ראב"ע איוב פרק טו
[טו, ב]
החכם יענה דעת קדים-
רוח קדים.
[טו, ג]
יסכון -
יועיל, כמו
לא יסכן גבר.
ויש אומרים:
יסכון –
ילמד.
[טו, ה]
יאלף -
עניינו פיך ילמד בן אדם ויודיענו עונך.
[טו, ח]
ותגרע אליך -
המגרעת היתה לחכמה והצטרכ' אליך, או תשים החכמה אצלך גרועה ותהיה התי"ו לנוכח.
[טו, י]
כביר -
גדול.
וכן הוא בלשון קדר.
[טו, יא]
לאט -
דבר בלאט עמך, כמו בסתר.
מה יקחך לבך -
מה ראיה תקח, כמו:
ויקחו האנשים מצידם, או הוא מן
יערף כמטר לקחי.
[טו, יב]
ירזמון עיניך -
אין לו חבר והפוך בלשון קדמונינו ז"ל.
[טו, יג]
כי תשיב אל אל רוחך -
כעסך, כמו:
כל רוחו יוציא כסיל.
[טו, כ]
מתחולל -
מן
חיל כיולדה.
ומספר שנים -
שיוקם בהם ממנו.
[טו, כא]
קול פחדים -
באחריתו.
[טו, כד]
תתקפהו כמלך -
שהוא מוכן להכנס במלחמה ואין לו דומה.
ויש אומרים:
כי יסובוהו צרות כהקף הגלגל סביבות הכדור, שהיא הארץ ויהיה כמו כדור אל ארץ, וכ"ף כדור נופל, וכ"ף
כידור שורש והוא רחוק.
[טו, כו]
בעבי גבי מגיניו -
ישוב על עובי הצואר.
ומגיניו -
הם העצמות על דרך משל.
וגבי -
הם המיתרים.
[טו, כז]
כי -
חלבו כסה פניו וכאילו יצטרך לעשות
פימה עלי כסל להוציא מהחלב, וזהו דרך משל כי בתחלת יעשיר הרשע ובסוף להפך כענין
בפרח רשעים כמו עשב, ובסוף:
ישכון ערים נכחדות.
ויש אומרים:
כי יבחר מקום אין שם יישוב להתבודד בו להרע, שהיו מעותדים כמו עתידים להיותם גלים כמו:
גל אבנים.
וכן:
גלים נצים.
[טו, כט]
חילו -
עשרו כמו
עשה לי את החיל הזה.
יקום -
יעמוד.
מנלם -
הדבר השלם שלהם ופי' יטה כמו:
נוטה שמים וכמוהו, כנלותך כהשלימך:
[טו, ל]
ויסור -
אפילו ברוח פיו.
[טו, לב]
בלא יומו תמלא -
רובי המפרשים אמרו:
שהאל"ף במקום למד הכפל והוא מן
וקטפת מלילות ומלשון רבותינו מוללו ומריח בו:
וכפתו -
מן:
כפה ואגמון.
[טו, לג]
יחמס -
כמו ויחמוס
כגן סכו נחמסו עקביך ועניינו יתפזר.
[טו, לד]
ואש אכלה -
דמה אף אלהים לאש, בעבור שהרו עמל.
[טו, לה]
ובטנם -
רמז למחשבותיהם הנסתרות.