ראב"ע בהעלותך פרק יא
[יא, א]
ויהי העם -
נסמכה זו הפרשה, כי אחר שנסע הארון מהר סיני חנו בקברות התאוה והנה ספר מה שאירע שם.
כמתאוננים -
מגזרת און וכן
מחשבות אונך.
וטעם
וישמע ה' –
שדברו דברי און.
ותאכל -
מלעיל, כמו ויאמר ובמוכרת מלרע הפך הלשון רק כן מצאנו.
[יא, ב]
ויצעק העם אל משה -
בפיוס.
ותשקע האש -
כטעם ותכבה ואין לו אחר.
[יא, ג]
תבערה -
עוד אפרשנו.
[יא, ד]
והאספסף -
שנאספו אל ישראל ואינם מהם והם ערב רב והמלה כפולה, כמו:
סחרחר, חמרמרו.
וישובו ויבכו -
אחר התאוה.
גם בני ישראל -
עמם.
[יא, ה]
הדגה -
שם המין.
חנם -
בזול, כאילו היא חנם.
הקשואים -
באל"ף תחת ה"א מקשה, כמו
ועמי תלואים ורבים כן.
אבטיחים -
ידוע מלשון קדר ואין לו ריע במקרא.
חציר -
הירקות שהם עשב השדה.
וכן:
המצמיח הרים חציר והנה הוא שם כלל והמתרגם ארמי אמר: שהוא שם פרט, גם הוא נכון.
הבצלים והשומים -
ידועים והם קרובים בלשון קדר.
[יא, ו]
נפשנו יבשה -
היא הנפש המתאוה הנטועה בכבד.
אין כל -
חסרנו כל דבר.
עינינו -
כי מן השמים ירד.
[יא, ז]
והמן -
ספר הכתוב חסרון דעת המתאוין, כי המן היה
כזרע גד והוא קל ללקוט והיה נראה כי הוא
לבן.
ועוד: כי יוכלו לאכלו כאשר היה גם לטחנו ברחים ולעשות עוגות או לדכותו ולבשלו בפרור, ויש לו טעם נכבד כמו
לשד השמן.
ועוד: היה יורד על מקום נקי אחר שירחץ הטל את המקום.
כזרע גד -
סמוך כמו
נטע שעשועים.
גד -
יש אומרים:
כסברתא.
ויש אומרים:
חרדל, מגזרת: גדין ואנכי לא ידעתי.
[יא, ח]
שטו העם -
מגזרת:
משוט בארץ וזה יורה כי לא היה נופל זה עם זה, רק מפוזר ומפורד.
ברחים -
של היד ולא יתכן להפריד זה השם, כי משנים יהיו הרחיים.
במדוכה -
עץ או אבן שידוכו בה.
גם יתכן שיעשו עוגות מאשר ידוכו.
עוגות -
כמו
ועשי עוגות.
לשד -
יש אומרים:
כי הלמ"ד נוסף כלמ"ד
שלאנן ושלו.
והיה ראוי להיות
השמן מלרע, בעבור שהוא תאר השם.
והנכון בעיני: שהלמ"ד
לשד שורש כמו
נהפך לשדי והוא
הפך בחרבוני קיץ והיא הלחה הנכבדת העולה למעלה מכל שמן, ויהיה
השמן מלעיל כמשמעו.
[יא, י]
בוכה למשפחותיו -
שהתחברו המשפחות לבכות, כאשר יעשו בבכותם על מת.
איש לפתח אהלו -
בפרהסיא.
ובעיני משה רע -
פעל עבר, או תחסר מלת היה.
[יא, יא]
למה הרעות לעבדך -
הכתוב דבר על הבא במהרה.
ולמה לא מצאתי חן בעיניך, כאשר אמרתי:
שלח נא ביד תשלח.
ומלת
מצתי –
חסרת אל"ף ורבים כמוה, כי אין תימה לחסרון המלך יהו"א.
[יא, יב]
הריתי -
האני אמם:
ילדתיהו -
או אני אביהם כמו
ילד את שלח.
שאהו -
עד בואו אל האדמה.
[יא, יג]
מאין -
במ"ם שם מקום ובלא מ"ם כמו לא ונמצא מלת
הן אתם מאין.
[יא, יד]
כי כבד -
פעל עבר, כמו:
כי זקן יצחק, או יחסר הוא.
את -
לשון זכר ונקבה, כמו:
לך גם
בך ועמך ואתך ואתה לשון זכר לבדו.
[יא, טו]
הרגני -
כמו המיתני זה עשה לי בצדקתך ובעבור פיוסי וזה טעם
ואם מצאתי חן בעיניך.
ואל אראה -
עוד ברעה שאני בה ואין צורך לתקון הסופרים.
