ראב"ע איוב פרק יב
[יב, ב]
אמנם כי אתם עם תמות החכמה -
עמכם בעבור כסילותכם כעניין:
נסרחה חכמתם.
[יב, ג]
ואת מי אין כמו אלה -
מי לא ידע בכל אלה.
[יב, ד]
שחוק לרעהו -
שבתי כאדם שהיה שחוק לרעהו והוא כשחוק לרעהו, והתימה שהיה זה ששב לשחוק,
קורא לאלוה ויענהו.
[יב, ה]
לפיד בוז -
הלמ"ד נופל והוא מן:
אם בפידו להם שוע, בעבור הפיד שבא לו שב בוז, כמו:
ובוז משפחות במחשבת השאנן.
לעשתות -
כמו:
אולי יתעשת האלהים.
אבדו עשתנותיו.
נכון למועדי רגל -
וזה דבר יביא האדם שתמעד רגלו, כענין:
ואני כמעט נטיו רגלי.
[יב, ו]
ישליו -
כי יראה שהם השודדים העושים החמס בפרהסיא בשלוה.
וישליו –
ישמש עצמו ואחר עמו, כמו:
יחי ראובן ואל ימות, שענינו ואל יהי מתיו מספר, מתיו כעניין:
ואני מתי מספר:
בטוחות -
ענינו משכנות בטוחות מן בטח.
לאשר הביא אלוה בידו -
עובדי כו"ם שיעשה אלוהו בידו.
[יב, יב]
ואורך ימים -
טעמו ובארך ימים.
בי"ת
בישישים –
ישרת עצמו ואחר עמו כמו:
וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב באל שדי.
[יב, טז]
לו שוגג -
הוא ידע שגגתו של האדם, או שישגה אחרים והם לא ידעו.
[יב, יז]
שולל -
כל אחד מהם יוליכם שולל מדעת כטעם
וסר מרע משתולל.
[יב, יח]
מוסר מלכים -
כמו:
מוסרות ומוטות.
[יב, כג]
משגיא -
מן
אל שגיא.
ויאבדם -
הפך משגיא.
שוטח -
מן:
וישטחו להם כמו פורש והעניין מפיץ ומפזר.
וינחם -
הפך הענין.
[יב, כד]
ויתעם -
בעצת תהו.