ראב"ע איוב פרק לב
[לב, ב]
הבוזי -
מבני נחור אחי אברהם
ואת בוז אחיו.
ויתכן היותו בן ממשפחת האם, כמו
יאיר בן מנשה, שהוא מבני יהודה כאשר מפורש בדברי הימים.
ממשפחת רם -
והקרוב שהוא אבי עמינדב והוא מבני ישראל.
חרה אפו על איוב -
על שצדק נפשו יותר מאלהים והרשיע המקום, בדברו ברוב צערו.
[לב, ג]
ובשלשת רעיו חרה אפו -
על שהרשיעו איוב, וכן אמרו לו:
הלא רעתך רבה ירשיעך פיך ולא אני האורח עולם תשמור וכתיב כי הוא מתקון סופרים והאומרים כן ידעו מה שנעלם ממני.
[לב, ד]
חכה את איוב -
כמו:
לכן חכו לי.
[לב, ו]
זחלתי -
פחדתי וממנו
זוחלי עפר בעבור שיפחדו בני אדם מהם, כעניין
האימים לפנים.
ויש אומרים: כי פירש
זחלתי - שבתי לאחור וכן בלשון קדר.
וזוחלי עפר נקראין כן, בעבור הפוך הלוכם מבני אדם.
[לב, ט]
לא רבים יחכמו -
ישמש לו ולאחר.
וכן הוא: ולא
זקנים יבינו.
[לב, יא]
אזין -
כמו אאזין.
[לב, יד]
ולא ערך אלי מלין -
אע"פ שלא ערך אלי מלין, תמה איך
חתו ולא ענו עוד, על חברי איוב.
[לב, טו]
העתיקו -
יש אומרים:
ולא העתיקו מהם, והעניין שלא דברו עד שיעתיק אדם דבריהם, או יהיה פירושו,
העתיקו מן
עתקו, שהמלים עתקו מהם.
[לב, יט]
הנה בטני -
על דרך משל כעניין
בטנך תאכל ומעיך תמלא, כאובות חדשים.
יש אומרים שהוא כדברי רז"ל:
לא יכניס אדם ראשו תחת אובו.
ורובי המפרשים אמרו:
שהם נאדות, וזה נכון כי
אל תפנו אל האובות, עיקר אמונתם כנאדות היא.
[לב, כב]
כמעט ישאני -
ישרפני, כמו:
וישאם דוד והעניין אם נשאתי פני איש המקום לא ישמרני.