ראב"ע איוב פרק מא
[מא, א]
הן תוחלתו נכזבה -
כי ממראיו לבדו יפול האדם.
יוטל -
מגזרת
ויטילו את הכלים.
[מא, ב]
לא אכזר -
אין אכזר שיתעורר עמו.
[מא, ג]
מי הקדימני ואשלם -
הקדימני, כטעם שנים מכחישים זה את זה ואומרים: אם תנצחני אתן לך כך וכך.
וכן
הקדימני כי אני אשלם אם ינצחני, כי כל שיש תחת השמים לי הוא.
[מא, ד]
לא אחריש בדיו -
לא אחריש לספר.
בדיו -
שב אל המקדים כמו בדיך ואם ינצחני, לא אחריש לספר גבורתו.
וחין ערכו -
מגזרת מצא חן.
ויש אומרים:
בדיו שב אל לויתן, מגזרת
בתים לבדים, והראשון קרוב אלי.
[מא, ה]
מי גלה פני לבושו -
שידע מקומו, כי הים הוא מלבוש לו, מי יכפול רסנו להוציאו ממקומו, כאשר עושים לבהמות.
[מא, ו]
דלתי פניו -
פיו.
[מא, ז]
אפיקי -
חזקים הם שניו כמגינים.
ויש אומרים:
על קשקשותיו.
סגור חותם צר -
סגורים כחותם צר, שאין ריוח ביניהם.
[מ, י]
עטישותיו -
ידוע מדברי רבותינו ז"ל.
[מא, יא]
כידודי אש -
אין ריע לו, כמו: זיקות יתמלטו כה וכה.
[מא, יב]
כדוד -
סיר וכן או בדוד: ואגמון. אגם המים כאשר יתחמם האויר:
[מא, יג]
נפשו -
הרוח היוצא מאפו.
[מא, יד]
תדוץ -
אין ריע לו.
והטעם: אין דאבה לפניו רק עוז וגאוה.
[מא, טו]
מפלי בשרו -
מקומות השומן שהם תלוים על בשרו, והוא קרוב מגזרת:
ומפל בר נשביר.
[מא, טז]
לבו יצוק -
כמו:
ויצקת לו.
כמו אבן, תקיף.
כפלח תחתית -
כפלח הריחיים התחתונה, שהיא תקיפה.
[מא, יז]
משתו -
חסר אל"ף, כאשר יתנשא בים ויראה יפחדו ממנו הגבורים ומהשברים שיניע בים, יתחטאו הנמצאים.
ואם אדם ישיגהו בחרב לא תקום עליו.
והטעם: לא תעמוד.
[מא, יח]
חנית מסע -
שמנהג האדם להסיע חנית עמו כשאול.
ושריה -
מין ממיני הנשק.
ודעת רבים:
כמו שריון והוא רחוק בעיני.
והטעם: כי שריון לא יעמוד ויקום עמו.
[מא, יט]
רקבון -
כמו רקב.
[מא, כ]
בן קשת -
הוא החץ.
[מא, כא]
תותח -
אין ריע לו, והטעם: כמו נשק.
לרעש כידון -
כי מנהג האוחז אותו להרעישנו.
[מא, כב]
חדודי חרש -
הטעם תחתיו חרשים חדים ולא ירגיש בהם.
ירפד -
יפרוש, כמו:
רפידתו זהב והעניין יציע.
חרוץ -
דבר כרות כמו אם חרוצים ימיו והטעם כפול.
עלי טיט -
שיש תחת התהום.
[מא, כג]
ים ישים כמרקחה -
שירתיח בחזקה.
[מא, כד]
אחריו יאיר נתיב -
יעשה נתיב בים אחריו והוא מאיר, והטעם שהוא נראה: יחשוב תהום לשיבה, כי השיער לבן והטעם כפול.
[מא, כה]
אין על עפר משלו -
והטעם: כי הנה יש לו ממשלה בים ולא ביבשה.
העשו -
גבורי עולם כמהו בעולם שלא יחת.
ויש אומרים:
כי הוא חסר, כי השם עשהו שלא יחת:
[מא, כו]
את כל גבוה יראה -
מרוב ארכו כאשר יגביה ראשו על המים.
בני שחץ -
מלה מפורדת והפירוש: כל נולד במים.