אור החיים, ויקרא פרק כו
{ב} את שבתותי תשמורו וגו'. צריך לדעת למה חזר הכתוב וצוה כאן על השבת?
ונראה שנתכוין להסמיך מצות שבת למצוה שלפניה דכתיב
לא תעשו לכם אלילים וגו' לומר כשם שע''ז שקולה ככל התורה גם מצות שבת שקולה ככל התורה כולה. עוד יכוין לומר על השמיטות שהם נקראים שבתות, דכתיב (לעיל כ''ה ב')
שבת לה' שמזהיר עליהם לשומרם, וסמך לאזהרה זו אומרו
ומקדשי תיראו על דרך אומרם ז''ל (אבות פ''ה) לא נחרב הבית אלא בשביל שלא שמרו מצות שביעית, וכן אמר הכתוב (לקמן כ''ו ל''ד)
אז תרצה הארץ את שבתותיה, והוא עצמו אומרו
את שבתותי תשמרו ומקדשי תיראו שלא תסבבו להחריבו כשלא תקיימו מצות השבתות, ויש לך לדעת כי הגם שה' משליך חמתו על ביתו ונחלתו לחללה לכפרת עון כאומרם ז''ל (מדרש תהלים ע''ט) בפסוק
מזמור לאסף עם כל זה, על הכל יביא ה' במשפט כל המסבב בחטאו את הדבר הרע הזה, ביום המשפט הנורא, כשיעמוד בעל הבית המקודש ויתבע האיש המגרש, ומה גם למה שאמר הנביא (הושע י''א)
לא אבא בעיר ודרשו ז''ל (זוהר ח''א א':) נשבע הקדוש ברוך הוא כו' אנה יוליך את חרפתו ומה מענה בלשונו ומה גמול יעריכנו, והוא מה שרמז הכתוב כאן באומרו
ומקדשי תיראו כי עונשו גדול, וישער מזה עונש השמיטה, לשומרה.
חסלת פרשת בהר סיני
פרשת בחקתי
{ג} אם בחקתי תלכו וגו'. בתורת כהנים אמרו זה לשונם:
יכול אלו המצות כשהוא אומר ואת מצותי וגו' הרי המצות אמורות, מה אני מקיים אם בחקתי?
להיות עמלים בתורה, ע''כ.
וטעם שקרא הכתוב עמל התורה חוקה, לצד שיש בה מצוה אפילו ללמוד דברים שלמדם פעמים וג' והם נטועים אצלו, כי חפץ ה' בעסק התורה חוקה חקק ותמצא שאמרו זה לשונם(קהלת רבה פ''ג) כי לטעם שילמוד האדם תורה בחשק תמיד גזרה חכמתו יתברך שיהיה האדם לומד ושוכח, וטעם אומרו
חקתי לשון רבים, ירמוז לב' תורות,
תורה שבכתב,
ותורה שבעל פה,
ומסורת התיבה לשון יחיד, שאין וא''ו בין קו''ף לתי''ו, לומר כי תורה שבעל פה היא כלולה בתורה שבכתב ושם בנינה. עוד רמז באומרו
חקתי לשון רבים, על דרך אומרו (יהושע א' ח')
והגית בו יומם ולילה, שצריך לקבוע עתים בתורה ביום ובלילה, והמסורת לשון יחיד, כי ב' העתים הם ביום אחד.
עוד ירצה כי צריך האדם בקיום מצות התורה ב' דברים:
הא' ללמוד לעצמו,
והב' ללמד לאחרים, דכתיב (דברים י''א)
ולמדתם אותם את בניכם ושננתם וגו',
לזה אמר
חקתי לשון רבים
ללמוד וללמֵד, לשמור ולעשות כאומרו
ואת מצותי תשמרו ועשיתם אותם.
וטעם
אומרו לשון הליכה, לומר שצריך לעסוק בתורה אפילו בהליכתו, על דרך אומרו (דברים ו')
ובלכתך בדרך באהבתה ישגה תמיד וגו'.
ב)
עוד ירצה על דרך מה שאמרו זה לשונם(ויק''ר פל''ה) בפסוק
חשבתי דרכי וגו' שהיה דוד חושב לעשות עניינים ורגליו מוליכים אותו מעצמם אל בית המדרש, לרוב החפץ והרצון והרגילות בדבר, והוא אומרו
אם בחקתי תלכו פירוש הליכתכם מעצמה תהיה אחריה כמאמר דוד לרוב החשק והרגילות.
ג) עוד ירצה על פי מאמרם זה לשונם(זוהר ח''ג ר''ב.) כי התורה יש בה ד' דרכים, והם:
פשט,
רמז,
דרוש,
סוד.
ומאלו נפרדו ע' פנים וכל אופן לכמה אורחין ושבילין ונתיבות, והוא מה שאמר
חקתי לשון רבים,
תלכו פירוש בכל אורחין ושבילין ילך בהם בפירוש הכתובים, ולא יאמר שאין בתורה אלא פשט המובן לכל.
ד) עוד ירצה באומרו
תלכו על דרך אומרו (משלי ג')
בכל דרכיך דעהו וגו', וכתב רמב''ם בפרק ג' מהלכות יסודי התורה (הלכות דעות) וזה לשונו:
ישים אל לבו כדי שיהיה גופו שלם וחזק, כדי שתהיה וכו' לדעת את ה', שאי אפשר שיבין ויסתכל בחכמות וכו', נמצא המהלך בדרך זה כל ימיו עובד ה', ע''כ.
והוא מאמר הכתוב כאן
אם בחקתי תלכו בשביל עסק התורה תלכו בכל דרככם באכילה וכו' במשתה בדיבור וכו' בכל מעשה המסובב מהטבעיות.
ה) עוד יתבאר על דרך אומרם זה לשונם(סנהדרין ל''ד) שהרשות נתונה ללומדי תורה לפרש בה ולדרוש בכמה אורחין ושבילין, ותלמיד ותיק יחדש בדרשת הכתובים כאשר יוכל הכתוב שאת, ככל אשר תשיג ידו בתורתו, ויצו ה' כאן באומרו
אם בחקתי שהיא התורה
תלכו בפרדסה, תנאי הוא הדבר
ואת מצותי וגו', פירוש שלא יהיה מגלה פנים בתורה שלא כהלכה, שלא לטהר את הטמא
ועשיתם אותם שלא לטמא את הטהור, והוא מאמרם זה לשונם(אבות פ''ג)
המגלה פנים בתורה שלא כהלכה אין לו חלק לעולם הבא:
ו) עוד יתבאר על דרך אומרם (אבות פ''ב):
ולא עם הארץ חסיד
פירוש שאסור לעם הארץ להתנהג בחסידות, שיעשה חומרות וגדרים כמנהג החסידים, כי לפעמים יעשה חומרא בדבר שהוא אדרבה עבריין, כי ימצא חסיד שירצה לגדור עצמו לקיים מצות עונה בימים המקודשים ותהיה בעיניו מצוה גדולה לשמש מטתו בליל כיפור, כמו ששמענו שהיה מעשה כן וכדומה, לזה ציוו חזה לשונםשאין לעם הארץ להתנהג במדת חסידות, והוא מאמר ה' כאן
אם בחקתי תלכו שהוא עסק התורה, אז
ואת מצותי תשמרו פירוש תעשו לכם משמרת, כדי לקיימם גדרים ושמירות ולא זולת זה.
