ספורנו, ויקרא פרק כג


פסוק ב
מועֲדֵי ה' אֲשֶׁר תִּקְרְאוּ אתָם מִקְרָאֵי קדֶשׁ. אַחַר שֶׁדִּבֵּר בְּעִנְיַן הַקָּרְבָּנות וּמַקְרִיבֵיהֶם (פרקים כא כב) שֶׁהַכַּוָּנָה בָּהֶם הַשְׁרות הַשְּׁכִינָה בְּיִשְׂרָאֵל, כְּאָמְרו "עלַת תָּמִיד לְדרתֵיכֶם, פֶּתַח אהֶל מועֵד לִפְנֵי ה', אֲשֶׁר אִוָּעֵד לָכֶם שָׁמָּה" (שמות כט, מב) דִּבֵּר בַּמּועֲדִים אֲשֶׁר בִּשְׁבִיתָתָם יְכַוֵּין לִשְׁבּת מִמַּעֲשֵׂה הֶדְיוט, בִּקְצָתָם לְגַמְרֵי כְּעִנְיַן בְּשַׁבָּת וְיום הַכִּפּוּרִים, וְלַעֲסק בְּכֻלָּם בַּתּורָה וּבְעִסְקֵי קדֶשׁ, כְּאָמְרוּ "שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבד וכו' וְיום הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַה' אֱלקֶיךָ" (שם כ, ט י), שֶׁתִּשְׁבּת מִמְּלַאכְתְּךָ וְיִהְיֶה עִסְקְךָ כֻּלּו לַה' אֱלהֶיךָ. וּבִקְצָתָם תִּהְיֶה הַשְּׁבִיתָה "מִמְּלֶאכֶת עֲבודָה" בִּלְבָד, כְּמו שֶׁהוּא הָעִנְיָן בִּשְׁאָר הַמּועֲדִים. וְהַכַּוָּנָה בָּהֶם, שֶׁעִם שִׂמְחַת הַיּום "שֶׁיִּשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעושָׂיו" יִהְיֶה הָעֵסֶק בִּקְצָתו בְּעִסְקֵי קדֶשׁ, כְּאָמְרָם ז"ל: יום טוב חֶצְיו לַה' וְחֶצְיו לָכֶם (פסחים צח, ב). וּבָזֶה תִּשְׁרֶה שְׁכִינָה עַל יִשְׂרָאֵל בְּלִי סָפֵק, כְּאָמְרו "אֱלהִים נִצָּב בַּעֲדַת אֵל (תהלים פב, א). אָמַר, אותָם מועֲדִים שֶׁתִּקְרְאוּ אותָם "מִקְרָאֵי קדֶשׁ" פֵּרוּשׁ, אֲסִיפות עַם לְעִסְקֵי קדֶשׁ, כִּי אֲסִיפַת הָעָם תִּקָּרֵא "מִקְרָא", כְּמו "חדֶשׁ וְשַׁבָּת קְרוא מִקְרָא" (ישעיהו א, יג), וְכֵן "עַל מְכון הַר צִיּון וְעַל מִקְרָאֶיהָ" (שם ד, ה) אֵלֶּה הֵם מועֲדָי. הֵם אותָם הַמּועֲדִים שֶׁאֶרְצֶה בָּם. אָמְנָם כְּשֶׁלּא תִּקְרְאוּ אותָם "מִקְרָאֵי קדֶשׁ", אֲבָל יִהְיוּ 'מִקְרָאֵי' חל וְעֵסֶק בְּחַיֵּי שָׁעָה וְתַעֲנוּגות בְּנֵי הָאָדָם בִּלְבָד, לא יִהְיוּ "מועֲדָי", אֲבָל יִהְיוּ "מועֲדֵיכֶם שָׂנְאָה נַפְשִׁי" (שם א, יד).

