ראב"ע משלי פרק ו
[ו, א]
בני אם ערבת, תקעת לזר כפיך -
לזר המלוה תקעת כפיך לפרוע החוב, הוא המוקש שנלכדת בו, הם אמרי פיך.
[ו, ג]
כי באת -
אף על פי, כמו:
כי רכב ברזל, כי עם קשה עורף.
בכף -
ברשותו, כמו:
מן הבא בידו, התרפס מן ברגלה רפסה והטעם לך אליו והכנע והיה לו למרמס.
ורהב -
פועל עומד והוא סבות דבק עם
רעך.
[ו, ד]
אל תתן -
אחר התרפסך ותיגע ולא תישן, עד שתפרע החוב. אז תנצל, כצבי שימלט מיד אדם.
[ו, ו]
אל נמלה -
שהיא מקטני ארץ ותלמוד מחכמתם.
[ו, ז]
אשר אין לה קצין -
שיכריחנה לעשות כן אלא מחכמתה תכין לחמה.
פסוק ט
אתה
עצל, מתי תקום תעור משנתך?
[ו, י]
מעט שנות -
בלשון רז"ל, והטעם: תישן פעם אחר פעם, תישן מעט ותנום מעט ותחבק ידיך שלא תיגע.
[ו, יא]
והנה יבא רישך כמהלך -
כאורח הבא שלא יודע עד בואו, ומחסורך יבוא כאיש הבא במגן לנצח אחר.
[ו, יב]
אדם בליעל -
אלו הם ענייניו.
[ו, יג]
קורץ מולל,-
דובר.
מורה -
לעשות רע, כתוב בעיניו ברגליו באחת מעיניו ואחת מרגליו.
וכן:
ויקבר בערי הגלעד - באחת מערי.
[ו, יז]
רמות -
המתגאה, שירים עיניו בגאוה.
לשון שקר -
שופכות
דם נקי -
רוצח.
[ו, יט]
יפיח -
לשון דבור והכתוב פירש שהוא עד שקר.
[ו, כ]
נצור בני -
בלב, שלא תשכחנה.
[ו כב]
תנחה אותך -
שלא תגוף באבן רגליך.
תשמור -
שאינך יכול להשמר בעת תנומתך.
והקיצות -
והטעם: אף אם אין מדבר פיך בהקיצך.
היא תשיחך -
כדי שלא תפחד.
[ו, כג]
כי נר -
כי המצוה כנר להאיר לפניך, כענין
מצות ה' ברה מאירת עינים. והתורה כאור ללומדיה,
והכסיל בחשך הולך, ודרך חיים והחכמה לאדם המקבל היא דרך שיחיה בה.
[ו, כד]
לשמרך -
התוכחות הם לשמרך מאשה רעה, שהיא קשה מכל העבירות, שהיא גוררת הרעות, מחלקת תאר לאשה שתדבר לשונה בחלקות,
ונכריה תאר הלשון.
[ו, כה]
ואל תקחך -
מן המוסר,
בעפעפיה - בעבור יופי עפעפיה והם העינים.
[ו, כו]
עד ככר לחם -
יאבד ממונו, עד שהוא צריך לשאול מן הבריות
ככר לחם.
ואשת איש -
תצוד נפש הנואף עמה.
ואמר:
יקרה - בעבור שהיא אצולה מאור השם,
תצוד - כי היא תצוד כענין
מצודדות את הנפשות.
[ו, כז]
היחתה -
פירוש נושא או מביא.
והטעם: באש הבגדים תשרפנה והרגלים תכוינה.
[ו, כט]
כן -
הנואף ינקה, שפירוש יכרת, מן:
ונקה לא אנקך.
[ו, ל]
לא יבוזו -
אנשים לגונב שירעב אין לו מה יאכל, כי אם יגנוב, למלאת התאוה הוא גונב.
[ו, לא]
שבעתים -
שבע לבד וכך:
את הכבשה ישלם ארבעתים.
כענין:
וארבע צאן תחת השה.
וכן:
שבעתים יוקם קין.
והענין
כאור שבעת הימים.
ובעבור שרוב תשלומי הגנבה הנמכרת הם חמשה וקרוב בנמצאים שנים, על כן אמר:
שבעתים.
כל הון ביתו יתן -
עד שישלם שבעתים וכבר אמר השם:
ונמכר בגנבתו.
אבל
הנואף אשת איש, הוא חסר דעת, כי אם ישחית אדם נפשו, הוא סבב ההשחתה, וזהו
הוא יעשנה.
[ו,לג]
נגע -
השם יביא עליו נגעים, כענין:
וינגע ה' את פרעה.
וקלון -
שיהיה נבזה בעיני כל רואיו.
וחרפתו -
בשכבו עם אשת איש.
לא תמחה -
מפני בני אדם.
[ו, לד]
חמת גבר -
כי הקנאה מולדת החמה וגבר הוא בעל האשה, כי בעלות חמתו היה מקנא בו, לשכבו עם אשתו.