ז) עוד ירצה על דרך אומרם זה לשונם(אבות פ''ד)
הוי גולה למקום תורה.
שצריך לכתת רגליו ממקום למקום ללמוד תורה, וצא ולמד דבריהם זה לשונםבגמרא (חגיגה ה':) כי כולן היו גולין ללמוד ויש שהיה הולך ששה חדשים וחוזר כמו כן לעסוק ביום א', והוא אומרו
אם בחקתי שהוא עסק התורה צריכים שתלכו ממקומכם אחריה, גם כדי שתהיו פנויים אין נכון ללמוד והוא בביתו, כי יטרדוהו בצורכי הבית, לכן יעזוב איש את אביו ואת אמו ויסע ממקומו ללכת אחריה.
ואומרו ואת מצותי תשמרו. יתבאר על דרך מה שאמרו במסכת שבת (ל''א:)
מכריז ר' ינאי חבל על מאן דלית ליה דרתא ותרעא לדרתא עביד,
שעיקר עסק התורה צריך שיהיה
לשמור ולעשות, והוא אומרו
אם בחקתי וגו' שהוא עסק התורה, תנאי הוא הדבר
ואת מצותי תשמרו ועשיתם אותם, ואמר
ואת מצותי יתבאר על דרך אומרם בגמרא (ברכות י''ז:)
הלומד שלא לשמה נוח לו שלא נברא,
והקשו בתוספות:
עם אותה שאמרו לעולם יעסוק אדם בתורה אפילו שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה.
ותרצו:
כי הם ב' אופנים שלא לשמה, א' לקנטר, וא' להתכבד, לקנטר נוח לו שלא נברא, להתכבד יעסוק שמתוך וכו',
והוא מאמר ה'
אם בחקתי תלכו ותנאי הוא הדבר
ואת מצותי שבה ב' מצות הצריכין בלימודה שלא ילמדו לא לקנטר ולא להתכבד, אז
תשמרו ועשיתם אותם מבטיח הכתוב שהגם שתבא עבירה לידו יהיה ניצול ממנה, וכאומרם (סוטה כ''א.)
תורה מגינא ומצלא מיצר הרע,
וכמו שאמרו במסכת עבודה זרה (י''ז.)
באותה מעשה של ר' חנינא ור' יונתן שחלפו אפיתחא דזונות וכו', דכתיב (משלי ב') מזימה תשמור עליך וגו',
ודקדק לומר
ועשיתם על דרך אומרם זה לשונם(קידושין ל''ט:)
ישב אדם ולא עבר עבירה נותנין לו שכר כעושה מצוה, והעמידוה כשבאה עבירה לידו וניצול ממנה, הגם שאינה אלא שמירה מעלה עליו הכתוב כאילו עשה מעשה מצות.
והגם שדרש רבא (פסחים נ':) בפסוק:
כי גדול עד שמים חסדך זה הלומד שלא לשמה אלא להתכבד, הטעם לא שיש רצון הבורא בלימוד זה אלא לתכלית היוצא ממנו שיבא ללמוד לשמה, ותורה זו אין בסגולתה להציל מיצר הרע בבא עבירה לידו, ובזה יש לתרץ מה שהקשו שם בסוטה לרבי יוסף שאמר:
תורה בין בעידנא דעסיק בה בין בעידנא דלא עסיק בה מגנא ומצלא אלא מעתה דואג ואחיתופל מי לא עסקו בתורה אמאי לא אגינא עלייהו ע''כ,
לדברינו אין קושיא שהם היו לומדים מתחלתם שלא לשמה ואין כח בתורה כזו להגין עליו מיצר הרע.
ח) או יאמר על זה הדרך להיות שיש שני סברות (ע''ז י''ז) אחת של ר' חנינא ואחת של ר' יונתן א' אמר:
נחלף אפתחא דע''ז דנכיס יצריה,
וא' אמר:
נחלף אפתחא דזונות כי היכי דנכפייה ליצרן ונקבל אגרא,
ובא הכתוב כאן והכריע עם האומר נחלף אפתחא דזונות, והוא אומרו
אם בחקתי תלכו פירוש יכולין אתם לילך ואני מבטיחכם שאת
מצותי תשמורו שיהיו כופין יצרם, ואם תאמר ולמה יכניס עצמו בספק זה?
לזה אמר:
ועשיתם אותם כדי שתטלו שכר כעושה מצוה, כיון שבא לידכם העון, והוא מאמרם שם:
ונכפייה ליצרין כי היכי דנקבל אגרא.
ט) או ירצה על דרך אומרם זה לשונםבמשנת חסידים (אבות פ''ו) התורה נקנית במ''ח דברים, כי לא כל הרוצה לקנות תורה ישיג קניינה אלא באמצעות המ''ח דברים, והוא מה שאמר כאן
אם בחקתי תלכו אם אתם חפצים להשיג התורה, תנאי הוא הדבר
ואת מצותי תשמורו ועשיתם אותם שהם אותם המ''ח דברים:
כי יש בהם
בחינת המניעות וכנגדם אמר
תשמרו,
ויש בהם
בחינת המעשה וכנגדם אמר
ועשיתם וגו'.
י) עוד ירצה להודיע מעלת עסק התורה שיש בו, מה שאין בעסק המצות. כי עסק המצות יכול להיות שיהיה אדם פועל ועושה, ויגרום החטא וימיר כבודו לבסוף, ולא תזכרנה צדקתו ביום פשעו, אבל מצות עסק התורה מבטיחו כי כל העוסק בתורה צדקתו עומדת לעד, וילך עמו צדקו, על דרך אומרם (סוטה כ''א.) כי עבירה מכבה מצוה ואין עבירה מכבה תורה לבטל זכותה של תורה, ויזכה ללכת בה בלכתו לעולם העליון, ועיין מה שפירשתי בפרשת אחרי מות (י''ח ד')
את חקתי תשמרו ללכת בהם.
יא)
עוד ירצה על דרך אומרם זה לשונם(שבת סג.) בפסוק
אורך ימים בימינה וגו' שהמיימינים בה שכרם לעולם העליון, והמשמאילים בה שכרם בעולם הזה, הוא מה שאמר כאן
אם בחקתי שהיא עסק התורה, תהיה כוונתכם בעסק זה לא לתכלית עולם הזה, והוא כת המשמאילין בה, אלא תלכו תהיה כוונתכם לתשלומין כשתלכו לעולם העליון, והוא כת המיימינים.
