ראב"ע עזרא פרק ג
[ג, א]
ויגע.נ-
קראו כל ימי הלבנה חדש, בעבור התחדשה כל ט"ו ימים.
כאיש אחד -
פירוש אסיפת העם היתה במהרה, כאסיפת איש אחד.
[ג, ב]
ויקם, וזרובבל -
נקרא כן, בעבור בני ציון שהם שרויין בבבל.
בן שאלתיאל -
לא אביו היה רק שאלתיאל דודו טפחו, על כן נקרא בנו וכן כתוב בדברי הימים:
ובני יכניה אסיר שאלתיאל בנו ומלכירה ופדיה ובני פדיה זרובבל ושמעי וכן נקראו בני מרב בת שאול בני מיכל, כי היא טפחתם.
[ג, ג]
ויכינו, כי באימה -
בעבור אימה עליהם, הכינו מזבח לאל שיעזרם.
ויעלו -
המעלה אחד והוא יהושע הכהן שהקריב בתחלה הקרבנות ואמר: ויעלו כי אחיו עזרוהו:
עולות לבקר -
פירוש עולות הראוים לבקר ולערב והם שתים.
[ג, ד]
ביומו -
הוא דבק עם
דבר יום.
פירוש
ביומו - הראוי לדבר וכן מדי חדש בחדשו דבק עם מדי, כי הוא כטעם עת וזמן.
[ג, ה]
ואחרי כן -
אחרי חג הסכות עולות עומדות במקום ארבעה וכן הוא עולת תמיד לא נפסקה ועולה לחדשים ועולה לכל מועדי ה'.
המקדשים -
הנקראים קדושים מפי בית דין ועולה
לכל מתנדב.
והטעם שלא בטלו הקרבנות אחרי כן מראש תשרי, שהחלו לעלות עולות.
[ג, ז]
כרשיון -
מענין רשות.
[ג, ח]
לנצח -
לחזק מענין:
ויז נצחם, או מן
נצח.
[ג, ט]
ישוע בניו -
הנכון: ובניו.
וכן:
בני חנדד פירושו ובני.
[ג, י]
ויסדו, מלובשים -
בגדי כהונה.
במצלתים -
מן
בצלצלי שמע.
על ידי דוד -
בעבור המנגן ביד יקרא הנגון יד.
[ג, יא]
הוסד -
שם הפועל.
[ג, יב]
ביסדו -
דבק עם זה הבית ופירש: אשר ראו בעיניהם הבית הראשון בעת יסדו בית שני, היו בוכים.