ראב"ע איוב פרק לג
[לג, ג]
ברור מללו -
דבר ברור.
[לג, ו]
הן אני כפיך -
כדבריך ומחשבותיך עם האל, והעניין כפי איש
ואיש לפי מהללו, כאילו אמר: אני כמוך.
קורצתי -
נחתכתי, מן:
קרץ מצפון.
[לג, ז]
ואכפי -
יש אומרים:
כי פירושו דבר קשה וכמוהו:
כי אכף עליו פיהו.
ויש אומרים:
שהם שתי מלות כמו:
אכזר וחלכאים.
[לג, ט]
חף אנכי -
יש אומרים:
שהוא כמו:
כסוי חטאה והוא קרוב.
ואחרים אומרים:
שהוא חפוף בצדק כענין
צדק לבשתי וילבשני.
ורובי המפרשים פרשוהו:
לפי העניין כמו:
זך.
[לג, י]
הן תנואות -
כמו:
וידעתם את תנואתי.
ימצא -
המקום.
[לג, יא]
בסד -
כמו:
ושדת אותם בשיד.
[לג, יב]
ירבה -
יגדל, והעניין כי תאמר כי גדול האל מאנוש, ועניינו בעבור, שלא צדקת אענך שאראה לך גדולת המקום.
[לג, יד]
לא ישורנה -
על הנפש.
ועניין
ובמוסרם יחתום, אחר שייסרם יחתום גזר דינם.
[לג, יז]
וגוה -
כמו:
ותאמר גוה והוא כמו גאה ויכסה הפך יראה, כי עיקר הגאוה ראיית העין.
[לג, יח]
וחיתו -
הנפש החיה.
בשלח -
נשק, כמו:
ואין משלחת במלחמה.
[לג, יט]
ורוב עצמיו -
במכאוב איתן, כי הראשון ישמש עצמו ואחר עמו והעניין כפול כמנהג.
[לג, כ]
וזהמתו -
כעניין יתעב ויבאש לו, וכן הוא בלשון קדר ואין לו חבר במקרא.
[לג, כא]
יכל -
כמו יכלה.
מראי -
עד שלא יראה.
ושפו -
כמו ואכות אותו טחון תרגום:
ושפית יתיה.
[לג, כב]
לממיתים -
למלאכים הממיתים.
[לג, כג]
אם יש עליו מלאך -
להגיד לאדם.
בעד אדם כמו:
אמרי לי אחי הוא, מזה הפסוק תלמוד כי המלאכים הממיתים המבקשים נפש האדם רבים ומלאך אחד הוא פקיד עליו לשמרו,
והמבין סוד מערכות הצבאות יודה כן.
[לג, כד]
ויחוננו -
המקום ויאמר אל המליץ
פדעהו, כמו פדהו בענין ואין לו חבר במקרא.
וכן:
רטפש. ועניינו רך.
[לג, כו]
וירא פניו בתרועה -
כמו בשמחה.
[לג, כז]
ישור -
יסוב כמו
ישור כשך יקושים על כן נקראת החומה שור, כמו:
בנות צעדה עלי שור, בעבור שהם סובבות המדינה.
ולא שוה לי -
ולא עשיתי השוה והעניין שיתודה נגד אנשים בפרהסיא.