יב) עוד יתבאר על פי דבריהם זה לשונםבמשנת חסידים (אבות פ''ג):
כל שחכמתו מרובה ממעשיו וכו' וכל שמעשיו מרובים וכו',
והוא מה שרמז הכתוב באומרו
אם בחקתי תלכו שהוא עסק התורה, ולפי ערך זה תהיה שמירת המצות וקיומן כדי שלא תהיה חכמתו מרובה ממעשיו, והוא אומרו סמוך למצות עסק התורה,
ואת מצותי תשמרו ועשיתם אותם.
יג)
עוד יתבאר על דרך אומרם זה לשונם(פאה פ''א)
אלו דברים וכו' ותלמוד תורה כנגד כולם,
והוא אומרו
אם בחקתי תלכו, שהוא עסק התורה מעלה אני עליכם גם כן ששמרתם מצותי ועשיתם אותם.
יד) או ירצה על דרך אומרו (לעיל ז' ל''ז) ז
את התורה לעולה ולמנחה, ודרשו זה לשונם(מנחות ק''י.):
אדם עוסק בפרשת עולה מעלה עליו כאלו הקריב עולה וכו',
על דרך אומרו (הושע י''ד)
ונשלמה פרים שפתינו, ולא זה בלבד אלא כל מצוה ומצוה שאינה בפרק השג יד, כשאדם לומד מצותה בתורה כאלו עשאה. והוא מאמר הכתוב
אם בחקתי תלכו ואת מצותי וגו' אותם שאין מציאות לעשותם,
תשמרו, פירוש תהיו מחכים אותם מתי יבואו לידכם לעשותם, מעלה אני עליכם כאלו עשיתם אותם גם כן, והוא אומרו
ועשיתם אותם לומר לא שכר מחשבה לבד אני נותן, והגם שכתבנו בסמוך
ותלמוד תורה כנגד כולם, יש מצות שמבטלין תלמוד תורה בשבילן כגון מעשה הקרבנות וכדומה, ולבחינה זו צריך שילמוד מצותה ויקו לעשותם.
טו) או יאמר על זה הדרך, שלא יאמר אדם כיון שתלמוד תורה ימלא מקום המצות, אם כן הרי הוא פטור ממעשה המצות אשר תזדמן לפניו?
תלמוד לומר:
אם בחקתי תלכו שהוא עסק התורה,
ואת מצותי שהם לא תעשה
תשמרו, לא מפני זה תהיו פטורין מקיום מצות, אלא
ועשיתם אותם, ומה שפירשו שהוא שקול, הוא פרט למזדמן שאינו יכול להתקיים על ידי הזולת.
טז) עוד ירצה על דרך אומרם זה לשונם(ברכות י''ד.):
שאסור לאדם לשום לדרך פעמיו עד שיקדים דברי תורה דכתיב, (תהלים פ''ה) צדק לפניו יהלך וישם לדרך וגו'.
וצא ולמד מה שאמרו בזוהר (ח''א ס''ט) על ההולכים בדרך ואין ביניהם דברי תורה שמתחייבים בנפשם, והוא מאמר ה'
אם בחקתי תלכו פירוש כשיש לימוד תורה,
תלכו אז תלך לבטח, כי כשיש עסק התורה כוחותיה מלוין את האדם.
יז) עוד נתכוין לומר מה שאמרו זה לשונם(שבת ס''ג.)
חשב אדם לעשות מצוה ונאנס ולא עשאה מעלה עליו כאלו עשאה,
והוא מאמרו
אם בחקתי תלכו לשון עתיד, פירוש תחשבו ללכת וגו',
תשמרו גם כן תחשבו לעשות שמירה
ועשיתם אותם פירוש מעלה אני עליכם כאלו כבר עשיתם אותם.
יח) עוד ירצה על דרך אומרם זה לשונם(סוכה מ''ה:) כי ג' הדרגות בבני עליה:
הא' המסתכלים באספקלריא דלא נהרא,
ב' המסתכלים באספקלריא דנהרא,
הג' דעיילי בלא בר,
ופירשתי על דרך זה פסוק (איוב ג') קטון וגדול שם הוא ועבד חפשי מאדוניו, קטון הוא המסתכל באספקלריא דלא נהרא בסוד (בראשית א' ט''ז) המאור הקטן, גדול הוא המסתכל באספקלריא דנהרא בסוד (שם) המאור הגדול, ועבד חפשי מאדוניו זה שעולה בלא רשות, שה' אדוניו נתן לו חפשיות ללכת בכל אשר יחפוץ, ואין אני יודע במה יושג הכבוד הגדול הזה, לזה בא מאמרו יתברך ואמר
אם בחקתי פירוש באמצעות השתדלות התורה כמצטרך בזה אין אתם צריכין לרשיון להוליך אתכם אלא אתם מעצמכם תלכו בלא בר.
יט) עוד ירצה על דרך אומרם זה לשונם(סנהדרין ק''ב.):
שאמר הקדוש ברוך הוא לירבעם חזור בך ואני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדן וכו' ע''כ.
ואמרו המקובלים כי טיול זה היא הדרגת שעשוע שאין למעלה ממנו, אשרי אנוש יזכה לו, ויאמר אדם במה יזכה ילוד אשה להדרגה זו, לזה בא המאמר כאן ואמר
אם בחקתי באמצעות עסק התורה תלכו היא הליכה נעלמה מעיני כל חי שהוא הטיול, באמצעות התורה תטיילו במקומות הנעלמים.
כ) עוד ירצה על דרך אומרם זה לשונם(ילקוט תהלים תתל''א)
כי כשברא ה' אדם הראשון בעולם הזה לא בראו לשבת בעולם הזה לעולמי עד, כשלא יחטא, שאם כן אדרבה ירידה היא לו ושפלותהיא. כי תכלית המקווה הוא בעולם העליון ששמה יקצור אשר זרע, אלא היתה הכוונה כי עלה יעלה לשמים ולאוצרות החיים בעת אשר יחפוץ, ויהיה כמי שדר בבית ועליה על גבה, וכשירצה לעלות ולהשתעשע יעל, כמו שמצינו (מ''ב ב') שעלה אליהו בסערה השמימה, ועל ידי החטא הוצרך להפשיט עורו מעליו ויניח הגוף בעולם הזה, והודיע הכתוב כאן כי בהתעצמות האדם בעסק התורה, יכול להשיג באמצעותה שלא ירגיש במות אלא כאדם ההולך ממקום למקום. ותמצא (זוהר ח''ב קע''ד.) שהצדיקים אינם מרגישים בצער הפרידה על דרך אומרו (קהלת ה')
מתוקה שנת העובד, כי מי שהוא עובד ה' שינתו שהיא המיתה מתוקה ועריבה עליו, ואם יתעצם יותר הנה לך אליהו שעל ידי התעצמות תורתו לא מת.
כא) עוד ירצה על דרך מה שאמרו במשנת חסידים (אבות פ''ד)
ועל כרחך אתה מת ועל כרחך אתה חי,
שאין אדם מת ברצונו, אם יחפוץ למות, ואמרו במסכת נדה דף ל''ו (ע''ב) וזה לשונו:
כי קא נח נפשיה דרב, א''ל לרב אסי: זיל צנעיה ואי לא ציית גרייה הוא סבר גדייה.
