ראוי להשתמש בקודש קדשים אשר חונה שם האלהים. ורז''ל אמרו
קודש ילבש שיהיו של קודש, פירוש כל הד' נלמדים
מכתונת שיהיו של קודש, וחזר לומר
בגדי קודש הם, דרשו ז''ל (תו''כ) שבא ללמד על כל בגדי כהונה שיהיו של קודש, ואלו ואלו דברי אלהים חיים.
{ז} ולקח את שני השעירים וגו'. פרשה זו צריכה למודעי, כי למה יצוה ה' דבר כזה, ואם היא מהמצות אשר לא עשה ה' בהם טעם, היה לו לומר
חוקה ומה גם תגדל הקושיא לדבריהם ז''ל (רע''מ אחרי סג. זהר ח''ג קא) כי עזאזל היא בחינת צד הרע, הנה כמעט ח''ו שידמה הדבר לע"ז, ומה גם שמצוה ה' (יומא פו.) להשוות שעיר של שם לשעיר זה של דבר אחר הדברים מבהילים.
ונראה לומר על פי הקדמות שהודיענו רז''ל וזה יצא ראשונה תנן במשנת חסידים (אבות פ''ד)
העושה מצוה אחת קונה לו סניגור אחד והעובר עבירה אחת קונה לו קטיגור אחד, ע''כ.
ומפורשים הדברים באר היטב על פי דברי הזוהר הקדוש (ח''ב עו, ח''ג קכב והע''ז) ובהשכלה מושכל עליון על פי האריז''ל לבקי בהיכלי מלך כי מהעבירה עצמה יולד דבר רע שהוא עצמו העון שעשה, ובידו נמסר עושהו כאומרו
תיסרך רעתך (ירמי' ב)
ותמוגנו ביד עונינו, (ישעי' סד) ולזה כמשמחל ה' לדוד הודיעו שאבד הכח הרע שנולד מהמעשה הבלתי הגון כאומרו (שמואל ב יב)
גם ה' העביר חטאתך לא תמות, הכוונה בזה כיון שהחטא שעושה האדם נברא ממנו הנפרע מעושהו, ממילא באבוד המשחית אין משחית, וזה שאמר לו ה' שאחר שהעביר חטאתו לא ימות, כי אין ממית. מעתה כיון שעל ידי המעשים נוצרים דברים הרעים המזיקים והמצערים את האדם, צוה ה' המעדיף טובו עלינו, ואמר כי כל שעושה דבר בלתי הגון בלא ידיעה מחטאות האדם יביא קרבן. וצוה שיסמוך עליו בעל הקרבן, והטעם, כי בזה יורקו החיצונים ההם שנתהוו ממעשיו הרעים על הקרבן ההוא, ופעולה זו הודיע ה' שתעשה בסגולת הבאת האדם קרבנו לבית אלהינו וסומך עליו. שם יעשה הדבר בכח השלם של
אלהי הרוחות לכל בשר, וזה הוא טעם שצוה ה' הסמיכה בחטאות.
והנה כל המעשה אשר יעשה בחטאת זבח והקטרה, יפעיל בבחינת ההיא הנמשכת מהאדם בקרבן ההוא על ידי סמיכתו כנזכר, ובזה היא נעקרת בחינת הרע ההוא. וכבר ידעת כי אין חטאת באה אלא על החטאות שהוא הדבר שעושה האדם בשוגג, משום דלא נפיש זוהמיה, מה שאין כן על עון שעושה האדם במזיד, דנפיש זוהמיה, אין מביאין קרבן. וזה אמר (משלי כא)
זבח רשעים תועבה כי יתעבהו ה' ב''ה להקריב על מזבחו תיעוב כזה, שאין לך מיאוס בעולם כמיאוס וזיהום העון רחמנא ליצלן.
ולפי הקדמה זו יתבאר הענין על נכון, בהקדים מה שכתבו רז''ל בתורת כהנים וזה לשונם:
וכפר על הקדש מטומאת בני ישראל ומפשעיהם וגו'
על זדון טומאת מקדש וקדשיו שעיר הנעשה בפנים - ויום כיפור מכפר, ועל שאר עבירות שבתורה הקלות והחמורות הזדונות והשגגות הודע ולא הודע עשה ולא תעשה כריתות ומיתות בית דין - שעיר המשתלח מכפר, עכ''ל.