פסוק ג
שַׁבָּת הִיא לַה'. הוּא "הַיּוצֵר אור וּבורֵא חשֶׁךְ" קובֵעַ אותָם "בְּכָל מושְׁבותֵיכֶם". אַף עַל פִּי שֶׁתִּשְׁתַּנֶּה תְּחִלַּת הַיּום וְהַלַּיְלָה כְּפִי הִשְׁתַּנוּת הָארֶךְ בִּגְלִילות מִתְחַלְּפות, וְעִם זֶה הָיְתָה הַשַּׁבָּת הָרִאשׁונָה מְשֻׁעֶרֶת כְּפִי אֵיזֶה ארֶךְ מְיֻחָד בְּהֶכְרֵחַ, מִכָּל מָקום תִּהְיֶה תְּחִלַּת הַשַּׁבָּת וְסופָהּ בְּכָל אֶחָד מֵהַגְּלִילות לְיושְׁבָיו כְּפִי הַתְחָלַת הַיּום וְהַלַּיְלָה בַּגָּלִיל הַהוּא.

פסוק ד
אֵלֶּה מועֲדֵי ה'. אַחַר שֶׁדִּבֵּר בְּשַׁבָּת שֶׁמּועֲדָהּ כְּבָר נִקְבַּע, כְּאָמְרָם ז"ל 'שַׁבָּת הִיא דְּקָבְעָה אֲנַפְשָׁהּ', הִתְחִיל בְּעִנְיַן הַמּועֲדות אֲשֶׁר מועֲדָם הוּא עַל יְדֵי קְרִיאַת בֵּית דִּין, כְּמו שֶׁבָּא בְּקַבָּלָה: "אַתֶּם" אֲפִלּוּ שׁוגְגִין, "אַתֶּם" אֲפִלּוּ מְזִידִין, "אַתֶּם" אֲפִלּוּ מוּטְעִין (ראש השנה כה, א).

פסוק ה
בֵּין הָעַרְבַּיִם פֶּסַח לַה'. הִזְכִּיר עִנְיַן הַפֶּסַח אַף עַל פִּי שֶׁאֵין יומו "מִקְרָא קדֶשׁ" כִּי הִיא סִבַּת הִשְׁתַּנּוּת זְמַנֵּי הַמּועֲדִים. כִּי אָמְנָם הֱיות הַכַּוָּנָה שֶׁיִּהְיֶה זְמַן זֶבַח הַפֶּסַח לְדורות, מְכֻוָּן עִם הַזְּמַן שֶׁהָיָה הַזֶּבַח שֶׁל אותָהּ פְּסִיחָה, שֶׁנַּעֲשֵׂית בַּחֲצִי אותָהּ הַלַּיְלָה בְּכִוּוּן, הִיא סִבָּה שֶׁיִּהְיֶה זֶה מָסוּר לְבֵית דִּין וְעִבּוּרֵיהֶם וְחֶשְׁבּונָם.
כְּמו שֶׁבֵּאֵר בְּאָמְרו "שָׁמור אֶת חדֶשׁ הָאָבִיב, וְעָשִׂיתָ פֶּסַח לַה' אֱלהֶיךָ כִּי בְּחדֶשׁ הָאָבִיב הוצִיאֲךָ ה' אֱלקֶיךָ מִמִּצְרַיִם לָיְלָה" (דברים טז, א), וּבָאָה הַקַּבָּלָה עַל זֶה שֶׁיִּקְבְּעוּ חִדּוּשׁ הַלְּבָנָה שֶׁל פֶּסַח שֶׁיִּהְיֶה בָּאָבִיב.