א''ל: בתר דנח נפשיה דרב,
א''ל הדר בך דהדר ביה רב וכו' גדייה וכו' נח נפשיה דרב אסי, אזל שילא.
א''ל לדביתהו צבית לי זוודתא וכו' צביתה ליה זוודתא ונח נפשיה דשילא ע''כ,
הרי שבערך בעלי התורה יכולין ללכת לעולם העליון, כשהם חפצים ורוצים ללכת, הגם שעדיין לא הגיע זמנם, ולא שלח המלך אחריהם. והוא מאמר
אם בחקתי בסיבת חקתי שאתם עמלים בהם, אתם ברשות עצמיכם, אם תרצו ללכת תלכו.
כב) עוד נתכוון ה' להודיע הפלגת תועלת התורה, כי העוסק בתורה יתאו תמיד ללכת לעולם העליון, כי יראה רב ערך תועלת המסובב ממנה וכי הוא למעלה וישאף הלוך לפני ה' בארצות החיים, ולדרך זה פירשתי אומרו (תהלים מ''ט)
אך אלהים יפדה נפשי מיד שאול כי יקחני סלה פירוש כשיהיה האדם בטוח שלא יראה שאול ויתעדן בעדן ה', בזה ישאף לקחתו סלה, וכאלו אמר
סלה כי יקחני, ועין מדרש רבות (ילקוט פ' מסעי) במאמר אהרן למשה כשעלה להר ההר למות שם, שאמר לו שאלו כן היה יודע, היה מקוה שילך קודם, והוא מאמר הכתוב
אם בחקתי פירוש שתעמלו בתורה באמצעות זה אתם מעצמכם תחפצו ללכת לטעום טעם שאין ערוך אליו.
כג) עוד ירצה על דרך אומרם בספר הזוהר (ח''ג צ''א:) בפירוש פסוק
שור או כשב וגו' כי מין הבהמי אינו משתנה מגדר שבו נולד מה שאין כן בני אדם, ישתנו לצד מעשיהם והולכים מגדר לגדר עליון, כאומרם (שם ח''ב צ''ד:) זכה יתיר יהבין ליה וכו' זכה יתיר וכו' הולך וגדל, ואין אני יודע מי הוא הסובב מהלכים אלו, ובא הכתוב כאן וגילה ואמר
אם בחקתי באמצעות עסק התורה תהיה ההשגה הלז הולך ואור ממדרגה שפלה למדרגה עליונה, ומן העליונה לשלמעלה ממנה.
כד) עוד יתבאר על דרך אומרם זה לשונם(זוהר ח''א קע''ה:) בפסוק (משלי ו')
בהתהלכך תנחה אותך, כי הדרכים אשר תעלה בהם הנשמה בצאתה מן העולם הם חשך וצלמות, המלאים גערת ה' ומי שיש בידו תורה היא מאירה לפניו, כאומרו (תהלים קי''ט)
נר לרגלי דבריך ואור לנתיבתי, והוא אומרו
אם בחקתי תלכו פירוש בתורה
תלכו כי היא אור לנתיבתכם, אבל זולתה עליהם נאמר (משלי ד')
דרך רשעים כאפילה וגו', גם נקראה תורה כי היא תוריהו דרך אשר ילך בה.
כה) עוד יתבאר הכתוב חוץ מדרכם זה לשונםעל זה הדרך,
אם בחקתי הכתוב מדבר במצוה שנקרא
חקה שהיא מצות תפילין, שנאמר (שמות י''ג י')
ושמרת את החקה וגו', ואמר
תלכו על דרך אומרם ז''ל:
מנהג הראשונים מניחין תפילין בזרועם ובראשם כל היום הולך מביתו לבית המדרש תפילין בראשו וכו' מבית המדרש לביתו תפילין וכו',
ואמרו (סוכה כ''ח.) על רבי יוחנן בן זכאי ועל רבי שלא הלכו ד' אמות בלא תפילין, והוא מאמר ה'
בחקתי תלכו, ואומרו
ואת מצותי תשמרו הן מצות השייכים ללבישתם שצריכין גוף נקי, ולמאן דאמר (שבת מ''ט.) שלא יפיח בהם, ולמאן דאמר שלא ישן בהם, ושלא יסיח דעתו מהם, שזולת זה אסור להניחם, ואומרו
ועשיתם אותם כאלו אמר
ועשיתם אתם שבזה אתם מתקנים עצמיכם להשרות שכינתו יתברך עליכם, כאומרו (דברים כ''ח י')
וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך וגו' ואמרו זה לשונם(ברכות ו'.) כו'.
כו) עוד יתבאר על דרך אומרם (ב''ר פמ''ד) בפסוק הבט נא השמימה, שהעלה ה' לאברהם ודרך על המזלות, והוא אומרו
אם בחקתי תלכו פירוש
חקותי על דרך אומרו (ירמי' ל''ג)
חקות שמים וגו', אם בהם
תלכו כמו (בראשית י''ג י''ז)
קום התהלך בארץ, תנאי הוא הדבר
ואת מצותי תשמרו, כי באמצעות קיום המצות הוא שולט ודורך על המזלות, והן הנה שבהם זכה אברהם לבחינה זו, ואומרו
ועשיתם אותם, צדק יקראהו לרגלו (ישעי' מ''א) ואמרו זה לשונם(שבת קנ''ו.):
שאמר לו הקדוש ברוך הוא מאי דעתך דקאי צדק וכו' ע''כ,
הרי שמעריך המזלות בסדר הנאות לו ויוליך מזל ממקום למקום, והוא אומרו
ועשיתם אותם פירוש לחקתי תתקנו אותם בסדר הנאות לכם, והוא מאמרם זה לשונם(שם):
אין מזל לישראל,
פירוש הם שולטים בו.
או יאמר
ועשיתם אותם על דרך אומרו (ישעי' ס''ו)
כי כאשר השמים החדשים וגו' אשר אני עושה, עשיתי לא נאמר אלא
עושה מלמד שעל ידי עסק התורה והמצות נבראים שמים חדשים (זוהד ח''א ה'.), והוא אומרו
ועשיתם אותם.
כז) עוד יתבאר על דרך מה שאמרו במסכת שבת דף קנ''ו:
מאן דאתיליד בנוגה יהי זנאי,
עוד שם אמרו:
כלדאי לאימיה של רב נחמן בר יצחק שבנה יהיה גנב וכו' יע''ש,
הרי שהמזל יפעיל באדם פועל עשות הרע, וחש ה' כי יאמר אדם כי כשיש המזל מגיד על רשע הנולד בו אין בידו לתקן ואנוס הוא ופטור מהעונש, לזה אמר
אם בחקתי שהם המזלות
תלכו פירוש יסובבו אתכם הלוך בדרך לא טוב אינכם פטורים בטענה זו, אלא
ואת מצותי תשמרו על כל פנים אתם חייבים, ויש תיקון למזל, וכמעשה שעשתה לו אמו של רב נחמן, והוא אומרו
ועשיתם אותם.
