ראב"ע איוב פרק ד
[ד, א]
ויען אליפז, הנסה -
הנו"ן לשון רבים והסמ"ך מקום שי"ן והה"א מקום אל"ף, וכמוהו:
נסה עלינו אור פניך ה'.
[ד, ב]
ועצור במלין לא נוכל -
ויש אומרים:
הנסה -
המנסה וטעם דבר בדבר.
ואחרים אמרו:
כי הדבר הוא המנסה.
ועצור במלין -
לא נוכל שלא נשיבך.
[ד, ו]
כסלתך -
דבר שתשען עליו, כמו:
וישימו באלהים כסלם.
[ד, ז]
נכחדו -
נכרתו, כמו:
ותכחד מן הארץ.
[ד, י]
שאגת אריה -
פירש בו רבי משה הכהן נ"ע:
כשאגת אריה, והעניין שישליט עליהם המקום אריות וחיות. ופירש רבי יונה נתעו נלתעו מן מלתעות.
ושניהם רחוקים ופירושו: שדמה אף אלהים לשאגת אריה על טרפו.
ופירש
נתעו –
כמו יתעו לבלי אכל.
ומלת
נתעו –
שבה על הכפירים, וכמהו:
קול דודי הנה זה בא.
[ד, יב]
יגונב -
מן גנב ועניינו נחטף.
שמץ מנהו -
כל המפרשים פירשו בו מעט לפי העניין.
והנכון בעיני: שהוא מטעם ומה שמץ דבר נשמע בו, ועניינו: כי לא יכלה אזני לקחת הטוב המעולה ממנו, כעניין פנים ואחור הנזכרים בפרשת כי תשא.
[ד, יג]
בסעיפים -
מחשבות.
[ד, טו]
תסמר -
תרעיד, כמו:
סמר מפחדך בשרי.
ורבינו האיי ז"ל פירש:
שהוא ממסמרות כי הכאב כמסמר נטוע.
יחלוף -
יהלוך כמו
חלף הלך לו.
[ד, טז]
יעמוד -
זה בחלום:
דממה וקול -
כמו:
קול דממה דקה וזו דרך נבואה קטנה.
[ד, יח]
לא יאמין -
אין אמונה בעבדיו כנגדו, שהוא לבדו שלם בלא חסרון.
תהלה -
כמו:
אמרתי להוללים אל תהולו, בעבור חסרונם.
[ד, יט]
אף שוכני בתי חומר -
קל וחומר: הדרים בבתי חומר.
והנכון בעיני: שעבדיו ומלאכיו הם העליונים שאין להם גשם, שהוא גוף ונפשות בני אדם נחצבות מהם, ואף שוכני בתי חומר הם הגופות שיסודם בעפר.
ידכאום -
עניין בתי חומר ידכאו השוכנים, בעבור שיכלה הגוף כעש.
ורובי המפרשים פירשו:
לפני עש -
לפני שמש.
ואמר: כי
עש, כמו
ועיש על בניה תנחם והם שבעה כוכבים קרובים מהמצוק הצפוני, כמו שש ושיש. והטעם: כל ימי היות עיש.
[ד, כ]
מבלי משים -
פי' מבין, וכמוהו
: וישימו וישכילו.
יוכתו -
מן כתית והטעם, כמו:
בבקר יציץ וחלף.
[ד, כא]
הלא נסע יתרם -
יש מפרשים:
יסע יתרון דעתם ויאבד.
ואחרים אמרו:
כי הוא כמו:
כי יתרי פתח - שיסע יתר אהלי.
והקרוב אלי: שהוא כמו:
יתרה עשה, שהוא ממון ועניינו: שיאבד ממונם במותם.
ימותו ולא בחכמה -
חכמו שיקבצו ממון.
גם יורה זה הפסוק כי האדם לא נברא אלא שילמד חכמה.