ובש''ס וזה לשונם:
ושעיר של עזאזל נושא עליו כל הזדונות קלות וחמורות ושגגות וכו',
וגם הכהנים כפרתן בשעיר המשתלח כאמרם ז''ל במסכת זבחים פרק א' (מנחות צב. שבועות יג:) וזה לשונם:
ר' יהודה אומר: גם הכהנים מתכפרין בשעיר המשתלח.
ואחר שהודיענו ה' את כל זאת הנה שלך לפניך טעם מספיק כי הב' שעירים נושאים כל זוהמי תחלואי הנפש. השעיר שנושא עליו זדון טומאת מקדש וקדשיו קבלו ה' ולא תעבו, אבל שעיר הנושא זוהמות כל העבירות קלות וחמורות צוה ה' שיאבדם ויכלם חוץ ממקום הקודש, וצוה שיסמוך אהרן עליו את ידיו שהוא שלוחם של ישראל, וכל אשר עושים שם הוא היה עושה, ששלוחו של אדם כמותו. ואמר
ונתן אותם על ראש השעיר החי ביאר הכתוב היטב הדבר שבסמיכתו הוא נותן כל הטומאות המזוהמות ההם על ראשו. ואמר
ונשא השעיר, מודיע כי ימצא בו בחינת המקבל לישא את הרע ההוא
אל ארץ וגו'.
ולהבין הענין, משל למלך שבקר בגדי בניו וראה בהם בגדים נקיים וכתם בו, משפשפו בידו ונותנו לבנו, וכשראה בגד מלוכלך הרבה נותנו לעבד אחד מעבדיו אשר לא ימאס הדבר המאוס, כן הדבר הזה המלך הוא מלכנו יתרומם שמו, כשמביא לפניו קרבן אם הוא בפרט וטהרת כתם כל שהוא, שהם כתמי השגגה, או פרט אחד של טומאת מקדש וקדשיו כנזכר, לא יתועב הקרבן אליו, אבל כל הזוהמה של כל העבירות שעשו ישראל קלות וחמורות הוא מיאוס גדול. ואמר שיוליכוהו לעבד אחד מהרחוקים מהמלוכה לצד היותו מהפחותים וקלי הערך, והוא ישבר ויאבד וימחה אותם, ואין זה אלא כנותן לו שירות מבוזה לעשות, ואף על פי כן מעלה הוא לו, שחשבו האדון לעשות לו דבר ממה שהיה לפני אל בבית המקדש, ונעשה השעיר ההוא בהשואה עם השעיר המתקרב לפני אל.
וטעם שצוה ה' עשות ככה, ולא אמר שיקחו שעיר מהשוק וישלחוהו לעזאזל אחר שהתודה עליו, הוא לצד כי מן הנמנע שיתקבצו כל הטומאות שעשו ישראל במעשיהם הרעים, ויבואו על ראש השעיר, כי אם בהביאו השעיר לפני ה' ואחר שהובא לפני ה', מאן מוכח כי הוא זה השעיר שישא כל התיעוב וילך לו אל ארץ גזרה, לזה צוה להגריל, והוא הבוחר יבחר את השעיר אשר יבחר בתבונתו יתברך בבעלי חיים, ומה גם למה שאמרו המקובלים כי כמה נפשות וניצוצות בבעלי חיים בלתי מדבר, ומי ידע בלתי יתברך שמו. גם יש סוד בגורל (זהר ג' ק''א) והבן.
{י} יעמד חי. צריך לדעת הכוונה ורז''ל (יומא מ תו''כ) דרשו הרבה דרושים. ולדרכנו יתפרש על נכון, שנתכוון באומרו
יעמד חי שלא יתודה עליו תיכף ומיד כשיעלה עליו הגורל, אלא יניחהו חי, פירוש לצד כי בחינת הרע נקראת מת, ועל שמה יקרא הגוף בלא נשמה מת, להיות ששולטת בו בחינת הטומאה הנקראת מת. והשעיר של עזאזל כשמתודה הכהן עליו ונותן עליו כל העונות והפשעים וכו' הנה הוא מת כלול מכל מיני מיתות, וצוה האדון שלא יעשהו מת אלא
יעמד חי, ולזה תמצא שאומר עוד אחר כך
וסמך אהרן וגו' על ראש השעיר החי והתודה וגו' ונשא השעיר עליו, כי מתחלה קודם שהתודה קראו חי ואחר כך אמר השעיר ולא הזכיר החי, לומר שאחר שהתודה עליו אינו חי, שכבר כחות של מיתה ירדו עליו, ותמצא שצוה ה' שהמשלחו טמא,
ויכבס בגדיו ורחץ בשרו במים כדין טמא מת.