כח) או יאמר על דרך אומרם במסכת שבת (שם):
האי מאן דאתיליד במזל מאדים אושיד דמא.
אמר רבי אשי: או אומנא או גנבא או טבחא או מוהלא ע''כ,
והוא אומרו
אם בחקותי תלכו שהם חקות השמים שהם המזלות,
ואת מצותי תשמרו שהם שחיטה מילה בזה אתם עושים מה שמראה במזלות בדבר מצוה, והוא אומרו
ועשיתם אותם.
כט)
עוד יתבאר על דרך אומרם זה לשונם(ספרי פ' האזינו) שצריך האדם ללמוד מוסר מחקות השמים שאין משנים את תפקידם וששים ושמחים לעשות רצון הבורא, והוא אומרו
אם בדרך
חקתי שהם חקות שמים וארץ המתמידים לעשות רצון קונם בשמחה בלא שינוי
תלכו, בזה גם אתם
מצותי תשמרו שלא תעברו עליהם ותעשו את שישנם בעשה, כי תאמרו ומה אלו שאין להם שכר ועונש כן, אנו על אחת כמה וכמה.
ל) עוד ירצה
אם בחקתי על דרך אומרם (אבות ג')
אם אין קמח אין תורה וכו'
ופרשתיהו במקומו שירצה לומר אם אין קמח אם אתה רואה שעצר ה' (השמים) ואין קמח, הטעם הוא משום אין תורה, כאומרו (דברים ל''ב ב')
יערוף כמטר לקחי פירוש כשיעור המוכן הבא מן הגשמים יהיה
לקחי, וכשאין לקח יעצור ה' השמים, ואומרם:
אם אין תורה אין קמח,
פירוש כשאין תורה בודאי שלא יהיה קמח כי יעצור ה' שמיו, והוא אומרו
אם בחקתי פירוש בשיעור חקתי שהם חק המזונות,
תלכו פירוש אם אתם רוצים לתת לכם חקכם שהם המזונות, צריכין אתם כמו כן לקיים המצות, והוא אומרו
ואת מצותי תשמרו על דרך אומרו
יערוף כמטר לקחי כשיעור המטר שהוא המזון צריך שתהיה העבודה, ואומרו
ועשיתם אותם פירוש יעשו כדי שיתמיד ה' המעשה לתת חקם.
לא) עוד ירצה על דרך אומרו (תהלים ע''ב)
ייראוך עם שמש ואמרו זה לשונם(ברכות כ''ט:) כי כל הנבראים זמן עבודתם הוא בזמן שהשמש עולה בבקר זמן תפלת שחרית, ובזמן שהשמש יורדת וכו', והוא אומרו
אם בחקתי תלכו על דרך אומרו (תהלים נ''ה)
בבית אלהים נהלך ברגש, ואומרו
ואת מצותי תשמרו ירמוז לאומרם זה לשונם(ברכות ל''ב:)
חסידים הראשונים היו שוהים שעה אחת וכו' ואחר תפלה שעה וכו',
וכנגדן אמר
ואת מצותי וגו', ואומרו
ועשיתם אותם פירוש בזה יתקנו המאורות, כי על ידי מעשה התחתונים כשהולכין בדרך לא טוב המאורות לוקין (סוכה כ''ט.).
לב) עוד יש לפרש הכתוב בקרבנות שמצינו שנקראו חקה, דכתיב בהם (לעיל ו' י''א)
חק עולם וגו', וכתיב (לעיל ז' ל''ו)
חקת עולם וגו' ואמר
אם בחקתי תלכו להביא קרבנותיכם תנאי הוא הדבר
ואת מצותי תשמרו על דרך אומרם במסכת סוכה (כ''ט.):
אמר ר' יוחנן אמר רשב''י גזול דומיא דפיסח וכו' אבל גזול לית ליה תקנתא בין לפני יאוש בין לאחר יאוש וכו', לאחר יאוש משום מצוה הבאה בעבירה.
והוא מאמר ה' כאן
ואת מצותי תשמרו שלא יביאו לא גזול לפני יאוש ולא גזול שלאחר יאוש, ומסורת התיבה אחת יורה לצד שב' המצות הם ענין אחד של גזל, ואומרו
ועשיתם אותם יתבאר על דרך אומרם שם בפרק לולב הגזול וזה לשונם:
אמר רבי יוחנן: מאי דכתיב: אני ה' אוהב משפט שונא גזל בעולה. משל למלך שעבר על בית המכס אמר לעבדיו תנו מכס וכו'.
אמר להם: ממני ילמדו עוברי דרכים שלא להבריח מן המכס אף הקדוש ברוך הוא שונא גזל בעולה כדי שילמדו כו',
ואמרו זה לשונם(קידושין ל''ט:):
כי מי שבאה עבירה לידו וניצל הימנה נותנין לו שכר כעושה מצוה,
והוא אומרו טעם למצוה האמורה שלא יביאו מן הגזל.
ועשיתם אותם פירוש כדי שילמדו עצמן גם כן לברוח מן הגזל, וזה יקרא מעשה, הגם שאינו אלא הרחקת הרשע כיון שהוא בשעת מעשה כמדויק ממאמר לברוח וכו'.
לג) עוד יתבאר הפסוק על כללות המצות על זה הדרך, לצד שיחשוב אדם כי עיקר המצות ותועליותם אינו אלא למי שיודע עקרן וטעמן, אבל עשית מצוה בלא ידיעת טעם הרי הוא עושה מעשה שאין בו ממש, כגוף בלא נשמה, ותמצא שכן כתבו בשם הרב האר''י זה לשונם(ליקוטי תורה פ' עקב)
כי מעשה בלא כונת הדבר הוא ככלי ריק שהעיקר הוא המחשבה,
ולזה בא מאמר ה' כאן
אם בחקתי תלכו פירוש אם האדם יעשה המצוה בכונה זו לצד אשר חקק ה' ב''ה תועיל להם כוונה זו כאלו קיימו המצות כמו שנתכוון ה' עשות, והוא אומרו
ואת מצותי תשמרו בכינוי אל המצוה שהוא בכל כוונותיהם וסודותיהם. ולצד שיאמר אדם אם כן כיון שהקדוש ברוך הוא יקבל דבר זה לצד הרצון שבאדם הגם שלא נתכוון, אם כן גם כן לא יעשה דבר ויתרצה בדעתו עשות ויועיל הרצון גם בהעדר המעשה?
תלמוד לומר:
ועשיתם אותם תנאי הוא הדבר שיעשה מה שיש בידו וה' יגמור בעדו.