פסוק ח
וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַה' שִׁבְעַת יָמִים. לְהודִיעַ שֶׁאֵין חל הַמּועֵד חל לְגַמְרֵי, כִּי בִּהְיות בָּהֶם קָרְבַּן צִבּוּר נוסַף עַל הַתָּמִיד, כְּמו בְּיום "מִקְרָא קדֶשׁ", הוּא מִכְּלַל הַחַג בְּלִי סָפֵק, וְלא בֵּאֵר עִנְיַן הַמּוּסָפִין בָּזֶה, שֶׁאֵין זאת הַכַּוָּנָה עַתָּה, כְּמו שֶׁלּא בֵּאֵר עִנְיָנָם גַּם בִּשְּׁאָר הַמּועֲדִים. וּבָזֶה הָאפֶן כָּתַב בְּחַג הַסֻּכּות, לְהורות עַל קְדֻשַּׁת חל הַמּועֵד. אָמְנָם בְּראשׁ הַשָּׁנָה הִזְכִּיר גַּם כֵּן "אִשֶּׁה לַה'", לְהורות שֶׁיֵּשׁ מוּסַף נוסַף עַל שֶׁל ראשׁ חדֶשׁ, כְּאָמְרו "מִלְּבַד עלַת הַחדֶשׁ וּמִנְחָתָהּ" (במדבר כט, ו). אֲבָל בְּשַׁבָּת (פסוק ג) וְחַג הַשָּׁבוּעות וְיום הַכִּפּוּרִים לא הִזְכִּיר עִנְיַן הַמּוּסָפִים כְּלַל, כִּי מַה שֶּׁכָּתַב בְּיום הַכִּפּוּרִים "וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַה'" (פסוק כז) הֵם עולות וְחַטָּאות כּהֵן גָּדול (טז, ג) וְהַצִּבּוּר (שם פסוק ה), הַמְבאָרִים בְּפָרָשַׁת אַחֲרֵי מות (פרק טז). וְכָלַל שַׁבָּת וְהַפֶּסַח וְחַג הַמַּצּות בְּדִבּוּר אֶחָד (פסוקים ב ח), כִּי שְׁלָשְׁתָּם נִצְטַוּוּ קדֶם מַתַּן תּורָה, אֲבָל בִּשְּׁאָר הַמּועֲדות יִיחֵד לְכָל מועֵד דִּבּוּר לְעַצְמו.
וְהִתְחִיל דִּבּוּר חַג הַשָּׁבוּעות מִן הָעמֶר (פסוק י), כִּי מֵאָז מַתְחִיל קָצִיר בָּעמֶר וּסְפִירַת הַשָּׁבוּעות שֶׁהֵם מֵעִנְיַן הַחַג הַנִּקְרָא "חַג הַקָּצִיר" (שמות כג, טז) וְ"חַג הַשָּׁבוּעות" (שם לד, כד ודברים טז, י ו טז) שֶׁבּו נִתֵּן הודָאָה לָאֵל יִתְבָּרַךְ עַל "שְׁבֻעות חֻקּות קָצִיר" שֶׁשָּׁמַר לָנוּ. כִּי אָמְנָם מִכַּוָּנַת הָרְגָלִים הֵם הַתְּפִלָּה וְהַהודָאָה, כְּמו "בְּמועֵד חדֶשׁ הָאָבִיב" הַתְּפִלָּה לָאֵל עַל הָאָבִיב וְהַהודָאָה עַל הַחֵרוּת. וּבִהְיות כִּי הַצְלָחַת הַקָּצִיר תִּהְיֶה כְּפִי מֶזֶג הַזְּמַן מִתְּחִלַּת הָאָבִיב עַד הַקָּצִיר, כְּאָמְרו "שְׁבֻעת חֻקּות קָצִיר יִשְׁמָר לָנוּ" (ירמיה ה, כד), הָיָה הָעמֶר הודָאָה עַל הָאָבִיב כְּמַקְרִיב בִּכּוּרֵי הַשָּׂדֶה לַבְּעָלִים, וְהָיָה הַקָּרְבָּן עִמּו לִתְפִלָּה עַל הֶעָתִיד, וְהָיְתָה הַסְּפִירָה זִכָּרון לַתְּפִלָּה יום יום, וְהָיָה חַג הַקָּצִיר הודָאָה עַל טוּב הַקָּצִיר, וְחַג הָאָסִיף עַל טוּב הֶאָסִיף.

פסוק יד
בְּכל משְׁבתֵיכֶם. אִסּוּר הֶחָדָשׁ עַד עֶצֶם יום שִׁשָּׁה עָשָׂר בְּנִיסָן, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין קָרְבָּן וְלא מִקְדָּשׁ.

