ראב"ע משלי פרק ג
[ג, א]
בני יוסיפו לך -
התורה והמצוה.
[ג, ג]
קשרם כתבם -
על התורה והמצוה, כי השם ישלח חסדו ואמתו לנצרך ולא יעזבוך, על כן
קשרם וגו' והטעם שלא תשכחם.
פרוש אחר:
עשה אתה שלא יעזבוך חסד ואמת,
קשרם וגומר ומצא פירוש ותמצא.
[ג, ה]
בטח אל ה' -
כמו
על, והטעם: אם למדת תבונה אל תשען עליה, שתאמר היא תשמרני, אלא בטח על השם.
[ג, ו]
בכל דרכיך -
עסקיך ובחכמתך דעהו, על משקל
שאהו.
[ג, ז]
אל תהי חכם בעיניך -
שתאמר בחכמתי אישר ארחי,
וסור מרע ממעשה הרע, ואז ירפאך השם מכל מחלה.
[ג, ח]
לשרך -
הזכירו כי הוא מוסד הגידים ובו יכנס הדם להם בבטן האם.
והטעם: תוקף כמו שריר וקיים.
[ג, י]
יפרוצו -
יפוצו מרוב עד שיפרצו פרץ ביקבים.
[ג, יא]
מוסר ה' -
אשרי אדם מצא חכמה, כי בה ישמר מחטוא ולא יבואו עליו ייסורין.
[ג, יג]
יפיק -
יוציא תבונה מאחר וילמדנה.
[ג, טו]
חפציך -
כל דבר שתחפוץ.
ישוו -
מענין
ולמלך אין שוה ופירש אין העם שוה כלום ונחשב למלך שיניחם, כי הוא עם מפוזר ומפורד ונבזה.
[ג, טז]
עושר וכבוד -
משל שהחכמה תביאהו לשתי מעלות.
[ג, יז]
דרכי נועם -
שינעמו ויערבו לו.
נתיבותיה -
נתיבות שלום.
[ג, יח]
עץ -
כעץ חיים, שהאוכל מפריו יחיה שנים רבות.
ותומכיה -
שלא יעזבוה כאשר אמר, כי החכמה תחיה האדם, שהוא עולם קטן.
[ג, יט]
ה' בחכמה יסד ארץ -
ספר מעלתה, שבה נברא העולם העליון.
[ג, כ]
בדעתו תהומות נבקעו -
להשקות בהם חיה ועוף.
[ג, כא]
אל ילוזו -
הנכון: תלוזנה, כי על התושיה והמזמה ידבר כמו:
ויחמו הצאן.
[ג, כג]
אז, לא תגוף -
פועל יוצא, והענין שלא תשימהו כאבן נגף, כאשר תלמד התושיה.
[ג, כז]
אל תמנע טוב מבעליו -
העני.
פרוש אחר:
מבעל הטוב.
[ג, כח]
לך ושוב -
כי הוא דרך בזיון.
[ג, לב]
ישרים סודו -
עם ישרים נודע סודו ועצתו, ממה שהוא גוזר להביא על הרשע.
[ג, לג]
מארת -
מן ארור והוא חסרון.
[ג, לד]
אם ללצים -
הפסוק הזה דבק בעליון ולצים מן ליצנות.
יליץ -
מן
כי המליץ פירש: השם יברך נוה הצדיקים.
אם ללצים ידבר הצדיק, ויזהיר לסור מן דרך הליצנות
ולענוים – ולמוכיחים,
יתן חן, כלומר יתן חנם בעיני כל אדם והענוים הם הצנועים מדבר ליצנות.
פרוש אחר:
אם ללצים -
השם
יליץ, יתן גמול הליצנות.
ולענוים יתן חן -
כמו חן וחסד להם.
[ג, לה]
כבוד -
השם ינחילם כבוד הממון והעושר, אבל הכסילים ירומו הקלון עליהם.
והטעם: שיסבבו שיקלום בני אדם.
מרים קלון -
על כל אחד ידבר, כמו:
וצדיקים ככפיר יבטח.
פרוש אחר:
כסיל מרים ומכבד איש.
קלון -
כמו בא זדון, חסר איש.