ראב"ע איוב פרק יא
[יא, א]
ויען צופר
[יא, ב]
הרב דברים לא יענה.
[יא, ג]
בדיך -
כמו כזביך, מן
אשר בדה מלבו.
[יא, ו]
כפלים -
שלא ידעו בני אדם.
ישה -
ישכח.
ויש אומרים:
שהוא מן:
כי תשה ברעך, על עניין רחוק.
[יא, ח]
עמקה -
על עצת המקום, או ישוב לתושיה.
[יא, י]
אם יחלוף -
כמו:
כל בני חלוף:
ויקהיל -
הוא הפך.
[יא, יא]
וירא און ולא יתבונן -
יראה האון ואינו צריך להתבונן.
[יא, יב]
נבוב -
כמו:
נבוב לוחות.
ילבב -
יקנה לב שהיא החכמה, כמו:
קונה לב.
ועיר פרא -
כמו עיר, ופרא הוא האדם כאשר יולד, וכמוהו
ככבש אלוף.
אמר ר' משה:
כי, חלד. כמו חלודה בלשון רבותינו ז"ל והעניין כי תשוב החלודה ותאיר יותר מצהרים.
והנכון: כי חלדך פירש זמנך יקום, וענין יקום יעמוד כמו
וקם הבית.
תעופה -
יש אומרים:
תסתכל.
וכן:
התעיף עיניך בו.
ואחרים אמרו:
כי
תעופה מן עיפה והוא נכון. והעניין, אם עשית תשובה - יעמוד חלדך כשמש צהרים, ובעת החשך תשוב כבקר, כעניין ישוב לימי עלומיו,
תתחדש כנשר נעורייכי.
[יא,יח]
וחפרת -
כאילו חפרת סביבותיך, כמו שיעשו סביבות חומות המדינה.