{כו} והמשלח וגו' לעזאזל. צריך לדעת מה הוא עזאזל?
ורז''ל (יומא סז:) פירשו:
עז וקשה.
ויש בזה הרבה דרשות על כל פנים אין הדעת מתישבת. ויאורו עיני בדברי אנשי אמת שונין בש''ע נהורים של תורה שאמרו (זוהר ח''ב קנז.) כי המדבר החרוב הוא מקום ס''מ הרשע, וכפי זה בחינת זו תקרא מדבר, ותקרא
עזאזל, ותקרא
עוזא ועזאל, שאמרו ז''ל שלהם ירמוז שם זה, ואולי כי התיבה תגיד זה על זה הדרך,
עַז אַזֶל פירוש מקום של אותם שאזל ואסף עז פְּאֵרָם. או על זה הדרך
עֲזָא זֵל פירוש מקום של כח הזל ההוא לשון זילות ופחיתות כי ס''מ הוא למטה במדרגה מכל משרתי עליון.
{כט} והיתה לכם וגו'. טעם אומרו
לכם, לצד שבתחילת הדבור אמר אליו ה'
דבר אל אהרן ועכשיו בא לצוות את ישראל, כמו שגמר אומר
האזרח והגר לזה הוצרך לומר
לכם, לבל תטעה לומר כי מצות הכהנים ביום כיפור הוא דיבור ראשון שצוה ה' בתחילת הפרשה לבד, ומצות ישראל היא העינוי, שכן רשם בדת ה', גם השכל יסכים לזה שהכהנים פטורים מהעינוי. או הכהן הגדול מיהא במקום עינויו היא עבודתו, וגם משה תבא הסברא לדון עליו כי אינו צריך עינוי, ומה גם לאשר קדם לנו כי נזדכך גופו, ודמי לבר אלהין מלאך ד', אין צורך בעינוי. אשר על כן צוה ה' ואמר
והיתה לכם פירוש מדבר עם משה ואהרן שגם הם בכלל העינוי. וכדי שלא תחשוב דדוקא למשה ואהרן יצוה ה' ולא לכל ישראל?
תלמוד לומר:
האזרח והגר, ובסמוך יתבאר באופן אחר.
לחקת עולם. טעם אומרו
עולם, לצד שתבא הסברא שלא בא העינוי אלא לכפר עון, ומעתה כל שאין רישומו של עון במציאות בישראל, אין חיוב בעינוי. לזה אמר
חקת עולם, ופנימיות הדבר הוא חוקה של עולם הבא, והוא סוד נכמס.
תענו את נפשותיכם. פירוש עינוי הכולל לנפש בהשואה ואיזה?
זה מניעת המזון.
ואם אתה אומר שיענה עצמו במלאכה, ישתנה הדבר בב' דברים:
הא' שמתענה ביותר החלק ממנו הטורח באותה מלאכה, ואם כן אין עינוי הנפש בהשואה, והתורה אמרה
תענו את נפשותיכם.
הב'
כי בסדר זה יקרא עינוי הגוף, כי הבשר החי מתיגע והתורה אמרה
נפשותיכם, ומעתה תם לריק כחם של הקראים.
האזרח והגר. בתורת כהנים אמרו וזה לשונם:
האזרח,
אזרח זה אזרח, האזרח לרבות נשי אזרח,
גר זה הגר, הגר לרבות נשי הגר,
בתוככם לרבות נשים ועבדים ע''כ.