פסוק יז
חָמֶץ תֵּאָפֶינָה בִּכּוּרִים. הָעמֶר הָיָה בִּכּוּרֵי שְׂעורִים, וְאֵלֶּה הָיוּ "בִּכּוּרֵי קְצִיר חִטִּים", וְעַל שְׁמָם נִקְרָא הַחַג "יום הַבִּכּוּרִים", כְּאָמְרו "וּבְיום הַבִּכּוּרִים בְּהַקְרִיבְכֶם מִנְחָה חֲדָשָׁה" (במדבר כח, כו). וְאָמַר "לַה'", כִּי בָּהֶם הֻתַּר הֶחָדָשׁ לְקָרְבָּן. וּבִהְיות זֶה כְּעִנְיַן הודָאָה עַל "שְׁבֻעות חֻקּות קָצִיר", שֶׁבָּהֶם הָיְתָה סַכָּנַת הַתְּבוּאָה, הָיוּ שְׁתֵּי הַלֶּחֶם חָמֵץ קְרֵבות עִם כִּבְשֵׂי שְׁלָמִים, כְּמו שֶׁהָיָה הָעִנְיַן בְּשַׁלְמֵי תודָה "עַל חֲלות לֶחֶם חָמֵץ" (לעיל ז, יג).

פסוק כא
חֻקַּת עולָם בְּכָל מושְׁבתֵיכֶם. אַף עַל פִּי שֶׁאֵין קְרֵבִים מִינֵי הַקָּרְבָּן בְּמושָׁבות הַגָּלוּת, לא יֶחְדַּל עִנְיַן הַסְּפִירָה וְעִנְיַן מִקְרָא קדֶשׁ.

פסוק כב
וּבְקֻצְרְכֶם. אַחַר הַהודָאָה עַל הַקָּצִיר וְהַצְלָחָתו הִזְהִיר עַל מִצְוות לְקִיּוּם הַמָּמון הַמּוּשָׂג בָּהַצְלָחָה, וְצִוָּה עַל לֶקֶט וּפֵאָה, כְּאָמְרָם 'מֶלַח מָמון חָסֵר וְאַמְרֵי לָה חֶסֶד' (כתובות סו, ב). אֲנִי ה' אֱלהֵיכֶם. אֱלהֵי הַקּוצְרִים וֵאלהֵי הַמְלַקְטִים הַלֶּקֶט וְהַפֵּאָה בָּעֲנִיִּים, וְאֵיטִיב לָהֶם כְּדֵי לַעֲשׂות רְצונִי.

פסוק כד
זִכְרון תְּרוּעָה. זִכְרון תְּרוּעַת מֶלֶךְ, בָּהּ יָגִילוּ בְמַלְכָּם, כְּאָמְרו "הַרְנִינוּ לֵאלהִים עוּזֵנוּ, הָרִיעוּ" (תהלים פא, ב), וְזֶה מִפְּנֵי הֱיותו יושֵׁב אָז עַל כִּסֵּא דִין כְּמו שֶׁבָּא בְּקַבָּלָה, כְּאָמְרו "תִּקְעוּ בַחדֶשׁ שׁופָר בַּכֶּסֶא לְיום חַגֵּנוּ, כִּי חק לְיִשְׂרָאֵל הוּא, מִשְׁפָּט לֵאלהֵי יַעֲקב" (שם שם ד). וְרָאוּי לָנוּ לִשְׂמחַ אָז יותֵר עַל שֶׁהוּא מַלְכֵּנוּ, שֶׁיַּטֶּה כְּלַפֵּי חֶסֶד, וִיזַכֶּה אותָנוּ בְּשָׁפְטו אותָנוּ, כְּאָמְרו "כִּי ה' שׁופְטֵנוּ, ה' מְחוקְקֵנוּ, ה' מַלְכֵּנוּ, הוּא יושִׁיעֵנוּ" (ישעיה לג, כב).

פסוק כז
אַךְ בֶּעָשׂור לַחדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי. אַף עַל פִּי שֶׁבִּשְּׁאָר "מִקְרָאֵי קדֶשׁ רָאוּי לִשְׂמחַ וּלְהִתְעַנֵּג גַּם בַּאֲכִילָה וּשְׁתִיָּה, כְּאָמְרו "אִכְלוּ מַשְׁמַנִּים וּשְׁתוּ מַמְתַּקִּים, וְשִׁלְחוּ מָנות לְאֵין נָכון לו כִּי קָדושׁ הַיּום לַאֲדונֵנוּ" (נחמיה ח, י), מִכָּל מָקום "בֶּעָשׂר לַחדֶשׁ", הוּא יום הַכִּפּוּרִים לְהִתְוַדּות וּלְהִתְאונֵן גֶּבֶר עַל חַטָּאָיו, וְאֵינו יום שִׂמְחָה וְתַעֲנוּג, אֲבָל הוּא יום עִנּוּי, כְּאָמְרו "וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשׁותֵיכֶם, וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה", וְהוּא עִנְיַן קָרְבְּנות כּהֵן גָּדול וְקָרְבְּנות צִבּוּר הַבָּאִים לְכַפָּרָה.

