ילקוט שמעוני, איוב פרק ו
לו שקול ישקל כעשי -
אמר רבא:
עפרא בפומיה דאיוב, חברותא כלפי שמיא?!
לא יש בינינו מוכיח -
אמר רבא:
עפרא בפומיה דאיוב, כלום יש עבד שמוכיח את רבו?!
למס מרעהו חסד -
א"ר כהנא אמר ריש לקיש:
כל המגדל כלב רע בתוך ביתו, מונע חסד מתוך ביתו, שנאמר:
למס מרעהו חסד - שכן בלשון יוני קורין לכלב
למס.
רב נחמן בר יצחק אמר:
פורק ממנו יראת שמים, שנאמר:
ויראת שדי יעזוב.
ההיא איתתא דעלת לההוא ביתא למיפא, נבח בה כלבא ואתעקר ולדא.
אמר לה מרא דביתא: לא תדחלי, שקילי ניביה ושילי טופריה.
אמר ליה: שקילי טיבותיך ושדי אחיזרא, כבר נד ולד.
א"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן:
כל המונע תלמיד חכם מלשמשו, כאלו מונע ממנו חסד, שנאמר:
למס מרעהו חסד.
רב נחמן בר יצחק אמר:
אף פורק ממנו יראת שמים, שנאמר:
ויראת שדי יעזוב.
אמרו רז"ל:
יעקב נטל את דינה ונתנה בתיבה, אמר: הרשע הזה עינו רמה, שלא יתלה עיניו ויראה אותה ויקח אותה ממנו.
רב הונא בשם ר' אבא כהן ברדלא:
א"ל הקב"ה:
למס מרעהו חסד - את מנעת חסדא מן אחוך! אינסיבת ליה לא נזיפתא, לא בקשת להשיאה למהול, הרי היא נשאת (גיורת) לערל! לא בקשת להשיאה דרך היתר, הרי היא נשאת דרך איסור, הדא הוא דכתיב:
ותצא דינה בת לאה. אלו היתה לעשו, היתה מגיירת אותו כשם שגיירה לאיוב.
ילפתו ארחות דרכם -
א"ר שמואל בר נחמני א"ר יונתן:
כל העושה מצוה אחת בעולם הזה, מקדמתו והולכת לפניו לעולם הבא, שנאמר:
והלך לפניך צדקך, וכל העושה עבירה אחת בעולם הזה, מלפפתו והולכת לפניו ליום הדין, שנאמר:
ילפתו ארחות דרכם יעלו בתהו ויאבדו.
ר' אלעזר אומר:
קשורה היא לו ככלב, שנאמר:
ולא שמע אליה לשכב אצלה - בעולם הזה,
להיות עמה - לעולם הבא.
לפי שאמר:
ויראו בני האלהים את בנות האדם - אלו הבתולות,
כי טובות הנה - אלו הפנויות,
ויקחו להם נשים - אלו נשי אנשים,
מכל אשר בחרו - אף על הזכור ועל הבהמה, לפיכך כשבאו עליהם המים כמין אשה באו עליהם, שנאמר:
ילפתו - ואין ילפתו אלא אשה, שנאמר:
ויחרד האיש וילפת והנה אשה.
ואין
ארחות אלא אשה, שנאמר:
אורח כנשים.
ואין
דרך אלא אשה, שנאמר:
כי דרך נשים לי, הוי, במה שחטאו בו נפרע מהם.