לד) עוד יתבאר על דרך מה שפסק מרן בהלכות תפילין סימן ל''ב סי''ח וזה לשונו:
אם נדבקה אות לאות וכו' פסול,
ובהלכות ספר תורה כתב הרא''ש:
דבקות פוסל בספר תורה ואם גרר הדבקות וכו' כשר,
נמצינו אומרים שיש היתר לחקוק דבק שבין אות לאות בספר תורה ולא בתפילין, והוא מה שרמז הכתוב כאן
אם בחקתי פירוש חקיקות האותיות
תלכו כמשפטיהן לחוק אותם לא לכל תמחקו אלא
ואת מצותי שהם תפילין
תשמרו לבל תמחקו אפילו דִּבֻּק שבין אות לאות, ואומרו
ועשיתם אותם יתבאר על דרך מה שפסק הרא''ש בתשובה ט''ז כלל ג' וזה לשונו:
מ''ם פתוחה שנדבק פתיחתה ימחוק כולה ויכתוב אחרת במקומה אבל גרירת הסתימה אינו עושה אותה אות דהוה ליה חק תוכות.
ואמרינן (גיטין כ'.)
וכתב ולא חקק וכו' ע''כ,
והוא אומרו
ועשיתם אותם פירוש שאין לחוק תוכה אלא לגוררה ולעשות אחרת במקומה.
לה) עוד ירמוז על פי מה שהעלו האחרונים (מ''א סי' קמ''ג) כי ספר תורה שנמצא בו דבק מותר לקרות בו ואין צריך להוציא אחר מטעם שיכול לגוררו, וכל שראוי לבילה וכו' (מנחות ק''ג:) וחדשו עוד האחרונים (טו''ז או''ח סי' ל''ב) שאפילו הוא יום שבת שאין יכול לגוררה מטעם שהמניעה אינה מצד הספר תורה אלא לצד שמירת שבת, והוא אומרו
אם בחקתי דבר שהוא עומד לחוק שהוא דבק האות,
תלכו פירוש יש לכם רשות להורות כי הוא דרך שילכו בו, ולא יצטרכו להוציא אחר, ואפילו יהיה בזמן שאינם יכולין לתקן שהוא יום שבת קודש, שמצותי עליכם לאסור, והוא אומרו
ואת מצותי תשמרו, ונתן הטעם
ועשיתם אותם כיון שיש בידכם לעשות ויכול לתקן הרי זה כשר, שאין התיקון מעכב כטעם שנתנו האחרונים.
לו) עוד יתבאר על פי מה שפסק מהרי''ק ביורה דעה סימן רע''ו סעיף י''א וזה לשונו:
דבקה אות לחברתה באותיות שם ב''ה, יש לגררה.
וכתב המרדכי במנחות וזה לשונו:
שאף על פי שאזהרה למוחק ה' מלא תעשון כן וגו' הא תיקון הוא, ע''כ.
הוא מה שאמר
אם בחקתי תלכו פירוש הגם שאסרתי למחוק אם הוא דבר שצריך לחוק הדבר אתם רשאין לעשות כן, והוא מה שאמר
תלכו על דרך (שמות י''ח)
והודעת להם את הדרך אשר ילכו בה, ואומרו
ואת מצותי וגו' פירוש תנאי הוא הדבר לאמן ידיו שלא יגע אלא בחלק הדבק ולא בגוף האותיות, שנצטווה עליהם לבל ימחוק, ואמר לשון רבים, שיצו ה' על ב' אותיות הדבוקות שלא יגע בשניהם, ואולי שיש לסמוך גם כן דבריהם ז''ל, שאמרו (שבועות ל''ה.) שאסור למחוק גם אות הנטפל לה' מאחוריו, והוא מה שרמז באומרו
מצותי לשון רבים השם והנטפל לו, שישמור לבל ימחוק בגרירתו הדבק. ואומרו
ועשיתם אותם נתן טעם להתיר למחוק הדבק כדברי המרדכי שאין זה אלא תיקון, וגם ירמוז במאמר
ועשיתם אותם על פי מה שאמרו בברייתא (מס' סופרים פ''ה) וזה לשונם:
המוחק אות אחת וכו' ואם נשפך דיו על השם מותר למוחקו שלא היתה כונתו אלא לתקן.
וכתב הבית יוסף בשם הר''י אסכנדרנ''י:
שאפילו נפסדה האות מהאותיות שיוכל למוחקו לכל האות ע''כ,
והוא אומרו:
ועשיתם אותם פירוש אפילו אותם עצמן שהם האותיות, אם הוכרח לתקן יכול למחוק האות עצמה, ומה שהתנה
ואת מצותי תשמרו לבל יגע באותיות הוא כשאין אלא דבק והאותיות שלמים. אבל אם נפסדה האות עמה יכול למוחקה ולתקנה.
לז) עוד יתבאר על דרך מה שאמרו בפרק א' של ראש השנה (כ''א.) וזה לשונו:
שלח ליה רב הונא בר אבין לרבא כי חזית דמשכה תקופת טבת עד שיתסר בניסן עבריה לההיא שתא ולא תיחוש, דכתיב (דברים ט''ז א') שמור את חודש האביב, שמור אביב של תקופה שיהיה בחודש ניסן ע''כ,
והוא אומרו
אם בחקתי תלכו פירוש לפי חשבון העיבור לפי חקות השמים שהם חמה ולבנה בהודעת הזמן
תלכו, תנאי הוא הדבר
ואת מצותי תשמרו כדי שיבא זמן האביב בפסח, ואם כפי החוקות שאתם הולכים בהם לא יהיה כן
ועשיתם אותם פירוש תעברו השנה כדי שתעשו אותם המצות כמו ששלח רב הונא בר אבין לרבא.
לח) עוד יתבאר על דרך מה שאמרו במסכת שבת (קנ''ו:) וזה לשונם
שמואל ואבלט הוו יתבי והוו קאזלי הנהו אינשי לאגמא וכו',
הרי שהגם שהראה המזל עליו בהליכתו שימות, על ידי ששמר האיש מכלימה ועשה עמו חסד תקן המזל לטובה, והוא אומרו
אם בחקתי תלכו פירוש הגם שהוא בזמן שבו הראה עליו המזל לרעה שילך ולא ישוב,
אם את מצותי תשמרו יש כח בכם להפך המזלות ולתקן אותם, והוא אומרו
ועשיתם אותם.
לט) עוד יתבאר על דרך אומרם (פסחים נ''ו.) כתת נחש הנחושת וכו' ואמרו בגמרא שם לצד שהיו תועים אחריו, והנה ענין נחש הנחושת הוא חוקה אשר חקק ה'
והביט אל נחש וגו' וחי (במדבר כ''א ט') והרשה אותם עשות כן, והוא מאמר
אם בחקתי שהוא להביט אל נחש הנחושת
תלכו, תנאי הוא הדבר
ואת מצותי תשמרו אבל אם לא, אין כאן חוקה ויכול חזקיה לכתתו ובזה
ועשיתם אותם לבל יטעו אחריו.
