ראב"ע איוב פרק יד
[יד, ד]
מי יתן טהור -
עניינו כענין:
הן בעון חוללתי כי האדם נברא מדבר טמא.
[יד, ה]
אם חרוצים.-
כבר גזרת עליו גזירה כמה יחיה וחרצת משפטו ושמת לו חקים וגבולים לא יוכל לעוברם.
[יד, ו]
שעה -
הרפה, כמו:
שעו מני.
ויחדל -
ישמח בחלדו, כמו:
כל יושבי חלד, או ויחדל מהתרעם:
עד ירצה -
ישלים, כמו:
והרצה את שבתותיה.
[יד, ז]
יחליף -
יעשה מה יהיה חלף לו.
[יד, ט]
קציר -
סעיף, כמו:
תשלח קציריה עד ים.
[יד, יא]
אזלו מים -
כן דמה האדם.
[יד, יד]
כל ימי צבאי -
זמני.
חליפתי -
מיתתי מן
והאלילים כליל יחלוף או הליכתי כמו
חלף הלך לו, כי הנולד יקרא בא, והמת נקרא הולך, כמו
דור הולך ודור בא.
אנכי הולך בדרך כל הארץ.
[יד, טו]
תקרא ואנכי אענך -
לקחת נפשי אין בי כח למאן.
תכסוף -
כאילו תתאוה לראות מעשה ידיך והיא הנשמה, כענין:
כי רוח מלפני יעטוף.
[יד, טז]
לא תשמור -
רק על חטאתי וכמהו:
אין טוב באדם שיאכל ושתה, כאשר פירשתי בספר קהלת.
[יד, יז]
ותטפול -
כמו
טפלו עלי:
[יד, יח]
הר נופל -
יש אומרים:
שהוא מן הנפילים.
ויש אומרים:
נופל ויבול.
[יד, יט]
אבנים -
המים הם משחקים האבנים בזמנים רבים.
ספיחיה -
ישוב לשבולת המים והעניין ישטפו גליה עפר, כן
תקות האנוש האבדת במותו:
[יד, כ]
תתקפהו -
תתגבר עליו ותשנה פניו.
[יד, כא]
יכבדו -
מלשון כבוד וכמוהו:
למען שמי יכבד ה'.
ויצערו -
הוא הפך הדבר.
[יד, כב]
אך בשרו עליו יכאב -
ענינו ימס וירקב וישחת כמו:
וכל החלקה הטובה תכאיבו באבנים, ופירש עליו על עצמו ודרך הדרש ידוע ובשרו הוא גופו, וכמוהו רבים בקהלת.