ראב"ע איוב פרק לא
[לא, א]
ברית כרתי -
כאילו כרתי ברית עם עיני שלא יסתכלו מה שאין לי צורך, ואחר שלא אביט
מה אתבונן על בתולה, והמסתכלים,
מה חלק יבא להם ממעל ונחלה שיתן להם שדי.
[לא, ג]
הלא איד לעול ונכר -
כמו:
ביום נכרו ועניינו מן נכר והוא רע, שלא הורגלו בו.
[לא, ה]
ותחש -
מן חושה.
[לא, ז]
מאום -
כמו מאומה.
[לא, ח]
ישורשו -
יכרת שרשם, כמו:
ושרשך.
[לא, י]
תטחן -
דמה המשכב לשני טוחנות, נו"ן אחרין במקום מ"ם, כמו:
לקץ הימין,
קח לך חטין.
[לא, יא]
פלילים -
כמו:
ונתן בפלילים, שיוקח הדין ממנו.
[לא, יב]
תשרש -
כמו שורשו.
[לא, טו]
ויכוננו ברחם -
אל אחד.
[לא, טז]
ועיני אלמנה אכלה -
שגזלתיה ויכלו עיניה, לאותו שגזלתי.
[לא, יח]
מנעורי גדלני כאב -
גדל היתום עמי.
אנחנה –
שב אל האלמנה.
ויש אומרים:
כי מנעורי גדל עמי היתום
ומבטן אמי אנחנה צדקתי, והראשון יותר נכון, בעבור שהוא דבק עם הפסוקים למעלה ולמטה.
[לא, כד]
כסלי -
משעני כמו:
כי ה' יהיה בכסלך.
[לא, כו]
אם אראה אור -
הוא השמש.
וירח יקר -
בחצי החדש.
[לא, כז]
ויפת בסתר -
כמו:
פן יפתה לבבכם.
ותשק ידי לפי -
מין ממיני עכו"ם, כי רובי הקדמונים טרם באו הנביאים היו עובדים שני המאורות, על כן אמר:
גם הוא עון פלילי כי כחשתי לאל ממעל והעניין, שהוא למעלה מהמאורות.
[לא, כט]
והתעוררתי -
לשמוח.
[לא, ל]
לשאול באלה נפשו -
לקלל אותו.
[לא, לא]
מי יתן מבשרו לא נשבע -
בעבור שלא היה גר לן בחוץ, כי אם באהלי.
[לא, לג]
אם כסיתי כאדם פשעי -
כדרך בני אדם לכסות פשעם מבני אדם.
בחבי -
כמו:
חבי כמעט רגע.
[לא, לד]
כי אערוץ -
אפחד.
ובוז משפחות יחתני -
והנבזה במשפחות יחתני ויפחידני.
כי יחתני -
כמו:
תחת אלהים.
[לא, לה]
הן תוי -
יש אומרים:
שהוא חסר אל"ף והעניין כי אתאוה שיענני שדי.
והנכון: שהוא כמו
והתוית תי"ו והעניין כל מה שרשמתי, שדי הוא שיענני.
איש ריבי -
שיריב בשבילי.
[לא, לו]
אענדנו -
כמו:
ענדם, וענינו כמו אשים.
[לא, לז]
מספר צעדי אגידני -
כל דרכי הייתי מגיד לו לפנים.
[לא, לט]
ונפש בעליה הפחתי -
כמו:
מפח נפש.
[לא, מ]
באשה -
מין ממיני החוח, כמו:
ויעש באושים.