פסוק כח
וְכָל מְלָאכָה לא תַעֲשׂוּ.. כִּי יום כִּפּוּרִים הוּא. כִּי רָאוּי בַּיּום הַזֶּה לִפָּנות מִשְּׁאָר עֲסָקִים לָתֵת לֵב לְהַשִּׂיג מְחִילָה וְכַפָּרָה, עַל הֵיפֶךְ "הֵן בְּיום צמְכֶם תִּמְצְאוּ חֵפֶץ, וְכָל עַצְּבֵיכֶם תִּנְגּשׂוּ" (ישעיה נח, ג). וּבִהְיות שֶׁרב מִי שֶׁיֶּחְטָא בְּעִנְיַן הָעִנּוּי יַעֲשֶׂה זֶה לְתֵאָבון בִּלְבָד, וְרב מִי שֶׁיֶּחְטָא בַּעֲשׂות מְלָאכָה חוטֵא לְהַכְעִיס, עָנַשׁ כָּרֵת עַל הַבִּלְתִּי מִתְעַנֶּה, וְעָנַשׁ אָבְדַן הַנֶּפֶשׁ עַל עֲשִׂיַּת מְלָאכָה.

פסוק לא
בְּכל מושְׁבותֵיכֶם. אַף עַל פִּי שֶׁאֵין שָׁם כַּפָּרַת מִזְבֵּחַ שֶׁהִיא חובַת הַיּום, כְּמו שֶׁקָּרָה בַּגָּלוּת.

פסוק לו
עֲצֶרֶת הִיא. עִנְיַן הָעֲצִירָה הוּא לא בִּלְבָד לִשְׁבּת מִמְּלֶאכֶת הֶדְיוט, אֲבָל הִיא עִם זֶה אַזְהָרַת עֲמִידָה אֵיזֶה זְמַן בִּמְקומות הַקּדֶשׁ, לַעֲבד בַּמְּקומות הָהֵם אֶת הָאֵל יִתְבָּרַךְ בְּתורָה או בִּתְפִלָּה או בַּעֲבודָה, כְּעִנְיַן "וְשָׁם אִישׁ מֵעַבְדֵי שָׁאוּל בַּיּום הַהוּא נֶעְצָר לִפְנֵי ה'" (שמואל א כא, ח), וְהוּא אָמְרו "קַדְּשׁוּ צום, קִרְאוּ עֲצָרָה" (יואל א, יד) וְעַל זֶה הַדֶּרֶךְ אָמַר יֵהוּא "קַדְּשׁוּ עֲצָרָה לַבַּעַל" (מלכים ב י, כ). אָמַר אִם כֵּן שֶׁזֶּה הַיּום אַחַר חַג הַסֻּכּות, אֲשֶׁר בּו שָׁלְמוּ כָּל שְׂמָחות הָרְגָלִים, הוּא קדֶשׁ לִהְיות יום "עֲצֶרֶת", שֶׁיֵּעָצְרוּ בִּמְקומות הַקּדֶשׁ, וְתִהְיֶה שִׂמְחָתו שִׂמְחָה שֶׁל תּורָה וּמַעֲשִׂים טובִים, כְּאָמְרו "יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעשָׂיו" (תהלים קמט, ב). וְזֶה כְּעִנְיַן "וַיְהִי כִּי הִקִּיפוּ יְמֵי הַמִּשְׁתֶּה, וַיִּשְׁלַח אִיּוב וַיְקַדְּשֵׁם, וְהִשְׁכִּים בַּבּקֶר וְהֶעֱלָה עלות מִסְפַּר כֻּלָּם, כִּי אָמַר אִיּוב אוּלַי חָטְאוּ בָנַי" וכו' (איוב א, ה), וְזֶה מִפְּנֵי הַשִּׂמְחָה הַקּודֶמֶת. וּבִהְיות שֶׁבְּיום שְׁבִיעִי שֶׁל פֶּסַח נֶעֶצְרוּ יִשְׂרָאֵל עִם משֶׁה יַחְדָּו לְשׁורֵר לָאֵל יִתְבָּרַךְ, כְּאָמְרו "אָז יָשִׁיר משֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות טו, א), קָדַשׁ אותו הַיּום לִהְיות "עֲצֶרֶת לַה'", אַף עַל פִּי שֶׁלּא הָיְתָה הַתְּשׁוּבָה בִּתְחִלַּת הַיּום. וְזֶה בֵּאֵר בְּמִשְׁנֶה תּורָה בְּאָמְרו "וּבַיּום הַשְּׁבִיעִי עֲצֶרֶת לַה' אֱלהֶיךָ לא תַעֲשֶׂה מְלָאכָה" (דברים טז, ח). וּבִהְיות שֶׁהָיָה יום הַחֲמִשִּׁים לִיצִיאַת מִצְרַיִם יום מַתַּן תּורָה, אֲשֶׁר בּו נֶעֶצְרוּ יִשְׂרָאֵל יַחְדָּו לַעֲבודַת הָאֵל יִתְבָּרַךְ, קְרָאוּהוּ רַבּותֵינוּ ז"ל 'עֲצֶרֶת'. אָמְנָם בַּתּורָה לא הֻזְכַּר אותו הַיּום בְּזֶה הַשֵּׁם כְּלָל, וְזֶה מִפְּנֵי שֶׁקִּלְקְלוּ יִשְׂרָאֵל אֶת הַמּוּשָׂג בַּעֲצִירָתָם, "וַיִּתְנַצְּלוּ אֶת עֶדְיָם מֵהַר חורֵב" (שמות לג, ו).

