ראב"ע עזרא פרק ז
[ז, א]
ארתחששתא -
אמרו חכמינו ז"ל:
כי כל המלכים נקראים כן בלשון פרסיים, וזה ארתחששתא הוא דריוש.
[ז, ו]
והוא סופר מהיר -
תרגום מגיד ומספר במספר במהירות.
כיד ה' -
כח ותוקף.
[ז, ז]
ויעלו, ומן הכהנים והלוים -
ואחרי כן יספר סבת הלוים איך עלו.
[ז, ט]
יסוד -
שם דבר סמוך והמוכרת יסוד חבוש בטמון, או הוא במשקל זבול.
המעלה -
שם דבר על משקל מקנה משרה וכן הפירוש הוא עזרא היה עצת העולים לירושלם והטעם: הוא יעצם לעלות באחד בניסן ובא באחד באב.
ומלת
יסד –
כמו נוסדו שטעמו נועצו.
[ז, יב]
ארתחשסתא מלך מלכיא -
עתה יספר כי המלך שלח אגרות שתים:
אחת לכל מתנדב לעלות.
ואחת לכל גזבריא לתת צרכם.
גמיר -
מפורש לשני ענינים:
הראשון: להיות גמיר כתרגום כליל תכלת והוא רמז לכל ישראל המתנדבים לעלות ולמ"ד לעזרא משרת תחת שלש וכן הפירוש לעזרא ולגמור.
ולכענת –
שלח להודיעם טעמו ביד עזרא.
פירוש אחר:
גמיר -
תואר השם מענין גמרא גמור וזה רמז לעזרא.
ספר דתא -
שהוא גמיר ויודע דעת אלהיו, ויהיה למ"ד לעזרא במקום שתים.
וכענת -
שם כולל אומות עבר הנהר.
[ז, יג]
מני שים טעם -
היא מאגרת לעזרא ולישראל המתנדבים.
[ז, יד]
שליח -
תהיה שלוח.
לבקרה -
לחקור על היהודים ועל ירושלים.
בדת אלהך -
בעבור דת אלהיך אשר בידך שלחתיך.
[ז, יז]
תקנאי -
מן:
קניתי אתכם.
דכרין -
תרגום אלים.
אמרין -
כבשים:
[ז, כ]
חשחות -
צורך.
[ז, כא]
גזבריא -
הפקידים על האוצרות.
[ז, כב]
בתין -
מדות.
[ז, כג]
אדרזדא -
כטעם מהירות בדרך סברא, כי אין לו דומה.
[ז, כד]
תרעיא -
השוערים.
מנדה בלו והלך -
מפורשים.
[ז, כו]
הן לשרושו -
להיות נעקר משרשו והטעם מגורש מנחלתו.
וחכמינו ז"ל אמרו:
מאי לשרושי הרדפה.
[ז, כז]
ברוך, ולכל שרי -
הפירוש: ולפני כל שרי.