ראב"ע איוב פרק ל
[ל, ב]
כלח -
ימי הזקנה והעניין שהיו בתחלה בצער, עד שנס לחם ולא יודע מתי יזקנו.
[ל, ג]
בחסר ובכפן -
תרגום רעב.
גלמוד -
מקום בלא יישוב.
העורקים -
הנסים אל צייה תרגום וינס וערק ובלילה הם במקום
שואה.
[ל, ד]
הקוטפים -
מן וקטפת מלילות.
מלוח -
מן לחים.
עלי שיח -
אפילו עלי השיח שהוא האילן וכמוהו:
לשוח בשדה, ללכת בין שיחי השדה.
[ל, ה]
מן גו -
תרגום תוך ועניינו מתוך בני אדם יגורשו, בעבור חסרונם ויריעו בני אדם עלימו, כמו לגנב.
[ל, ו]
בערוץ -
במקום שיפחד אדם לרדת אליו.
[ל, ז]
שיחים -
אילנים.
ינהקו -
כמו הפראים.
חרול -
מן:
כסו פניו חרולים והוא רוח.
יסופחו -
מן:
ונספחו על בית יעקב, יתקבצו ויאספו.
[ל, ח]
נכאו -
יותר נכאים ושפלים מן הארץ, או מאנשי הארץ, כמו:
וכל הארץ באו מצרימה.
[ל, יא]
כי יתרי פתח -
הפך קשתי בידי.
ורסן מפני שלחו -
בתחלה היה רסן להם, כמו לבהמות מפני פחדי ועתה שלחו רסן מפני.
ויש אומרים:
כי הסוס הזקן יסירו הרסן ממנו ויעזבוהו וישחקו בני אדם והנערים ממנו.
וכן:
ורסן מפני שלחו, והוא רחוק.
[ל, יב]
פרחח -
קטנים, כאשר הם פורחים.
רגלי שלחו -
הם נתנו חוחים בדרך.
ויסולו -
מן סלון ממאיר.
[ל, יד]
כפרץ רחב יאתיו -
התלאות והם ארחות אידם והתגלגלו עלי במקום שואה, והענין שאין עוזר לי.
[ל, טו]
ההפך עלי -
יש אומרים:
כי בימים הקדמונים, אם באו עלי בלהות - תרדף נדיבתי פירש מזלי, ועניינו מזלי תרדפם כרוח הבלהות ותדחפם ותעבור ישועתי לבוא אלי, כעב במהירות.
[ל, טז]
ועתה עלי תשתפך נפשי -
והקרוב אלי: כי ההפך על כל בלהות וכל
בלהות תרדף כרוח נדיבתי - והיא נפשי, כעניין:
ורוח נדיבה תסמכני.
וכעב שעברה –
כך עברה ישועתי ועתה על כן תשתפך עלי נפשי, כי
יאחזוני ימי עוני.
[ל, יז]
לילה עצמי נקר -
ישוב אל עוני.
ועורקי -
בלשון קדר גידי.
[ל, יח]
ברב כח -
העוני והכאב.
יתחפש לבושי -
כלומר שלא אזכירנו, בעבור שיצר עלי.
[ל, יט]
הורני לחומר -
השליכני ונמשלתי לעפר ואפר.
[ל, כב]
תשאני אל רוח -
במחשבות כל הלילה תרכיב בנפשי דברים והתושיה שהיא כעין החכמה,
תמוגגני כמו
הגבעות תתמוגגנה, ופ"א אתה נשאתני ברוח והרכבתני ואדע באמת, כי תמוגגני הפך תרכיבני:
[ל, כג]
כי ידעתי מות תשיבני ובית מועד -
בית מזומן.
[ל, כד]
בעי -
כמו מעי מפלה והוא הקבר, והעניין כי אין מי ישלח ידו לעזרו בקבר, ובשעת הפיד הוא השבר לא יועיל השוע לנפשות, והוא הנדיבות והעניין: הממון ובעל השוע יקרא שוע בחולם, כמו:
לא נכר שוע.
[ל, כה]
לקשה יום -
מי שהיה יומו קשה עליו.
עגמה -
דאגה כפי העניין ואין לו חבר.
אח הייתי לתנים -
כענין אעשה מספד כתנים והם חיות, יש להם קול משומם.
[ל, ל]
שחר -
מן שחור.