מ) עוד יתבאר על זה הדרך שהכא מיירי במצות טבל, שמצינו שיצו ה' לאוכל טבל ואפילו כהן שחייב מיתה, ויש לך לתמוה בדבר, כלום מה הוא דבר שיש בתבואה זו שאוסרה הוא הפרשת תרומה, ואם התרומה עצמה היא נאכלת לכהן מכל שכן תערובת, אלא אין זה אלא חקה, והוא מאמר
אם בחקתי תלכו שלא לאכול טבל עד עשות מצות ה' להפריש תרומות וכו', והוא אומרו
ואת מצותי תשמרו ואז
ועשיתם אותם שבזה יתקנו המופרש ליאכל לבעליו והשאר לכל אדם.
מא) עוד ירמוז על דרך אומרם ז"ל (אבות פ''ב):
שוב יום אחד לפני מיתתך,
שבזה יהיה כל ימיו בתשובה, והוא מאמר
אם בחקתי שהיא גזירת המיתה שחקק ה' שאין מידו מציל אם
תלכו בהם, שכל יום יאמר למחר ימות בזה ודאי
ואת מצותי תשמרו ועשיתם אותם.
מב)
עוד יתבאר על דרך מה שאמרו בפרק השוכר את הפועלים דף פ''ה במעשה ההוא מרבנן שאמר לו אליהו סימן להכיר כסאו של רבי חייא בהליכתו מגן עדן של מטה לישיבה של מעלה שהיה עולה מעצמו ולא היה צריך למלאכים להעלותו כשאר הצדיקים, וזה השגתו היתה באמצעות השתדלותו נמרץ בעסק התורה לעצמו ולאחרים כאמור שם, והוא מאמר
אם בחקתי תלכו פירוש באמצעות השתדלות בתורה ללמוד וללמד כרמוז בתיבת
בחקתי, תלכו פירוש מעצמכם כרבי חייא ולא תצטרכו למלאכים להוליך אתכם.
{ד} ונתתי גשמיכם. צריך לדעת אומרו
ונתתי בוא''ו
המוסיף ולא קדם לזה יעוד אחר?
וּלְמַה שכתבתי בפירוש
אם בחקתי שיש גזירה בתיבת
תלכו יוצדק לומר
ונתתי בתוספת וא''ו, גם יתישב מה שיש להעיר עוד, כי מפשט הכתוב משמע ששכר עסק התורה והמצות עשה ולא תעשה, הוא
ונתתי גשמיכם, אם כן שכר מצוה בעולם הזה הוא ויצא אדם נקי משכר עבודתו, ובמה שדקדק לומר
ונתתי בתוספת
וא''ו העיר אותנו שקדמו יעודים אחרים לעולם הבא, והם מה שרמזתי בפסוק
אם בחקותי תלכו.
או יאמר לצד ששכר עולם העליון רוחני ואין יעודיו נתפסים בנרשם ולא בדיבור, לזה רמזו במה שהוסיף וא''ו בתחילת ענין לומר כי יש שכר אחר, ומוסיף עוד ליתן גשמיכם, ודקדק לומר
גשמיכם כאילו הם שלכם, לא בעד שכר מצות ומעשים טובים, אלא לצד שהם מעמידי עולם בעסק התורה וכו' זוכים בשלהם, ואולי כי לטעם זה ראה ויתר גוים התיר ממונם לישראל (ב''ק ל''ח.) כי ישראל קנו העולם וכל אשר בו והן הגוים כנכסי בני ישראל.
עוד נתכוון לומר שהגם שהוא נותן בתורת גשמיכם מתנה אינו מחשב הדבר שהוא שלו אלא כאילו הדבר שלכם.
ודקדק לומר
ונתתי שהוא האדון צריך לעשות הדבר, כדי שיוריד טיפות גשמיכם בזמנם, וכפי השיעור הצריך, כי הוא יודע הזמן והשיעור אשר תשתה הארץ ושיועילו לה מה שאין כן כל זולתו יתברך, וכן תמצא שאמרו ז"ל (ויק''ר פכ''ח) וזה לשונם:
אדם שוכב על מטתו והקדוש ברוך הוא מעלה עננים.
עוד נתכוון באומרו
גשמיכם על כללות המזון, בין הצריך לעולם, בין הצריך לאדמה, בין הצריך לנפשות, כי כולם עומדים ליזון, ויש טללים וגשמים גשמיים, ויש טללים וגשמים רוחניים כידוע ליודעי חן, ועל כולם אמר
ונתתי גשמיכם, ועיין מה שכתבתי בפרשת בהר סיני.
ונתנה הארץ וגו' פירשתי בפרשת בהר סיני.
{ה} והשיג לכם דיש וגו'. זו ברכת התבואה אחר שנתלשה, כדרך אומרם ז"ל (ב''מ מ''ב.) הבא למוד גרנו יאמר יהי רצון וכו', הרי כי יש ברכת ה' אפילו אחר שעשוי גורן, והוא אומרו
והשיג לכם דיש שיתרבה הצומח עד גבול זה, ועיין מה שפירשתי בפרשת בהר בפסוק
ועשת את התבואה (כ''ה כ''א):
ואכלתם וגו' לשובע. זו ברכת המזון בבטן כאומרם ז"ל (תורת כהנים)
אוכל קימעא ומתברכת במעיו.
עוד ירצה לומר שלא ימשך לכם דבר הרגיל להיות בבני אדם, כי ירבה טובם ומזונותיהם שמתמלאת תאותם בזה ולא יעצרו כח למיכל לשובעה, אלא
ואכלתם לחם לשובע אכילה מרובה כדי שביעה.
עוד ירצה על דרך אומרם ז"ל (מגילה ז':) רווחא לבסומי שכיחא, והוא אומרו
ואכלתם וגו' לשובע שיהיה לחמכם ערב כל כך שאפילו יהיו שבעים יאכלוהו.
עוד דקדק לומר
לחמכם שאינם צריכין לפתן ללפת בו את הפת, אלא הלחם לבדו ערב לנפש לאכול ממנו כדי שביעה.
עוד ירצה על פי דבריהם ז"ל (גיטין ע')
אכילה גסה הוא סם המות לגוף,
והבטיח ה' שיאכלו לחמם לשובע אפילו יהיו שבעים יאכלו ולא יזיקום.
עוד ירצה לצד שיש בפירות שיש בהם שומן כאומרם במשנה (ס. טה מ''ח.) טעם הפירות ושומן הפירות, והנה כל האוכל שיש בו שומן, אדם אוכל ממנו ומרגיש בכדי שביעה, מה שאין כן כל אוכל שאין שומן, הגם שיאכל אדם וממלא בטנו אין הרגש השובע במעיו, ואלו הם דברים הנרגשים לכל מרגיש כידוע, והודיע הכתוב כאן במאמר
ואכלתם לחמכם לשובע פירוש אפילו לחם לבד היוצא מן הארץ, ירגישו באכילתו השובע, כי יש בו שומן הסועד לבב אנוש.
וישבתם לבטח בארצכם. ירצה כי לצד שכל הברכות האמורות בענין יכולין להתקיים ואין טובתם טובה, וכגון אם היו טרודין במלחמות ושנה חורשים וזורעים, ושנה אין חריש וקציר, ומשלמת שנה לשנה, אם כן אין היכר לברכה?
