ראב"ע איוב פרק לד
[לד, ו]
על משפטי -
בעבור שאבקש משפט יאמרו כי אכזב.
אנוש חצ.-
פירוש מחצי כענין
אנושה מכתך.
בלי פשע -
בלי עון, או הוא חצי אע"פ שלא יפשע, כעניין
אל השערה ולא יחטיא והוא דרך משל.
[לד, ז]
מי גבר כאיוב -
מי שהוא כאיוב ראוי
שישתה לעג כמים דרך משל, בעבור שארח לחברה, כאילו הוא עם חברת הרשעים כדברו.
[לד, ט]
לא יסכן גבר -
לא יועיל, כמו:
הוכח בדבר לא יסכון.
ברצותו -
כאשר יעשה רצון אלהים.
[לד, יג]
מי הוא פקד עליו בארץ -
או מי ברא תבל כולה.
[לד, יד]
אם ישים -
המקום אל בני אדם לבו, כעניין:
וכי תשית אליו לבך, מיד יאסוף רוחו אליו כעניין
והרוח תשוב.
[לד, טו]
ויגוע הבשר -
שהוא הגוף
ואדם הנראה
על עפר ישוב.
ויש אומרים:
אם ישים האדם אל המקום לבו, והוא רחוק.
[לד, יז]
יחבוש -
ימשול כדרך יעצור יורש עצר.
וכן:
לא אהיה חובש.
[לד, יח]
האמור -
הדרך מוסר הוא לומר
למלך בליעל ולומר:
רשע אל אחד
הנדיבים. ואף כי
אשר לא נשא פני שרים ולא נכר, כמו יכיר.
[לד, כ]
רגע ימותו וחצות לילה -
בעת המנוחה.
יגועשו -
יזדעזעו כמו:
ויתגעשו כי חרה לו.
ויעבורו -
וימותו כעניין:
חלף הלך לו כי הנולד בא והמת הולך ועובר.
ויסורו -
וימותו האביר.
לא ביד -
לא בכח ולא בחיל.
[לד, כא]
כי עיניו -
על כן אין לאיש לשום עוד על לבו.
ופירש עוד: לעולם להלוך אל אל במשפט.
[לד, כד]
ירוע -
ישבר, כמו:
תרועם בשבט ברזל.
[לד, כה]
מעבדיהם -
מעשיהם, כמו:
ועבדיהם ביד האלהים.
והפך לילה -
יהפוך אורם ללילה.
[לד, כו]
תחת -
במקום הרשעים ההם, כמו:
ויספק את כפיו.
במקום רואים -
כדי שיתיסרו אחרים.
[לד, כח]
להביא עליו צעקת דל -
שגזלו אותם הרשעים.
[לד, כט]
והוא ישקיט ומי ירשיע -
יניע כעניין נצוח וכמוהו:
ובכל אשר יפנה ירשיע, והעניין הפך ישקיט כי בשעת הנצוח יתנועעו בני אדם, הלא תראה יאמר והרשעים כים נגרש כי השקט לא יוכל.
ויסתר פנים -
הפך ישקיט אז יתעוררו כל המלחמות.
על גוי -
על אומה גם על אדם לבדו, ולא ימליך אדם חנף אלא ממוקשי עם, כדי להנקם מהם.
[לד, לא]
כי אל אל -
היוכל אדם לומר
נשאתי אלו החלאים
לא אחבל, עוד לא אשחת כמו
וחבל את מעשה ידיך, והעניין היוכל אדם לומר די לי, לא ארצה יותר.
[לד, לב]
בלעדי -
אשר אחזה.
אם און פעלתי -
בדבורי.
[לד, לג]
המעמך ישלמנה -
רובי המפרשים השתבשו בפסוק זה.
יש אומרים:
המעמך ישלם חסרון דעתי, כי מאסת דברי.
ויש אומרים:
המעמך היש כח עמך להשלים עמך הרעה לעשות שלום, כי אתה תבחר דברי אם אומר אמת.
והנכון בעיני: שהוא כן, המעמך ישלם הרעה או הטובה.
כי מאסת -
והעניין: יש אנשים שיאמרו לא ארצה לסבול הרעה בעבור טובה גדולה שיהיה שכרה, כעניין לא הם ולא שכרם:
כי אתה תבחר ולא אני -
ולמה תבחר אתה, שמא אני ארצה לסבול מעט רע בזמן קצוץ, בעבור טוב רב בימים אין קץ להם.
[לד, לו]
אבי -
יש אומרים:
שהוא כמו אבה, כמו רצוני.
והקרוב אלי: שיאמר אבי למקום ויחסר סימן הקריאה, אם יבחן איוב לעולם באמת יבחן, בעבור שתשובותיו באנשי און.
[לד, לז]
כי -
כל עת יוסיף על חטאתו פשע.
בינינו יספוק -
יותר מדאי, כמו אם
יספוק עפר שומרון.
והעניין מה שהוא די בינינו, וכנגד המקום ירבה דברים.