פסוק לט
אַךְ בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יום. אַחַר שֶׁהִזְכִּיר אֶת הַדְּבָרִים הַכְּלָלִים שֶׁכָּל הַמּועֲדִים מַסְכִּימִים בָּהֶם, וְזֶה בַּמֶּה שֶׁכֻּלָּם "מִקְרָאֵי קדֶשׁ", וּטְעוּנִים קָרְבַּן מוּסַף, כְּאָמְרו "מועֲדֵי ה' אֲשֶׁר תִּקְרְאוּ אתָם מִקְרָאֵי קדֶשׁ, לְהַקְרִיב אִשֶּׁה" וכו' (פסוק לז), אָמַר "אַךְ בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יום" וכו', וְהודִיעַ שֶׁחַג הַסֻּכּות נִבְדַּל מִשְּׁאָר הַמּועֲדִים:
רִאשׁונָה, שֶׁהַשְּׁמִינִי שֶׁלּו "מִקְרָא קדֶשׁ", כְּאָמְרו "וּבַיּום הַשְּׁמִינִי שַׁבָּתון" לא כֵן בִּימֵי הַשָּׁבוּעַ, וּבִימֵי חַג הַמַּצּות, וְכֵן בַּחֳדָשִׁים וּבַשָּׁנִים, שֶׁבָּהֶם קָדַשׁ הַשְּׁבִיעִי לא הַשְּׁמִינִי.

שֵׁנִית
, בַּמֶּה שֶׁזֶּה הַחַג טָעוּן שִׁנּוּי דִּירָה, כְּאָמְרו "בַּסֻּכּות תֵּשְׁבוּ" (פסוק מב). שְׁלִישִׁית, שֶׁטָּעוּן נַעֲנוּעַ אַרְבַּע מִינִים כְּאָמְרו "וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּום הָרִאשׁון פְּרִי עֵץ הָדָר" וכו' (פסוק מ).

פסוק מג
אֲנִי ה' אֱלהֵיכֶם. בֵּאֵר כָּל אֵלֶּה לְתַכְלִית נָאות לָנוּ מְכֻוָּן מֵאִתּו יִתְבָּרַךְ, כִּי הוּא אֱלקֵינוּ לא יִגְּרַע מִמֶּנּוּ עֵינָיו.

הפרק הבא    הפרק הקודם