תלמוד לומר:
וישבתם לבטח בארצכם אין מטריד אתכם, וכל שנה ושנה תהיה לכם הברכה האמורה, ואומרו
בארצכם פירוש שכל העולם יכירו וידעו כי היא ארצכם ואין לזרים אתכם בה, ובזה לא יהיה לכם אפילו מיחוש ותשבו בטח.
עוד ירצה באומרו
וישבתם לבטח פירוש שלא תטרחו אתם בקציר ובבציר, אלא זרים יעבודו ואתם יושבים בקתדרא, ואומרו
לבטח שאין מיחוש על הקנין היותו ביד עובדים.
{ו} ונתתי שלום בארץ. צריך לדעת למה הוצרך לומר זה אחר שכבר אמר
וישבתם לבטח? ואולי שיכוין על עם בני ישראל עצמם שלא יהיה להם פירוד הלבבות שיטע ה' ביניהם שלום וריעות. או אפשר שיכוין על כללות העולם, ותדע שכשמדבר על ארץ ישראל, מזכירה בכינוי, כאומרו בסמוך
בארצכם, וכאן אמר
בארץ שמבטיחם כי יהיה שלום בכל העולם, ותמצא שחפץ ה' בדבר, וצא ולמד מפרי החג ע' כנגד ע' אומות, ומאמרי רבותינו ז"ל (סוכה נ''ה:) בענין זה, גם כפי הטבע כשיש מלחמות בעולם יחרדו גם היושבים בטח לקול ענות מלחמה, ולזה גמר אומר
ושכבתם ואין מחריד.
והשבתי חיה רעה. פירוש לצד שהבטיחם ה' שיהיו יושבים בטח איש תחת גפנו ותאנתו מזה יסובב שהדרכים הרחוקים קצת מן הישוב, תתמעט בהם רגל דורכת, וכיון שכן ימצאון שם חיות המדבריות ויתקרבו לבא אל הישוב, לזה אמר
והשבתי חיה רעה מן הארץ פירוש ארץ אשר בא בה המיחוש שתהיה בו חיה רעה, שהוא מקום הקרוב לישוב, ולזה לא אמר
בארצכם כמו שהתחיל לומר בסמוך מלפניה ומלאחריה.
{ז} ורדפתם את אויביכם. קשה אחר שהבטיח בשלום ובבטחה, מה מקום לומר כן, אכן ירצה כי מה שהבטיח הוא ממה שמהאומות להם שלא ירעו ולא ישחיתו, אבל לא ממה שמישראל לאומות. וזו היא עיקר נס ההבטחה שלא יאמרו כי השלום והבטחה הוא שגם הם לא ירעו ולא ישחיתו לאומות, ונמצאו כגומלין?
תלמוד לומר:
ורדפתם וגו' כי אתם תרדפו אותם ותאבדום, ואף על פי כן תשבו לבטח ובשלום
ולא תעבור חרב בארצכם, ומה שקרא אותם הכתוב
אויבים, לא לצד שהם באים לצור על עיר הקודש, שאם כן אין בטח ואין שלום ליושביה, אלא קרא אותם
אויבים לצד אויבי ה', רשעי הגוים נקראים אויבי ה' ואויבינו, גם לצד שיודע ה' כי כל האומות שונא ישראל בטבע המתקנא, והיא שנאה יסודית ואין לה תמורה.
ונפלו וגו'. אומרו
לחרב פירוש תהיה נפילת האויבים לפני עם ה' כשיעור הנפילה אשר תהיה מהחרב, ובדרך רמז ירצה על דרך אומרם במעשה נם בני חשמונאי (יוסיפון כ''ב) שראה מלאך שולף חרב נגד האויב, והוא מה שרמז באומרו
ונפלו וגו' לחרב פירוש הנשלף מהמלאך.
{ח} ורדפו מכם חמשה וגו'. קשה אחר שאמר הכתוב שיפלו האויבים לפנינו וכו' בדרך כלל שמשמע אפילו ריבוא לפני ב' אם כן מה מקום לומר ורדפו ה' מאה?
אין זה אלא ממעט מברכה א', אכן יתבארו הכתובים על פי מה שאמרו ז"ל במסכת סוטה דף י''א וזה לשונם:
לעולם מדה טובה מרובה ממדת פורעניות,
והקשו התוספות שם בד''ה:
לעולם וזה לשונם:
ואם תאמר הרי מצינו מדת פורענות גדולה ממדה טובה, דכתיב (דברים ל''ב ל'): איכה ירדוף אחד אלף ושנים יניסו רבבה גבי מדת פורעניות וגבי מדה טובה כתיב: ורדפו מכם חמשה מאה ויש לומר דגבי מדת פורענות מיירי רדיפה ולא הריגה, אבל הכא כתיב ורדפו מכם חמשה מאה וסיפא דקרא ונפלו אויביכם לפניכם לחרב עכ''ל,
וקשה לי על דבריהם ז"ל ממה שאמרו במסכת מועד קטן פרק אלו מגלחין (ט''ז:) וזה לשונם:
ואלה שמות הגבורים וגו'
על שמנה מאות חלל בפעם אחת שהיה זורק חץ ומפיל שמנה מאות חלל בפעם אחת והיה מתאנח על מאתים, דכתיב
איכה ירדוף אחד אלף?
יצתה בת קול ואמרה לו:
רק בדבר אוריה החתי ע''כ.
ולדברי התוספות דמה שאמר הכתוב
איכה ירדוף אחד אלף מדבר ברדיפה בלא הריגה למה היה מתאנח דוד על שלא היה הורג אלף?
דכתיב
איכה ירדוף אחד אלף, הלא פסוק זה אינו מדבר בהריגה.
אשר על כן נראה דבין פסוק
ורדפו מכם חמשה מאה בין פסוק
איכה ירדוף אחד אלף אינו מדבר אלא בהריגה, ומה שהוקשו ז"ל נראה לתרץ על פי מה שאמרו בתורת כהנים וזה לשונם:
מכם מן החלשים שבכם ולא מן הגבורים שבכם, ע''כ.
ויש לדקדק למה כפל לומר
ולא מן הגבורים?
אלא הכונה היא שבא לשלול שלא לפרש בדבריו שרצונו לומר אפילו מן החלשים. לזה פירש
לא מן הגבורים ועל פי הדברים הללו לא קשה, כי בפסוק זה לא הזכיר אלא ברכת החלשים שבישראל שירדפו ה' מאה וגו' וחלשים כיוצא בהם באומות העולם אינם אפילו עורכי מלחמה. ומה שאמר הפסוק
איכה ירדוף אחד אלף המדבר בגבורים, ואומרו אחד נתכוון לומר המיוחד שהוא הגבור, ולא הוצרך לומר הדרגה זו בישראל כי ילמד ממדת פורענות שהרי מדה טובה מרובה.
להמשך פירוש אור החיים לויקרא פרק כו