ראב"ע איוב פרק מ
[מ, ב]
הרוב עם שדי יסור -
הדרך מוסר הוא שיריב אדם עם שדי.
מוכיח אלוה יעננה -
איוב: שיוכיח השם למה לא יענה על זאת.
[מ, ג]
ויען איוב:
[מ, ד]
הן קלותי -
מגזרת קל וקרוב מגזרת קלון והפך הדבר כבד, מגזרת כבוד.
למופי -
המ"ם והוי"ו נוסף במלת למו.
[מ, ה]
אחת דברתי -
דברה אחת דברתי וכן:
ועשיר יענה עזות.
[מ, ו]
מנ סערה -
כחבריו.
והטעם כי השם ענה את איוב על דבריו להוכיח והודיעו כי איננו יודע דרכי השם שהם כלל, אף כי הפרט וכאשר השלים השם להוכיחו שתק איוב, ענה השם ואמר לו: למה לא תענה?!
והנה השיב מלה שאינה הגונה ואמר: לא אשיב.
אז אמר לו השם: אחר שלא תודה האמת ותחשוב בלבך כי אתה חכם, אשאלך והודיעני וזה ששתקת התרצה להפר משפטי החכמה ששמתי בעולם,
תרשיעני למען תצדק?!
[מ, ט]
ואם זרוע כאל לך -
כשם.
ותרעם -
בקול, כאשר ירעם אל קול הרעם.
[מ, י]
עדה נא -
מגזרת:
הורד עדיך.
[מ, יא]
עברות אפיך -
כי באף יראה הכעס.
[מ, יב]
והדוך -
אין לו חבר, כמו רמוס.
והטעם: אם יש לך גבורה הדוך על גאה. והזכיר מהגאים שנים:
האחד: בהמות שהוא ביבשה.
והשני: לויתן שהוא בים.
[מ, יג]
חבוש -
כמו
ולא חובשו.
בטמון -
כמו בעפר והטעם כפול.
[מ, יד]
אודך -
כמו:
ומודה ועוזב ירוחם.
[מ, טו]
בהמות -
שם בהמה גדולה אין ביישוב גדולה ממנה.
וטעם
עמך, לפי שהיתה ביבשה, כי באחרים יזכור הלויתן שהוא בים.
ויש אומרים:
כי טעם עמך שהבהמות נולדו ביום אחד עם אדם הראשון וזה דרך דרש.
חציר כבקר יאכל -
בעבור זה אמרו המפרשים:
שהוא הפיל ואיננה ראיה גמורה.
חציר -
עשב, כמו:
מצמיח הרים חציר.
[מ, טז]
ואונו -
כחו, כמו:
כחי וראשית אוניץ
בשרירי בטנו -
כמו:
לא כרת שרך.
[מ, יז]
יחפוץ -
יעמיד, ואין לו ריע ועמית במקרא, והמפרשים הוציאוהו מגזרת חפץ ואין לי בו חפץ.
פחדיו -
תרגום: מרוח אשך פחדין והם הבצים:
ישורגו -
ישתרגו מגזרת שריגים יסתבכו.
[מ, יח]
אפיקי -
חזקים כנחשת והגלים החזקים נקראו כן.
כמטיל ברזל -
אין לו חבר והמ"ם בו שורש ופירושו לפי מקומו בכח:
[מ, יט]
הוא ראשית דרכי אל -
בבריאת החיות וכל הבהמות, כי למעלה מכולם הוא.
העושו -
הטעם מי שעשהו יוכל להרגו.
[מ, כ]
כי בול הרים -
כמו: יבולה.
והטעם: שההרים ישאו לו יבול.
ישחקו שם -
עמו, כי איננו דורס.
[מ, כא]
צאלים -
כמו צללים והאל"ף תחת אות הכפל, כמו:
אשר בזאו נהרים ארצו.
בסתר קנה -
גובה שיש על הנהרים.
ובצה -
כמו בצאתיו וגבאיו מקום הטיט.
[מ, כב]
ישכוהו צאלים -
להיות צללו.
[מ, כג]
יעשוק נהר -
כל כך הוא גדול, כאשר ישתה מי הנהר יראה שחסרו המים, על כן אמר מלת
יעשוק.
ולא יחפוז -
לא ישתה בחפזון, כי לא יפחד מחיה ואדם וכן יבטח.
כי יגיח -
כמו מגיח ממקומו.
והטעם קרוב מיציאה.
וכן:
אתה גוחי מבטן.
[מ, כד]
בעיניו יקחנו -
כאילו יקח הירדן בעיניו, כי יחשוב שישתהו כולו וכאילו במוקשים ינקוב אפו, שיפתח נחיריו לשאוף.
[מ, כה]
תמשוך לויתן -
חסר ה"א התימה.
בחכה -
ברשת.
תשקיע -
קרוב מגזרת
ותשקט האש.
[מ, כו]
אגמון -
ידוע כמו
גומא, כמנהג צדי הדגים.
[מ, כז]
רכות -
מלות רכות.
[מ, ל]
יכרו -
היכרו עליו חברים, מגזרת
ויכרה להם כטעם סעודה.
והטעם: גנבים שהתחברו.
כנענים -
סוחרים.
[מ, לא]
בשכות -
כמו:
לשכים בעיניכם.
והטעם: התמלא עורו בשכים עד שתקחנו:
בצלצל דגים -
אין לו חבר.
הטעם: כדמות חוח בעצמות הדג בו יתפשו הדגים, שיקוב בו הראש.
[מ, לב]
שים עליו כפך -
אם תוכל ואילו עשית זה לא תוסיף עוד להלחם בו, כי לא תחיה, והחושב שישים עליו כף.