ועדיין צריכין אנו למודעי למה הוצרך לזכרון אזרח, ואם בשביל ריבוי ה''א המרבה נשים, זה טעות כי יש לאלוה מילין לדבר באופן שירבה הצריכין להתרבות מבלי תוספות, אפילו אות אחת ללא צורך?
ויתבאר הענין על פי מה שאמרו במסכת סוכה (כח:) וזה לשונם:
אמר מר: האזרח לרבות הנשים לעינוי יום כיפור.
אמר רבא מדרבי יהודה, אמר רב נפקא דאמר רבי יהודה אמר רב: השוה הכתוב אשה לאיש לכל עונשין שבתורה, ומתרץ לא נצרכה אלא לתוספת עינוי, סלקא דעתך אמינא הואיל ומיעט רחמנא לתוספת עינוי מעונש ואזהרה לא יתחייבו נשים קא משמע לן ע''כ.
ועל פי הדברים האלה יש טעם בדבר שהוצרך הכתוב להזכיר
אזרח, לצד שהרבוי
ה''א על התוספת עינוי, לזה נתחכם ה' וזכר שניהם יחד המתרבה ורשימת דבר שבו מתרבה, והוא אומרו
האזרח פירוש אזרח זה אזרח שחייב גם בתוספת עינוי, כרשום במקום אחר, ודומה לו הוא המתרבה בתיבת
ה''א, ואין חילוק ביניהם.
ואחר שהוכרח לומר
האזרח לטעם האמור, חש שיטעה הטועה לומר שאומרו האזרח הוא למעט הגר שאינו בגדר זה של מצות יום הכיפורים?
תלמוד לומר:
הגר.
ואם היה אומר
גר לבד בלא
ה''א, היה לבעל הדין לחלק חילוק נכון, כי נשי הגר לא, שהרי הכתוב חלק בין ישראל לגר שבישראל ריבה הנשים, ובגרים לא ריבה, לזה הוצרך לומר
הגר לרבות נשי הגר.
עוד נראה ליישב טעם הכתוב שהוצרך לפרט כל הפרטים, לצד שהוצרך לפרט הכהנים, כמו שפירשנו בתיבת לכם, מעתה חל עליו לפרט גם האזרחים, לבל יבא הטעות כי לכהנים לבדם יצו ה', ואחר שכן, חל עליו לפרט כל הנרמזים בפרשה.
{לד} והיתה זאת לכם וגו'. מקרא זה חוזר אל הכהנים לקיים לדורות מצוה האמורה בתחילת הפרשה שהיא עבודת כהן גדול, לבל יחשוב שלא נאמרת אלא לשעה?
תלמוד לומר:
זאת לכם לחוקת עולם, לכפר על בני ישראל כאן גילה ה' סודו כי על הכהנים ידבר כי הם המכפרים.
עוד נתכוון בזה לבל יאמר אדם שלא צוה ה' לבל יכנס בבגדי זהב, אלא בעת ההיא פעם ראשונה, שעדיין לא נתכפר רושם עון עגל זהב, אבל מפעם ראשונה ואילך כבר נמחה ונמחק רישומו, ובא יבא אהרן בבגדי כבוד אל הקודש פנימה?
תלמוד לומר:
והיתה זאת לכם לחוקת עולם בלא שינוי, וגמר אומר
לכפר על בני ישראל, אולי שנתכוון לתת טעם על הדבר, לומר שהגם שבבחינת אהרן לא נשאר רושם מהפגם כיון שבערך ישראל לשמצה בקמיהם לא נמחק רושם העגל כל עיקר, ומעתה מתעגל הדבר גם על אהרן.
ויעש כאשר צוה ה' וגו'. רז''ל אמרו (תו''כ) כי הכתוב יכוין להגיד שבחו של אהרן שלא עשה לגדולה ולהתנשא אלא עשה הכל לקיים מצות ה'. ונראה כי גם שבחו של משה יגיד, שהרי ה' לא דבר עם אהרן אלא עם משה, והתורה מעידה שלא נשתנה הדבור לצד אמצעיות האמצעי, הא למדת שהדברים הנאמרים מפי משה לא נולד בהם השתנות, אפילו בחלק מס' מחוט השערה, וזה בנין אב לתורתינו הקדושה שכולה היא
מוצא פי ה' יחיה האדם חיי עולם בהגיגו בנועם עליון.