ראב"ע משלי פרק י
[י, א]
משלי שלמה בן חכם ישמח אב -
בעבור שהוא יכיר חכמתו.
תוגת אמו -
כי הכסיל עומד תמיד בבית והאם דואגת בשבילו, או בעבור שהזכיר האב הזכיר האם.
[י, ג]
לא ירעיב -
בעת הרעב.
והות הרשע יהדוף -
השם מן:
הוה להם.
[י, ד]
ראש -
יהיה מי שיעשה כף מאזנים לרמות והמתחרצים וטורחים ואינם מרמים ידם תעשירם.
פרוש אחר:
כף רמיה - עושה לאיש רש:
[י, ה]
בן מביש -
שיתן לאביו בושה, בעבור שהוא עצל.
[י, ו]
ברכות -
יביא השם
לראש צדיק.
פרוש אחר:
ברכות לראש צדיק -
בחיים.
וזכר צדיק לברכה -
לאחר מותו.
יכסה -
יסתיר החמס שלא יפרידהו ממנו, כמו:
יכחידנה תחת לשונו.
והטעם: יעלימו הרעה.
וכן:
פי רשע יבלע און:
[י, ז]
זכר צדיק -
יזכרהו השם בעבור ברכתו שתבואהו, כענין:
ה' זכרנו יברך.
והטעם: יזכרהו ויברכהו:
ירקב -
יהיה נשכח כעץ רקבון, שלא יצלח.
[י, ח]
חכם לב -
שהחכמה בלבו.
יקח מצות -
שילמדוהו אחרים.
ואויל שפתים -
שתדברנה שפתיו אולת.
ילבט -
פירוש יכשל.
[י, ט]
ילך בטח -
שאיננו מפחד מצרה.
ומעקש דרכיו -
הטובים יודע הוא נודע לאחרים, שהוא
מעקש דרכיו בנפלו ברעות, והעד
ילך בטח.
פרוש אחר:
יודע -
ישבר מן:
וידוע חולי.
[י, י]
קורץ -
לעשות רע.
יתן עצבת -
עצבון לנפשו ואמר:
קורץ, שמתיירא לעשות בגלוי והוא ענין רמיזה.
פרוש אחר:
קורץ -
לועג.
יתן עצבת -
לחברו יחר לו אם יראה כי ילעג לו ואחד ירצה לומר, כי לא עשה ללעג וילבטו שפתיו.
[י, יא]
מקור -
כמקור חיים שיחיה מי שילמד מוסר מפיהו, או פיהו הוא המקום שיקירו לו, משם החיים בלמדו מוסריו.
יכסה חמס -
יסתירהו ולא ילמד מוסר.
[י, יב]
שנאה -
היא סבה לעורר המדינים, והאהבה היא תכסה על הפשעים, והעלמת דבר הוא הכסה שלא יודע, והענין, איש שנאה ואיש אהבה.
[י, יג]
תמצא חכמה -
למבקשיה.
ושבט -
בעבור שאינו רוצה ללמוד הדעת, צריך להכותו בשבט.
[י, יד]
יצפנו -
בלבם הדעת שלא ישכחוה, כענין
בלבי צפנתי:
ופי אויל -
סבב לו.
מחתה -
שהיתה קרובה אליו בגלל אולתו והענין, שיחתוהו אחרים.
[י, טו]
הון -
ממון העשיר הוא כקרית עוז שיצילהו לרגעים מצרתו, אע"פ שאינו חכם ודלים שהם חסרי לב,
רישם יחת אותה.
[י, טז]
פעולת צדיק -
מעשיו בשביל שישיג אורחות חיים.
תבואת רשע -
הוא פרי מחשבותיו, שיחשוב לעשות חטאת.
[י, יז]
אורח -
למצא חיים הוא שמירת המוסר.
ועוזב התוכחת -
הוא מתעה אחרים.
פרוש אחר:
שומר מוסר ועוזב תוכחת מתעה -
שיוכיחוהו לתעות ג"כ אורח חיים ופירוש טוב מאד.
