ראב"ע איוב פרק לה
[לה, ב]
הזאת חשבת למשפט אמרת -
יותר הוא צדקי מצדק אל.
[לה, ג]
מה יסכן לך -
כמו מה יועיל כמו:
הוכח בדבר לא יסכון.
[לה, ה]
ושור -
ראה כמו:
אשורנו.
מרוב עשוקים -
אמר אליהוא: עשה מה שתרצה ולא יועיל ולא יזיק למקום, רק המקום ישמע זעקת העשוקים מרוב כמו מגדולה, או כמשמעו והראשון יותר נכון, בעבור שיש אחר ישועו מזרוע רבים.
[לה, י]
נותן זמירות בלילה -
יש אומרים:
שעל המקום ידבר, כענין
מוצאי בקר וערב תרנין.
וכעניין
: כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך ירח וכוכבים.
ורובי המפרשים אמרו:
שמלת לא תשמש עצמה ואחרת עמה, וכן הוא
ולא אמר איה אלוה עושי ולא היה נותן זמירות בלילה.
[לה, יא]
מלפנו -
חסר אל"ף והוא מן:
ואאלפך חכמה.
[לה, יב]
שם יצעקו -
ישוב על רבים העושקים, גם הם יביא המקום עליהם צרות ויצעקו ולא יענה, מפני גאון רעים אחרים.
[לה, יג]
אך שוא -
כי שוא לא ישמע אל, כי צעקתם היא שוא, כי המקום ישלם להם גמולם.
ישורנה -
דברת השוא.
[לה, יד]
לא תשורנו -
אע"פ שאין לך יכולת לראות המקום.
דין לפניו ותחולל לו -
כמו קוה.
ויש אומרים:
שהוא מן חיל והעניין סבול החיל בשבילו, כעניין:
דום לה' והתחולל לו.
[לה, טו]
ועתה כי אין -
יש אומרים: כי בפש לשון מנוח,ה והוא חסר נו"ן מן
וינפש והעניין בשביל שאין לו דעת לאיוב,
פקד אפו ולא ידע, כי מנוחת שכרו רבה.
ויש אומרים:
בעבור שלא התחוללת לו פקד אפו עליך.
ולא ידע בפש -
פירשו בו שהוא מלשון פרה ורבה פושו וסגו וכמוהו.
ויצאתם ופשתם והענין שהחריש ולא פקד אפו בדין, וכאילו לא ידע בריבוי דבריך.