[י, יח]
מכסה ברוב. -
שניהם דבקים.
מכסה השנאה ומסתירה בקרבו, שפתיו דוברות שקר על השווי בעבור.
[י, יט]
רוב דברים -
שידבר מוציא להנצל לשנוא מן הדבה.
לא יחדל פשע -
הרבה, כלומר אינו יכול להשיב מה שידבר ולהחדילו ותנצלהו לפניו.
וחושך שפתיו -
מדברי דבה - הוא
משכיל, כנגד הוא כסיל.
[י, כ]
כסף -
ככסף שמדבר דברים נבחרים נחשבות ככסף צרוף ונבחר.
כמעט -
למוד מהם מעט.
פרוש אחר:
לב -
ענינו דעת, פירוש דעתם כמעט הוא נבחר הפך
לשון צדיק.
[י, כא]
ירעו -
מלשון מרעה, כלומר ילמדו רוב בני אדם.
וחסר לב -
כנגד צדיק.
ואוילים –
כנגד רבים, כלומר ואוילים בעבור איש חסר לב שיתעם.
ימותו -
טרם עת כלח.
[י, כב]
ברכת ה' -
שיתן לצדיק היא תתן לו עושר.
ולא יוסיף -
השם עצבון לצדיק עצב עם הברכה, והפך זה
בעצבון תאכלנה והברכה להוסיף טוב, והמארה חסרון.
[י, כג]
כשחוק, זמה -
היא מחשבת הרעות.
פירוש
כשחוק - שהוא נקל לכסיל לעשותו כן, מעשה הזמה נקל בעיניו.
והחכמה לאיש -
מבין כי היא תשמרנו מעשות זמה, על כן חפץ בה.
פרוש אחר:
כחכמה לאיש תבונה, כן ישיש הכסיל לעשות זמה.
[י, כד]
ותאות צדיקים -
להשמיד הרשעים.
יתן -
השם והעד הפסוק הבא אחריו.
[י, כה]
כעבור סופה -
מהרה, כן יעבור רשע פתאום ואיננו,
צדיק חזק לצרות
כיסוד עולם שלא ימוט.
[י, כו]
כחומץ -
שתולדתו קרה ומשחית השנים, או כעשן שתולדתו חמה ומשחית העינים, כן העצל משחית עניינו השולחים אותו לעשות מלאכתם, וראוי לאדם להיפרד מחברתו.
[י, כז]
תוסיף ימים -
כי ימי האדם אינם קצובים, רק הם כפי הטבע והטבע יתגבר ויעמוד כפי המעשים הנכונים, והעד:
למען יאריכון ימיך.
ומה שאמר:
את מספר ימיך אמלא, הם שיוכל לחיות כפי, טבעו כי הם במספר.
תקצורנה -
מהזמן שיוכל לחיות, כי השם יחליש כחו או ימיתם על ידי פגע ומקרה, בעבור שאינם יראים ממנו.
[י, כח]
תוחלת צדיקים -
שהם מייחלים לראות מות הרשע, סוף תוחלתם תבואם לידי שמחה מהם במותם.
ותקות רשע -
להאביד הצדיקים, תאבד התאוה והוא מפורש בפסוק הבא.
[י, כט]
מעוז לתום -
תאר על משקל לחם חום או הלמד, כמו בעבור והוא שם דבר.
דרך ה' -
מצותיו.
ומחתה -
הוא הדרך שיחת אותם בשביל שיעזבוהו, שנאמר:
צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם.
[י, ל]
צדיק -
לא ימוט לעולם בבא הצרות, או אחרי מותו ישאר זרעו, שנאמר:
וצדיקים ישכנו ארץ.
ורשעים -
יאבד זכרם וזרעם.
[י, לא]
ינוב -
מענין תנובה ופירוש יתן תנובת החכמה וניב שפתים כענין תבואת שפתיו ישבע, וכמוהו
בין אחים יפריא יתן פרי, ולשון דוברות תהפוכות תכרת שפתם:
[י, לב]
ידעון -
לדבר רצון.
ופי רשעים -
ידע לדבר תהפוכות.