[יא, טז]
אספה לי -
מלה זרה ויתכן שהיתה כן בעבור אות הגרון.
וכן:
ערכה לפני התיצבה.
ושוטריו -
כי יש זקנים שבאו בימים ואינם ראויים להיות שוטרים, גם יש שוטרים ואינם זקנים.
[יא, יז]
וירדתי -
הכבוד ירד באש, בתוך הענן.
ודברתי אתך שם -
וכאשר תשמע את הקול, ישמעו גם הם.
ואצלתי -
כטעם: אקח מאשר אצלך.
ודע כי הרוח כמו החכמה ואם תינתן מחכמת ראובן לשמעון לא תחסר חכמת ראובן, רק נשארה כאשר היא והמשל בנר.
[יא, יח]
התקדשו -
נמצא לשבח ולגנאי לשון התקדש וכן
היקדש שהוא לשון טומאה.
[יא, יט]
ולא יומים -
כפל.
חמשה ימים -
כנגד אצבעות היד האוכלים.
עשרה -
כפל בשתי ידיו גם עשרים, כמשל האומרים: יאכל כל מה שיאכל באצבעות ידיו ורגליו.
[יא, כ]
חדש ימים -
פירשתיו שישוב ערך הלבנה באורה כאשר היתה.
וכן:
שנתים ימים.
וטעם
מאפכם - כי הריח באף ויצא הריח ממנו ולא ימצא.
לזרא -
באל"ף תחת ה"א, כמו:
קראן לי מרא כי אותיות אהו"י מתחלפין.
וטעם
לזרא –
הוא דבר זר נתעב לתולדת שלא הרגיל אדם בו.
[יא, כא]
שש מאות אלף רגלי -
ואין צורך להזכיר הפחותים.
ורבים פירשו זאת הפרשה:
לטעמים רבים.
יש אומרים:
כי משה אמר מה שיאמרו לו ישראל בעת שישאלו:
מה הוא הבשר?
והתשובה שיאמר להם: אין לכם צורך לשאול.
[יא, כב]
ומצא להם -
כדברי המתרגם ארמית.
ומה נכבד דרש קדמונינו:
במלת
ישחט, על הבהמה
ויאסף, על הדג.
[יא, כג]
היד ה' תקצר -
ולא אדע למה הצרה הזאת, רק הדבר כמשמעו, כי משה לא ידע כי השם יחדש אות או מופת כי אם להצדיק נביאו כאשר אפרש.
היקרך -
כמו:
ויקר מקרה.
[יא, כד]
ויצא משה -
מאהל מועד:
[יא, כה]
ויאצל -
על דעתי מהבנין הכבד הנוסף.
וי"ו
ויתנבאו –
כפ"א רפה בלשון ישמעאל.
ולא יספו -
פעם שנית.
וכן:
קול גדול ולא יסף,
ולא יסף עוד לדעתה.
ואין מדקדוק הלשון להיותו מגזרת:
פן תספו בכל חטאתם.
אמרו חכמים:
ז"ל שלקח משה מכל שבט ששה והנה שנים ושבעים ובעבור שאמר לו השם שבעים איש, הניח השנים וזה נכון.
[יא, כו]
והמה בכתובים -
בתחלה.
ולא יצאו -
ממחנה ישראל אל אהל מועד.
[יא, כז]
וירץ הנער -
בה"א הוא הנודע לשרת משה חוץ מיהושע, כי שרות יהושע איננו כשרות כל נער.
[יא, כח]
מבחוריו -
יש אומרים:
שפירושו מבחרותו, והטעם שלא אמר כדברי זקן.
ויש מדביקים
מבחוריו עם
משרת משה, והטעם: ששרת אותו מיום שהיה בחור, וזה איננו נכון, כי זה המעשה היה בשנה השנית.
והנכון בעיני: שהוא מבחוריו הוא מהמובחרים לשרת משה, כי אחרים יש עמו.
ודע כי מלת
בחור בלשון רבים פעם תשתנה ופעם לא תשתנה, וכן מלת
סריס, אולי הם שני משקלים.
כלאם -
נפתח הלמ"ד בעבור אות הגרון הבא אחריו.
[יא, כט]
ונפתחה ה"א
המקנא –
והיה ראוי להיותו בשו"א ובפת"ח ובעבור היותו תחת המ"ם שוא נע, ושני שואים נעים לא יתחברו לעולם.
ומלת
מי יתן –
כשואל חפץ בדבר, כאומר: מי יתן לי זאת השאלה והחפץ.
[יא, ל]
ויאסף משה -
הלך בלווי עם הזקנים, לחלוק להם כבוד.
[יא, לא]
ורוח נסע -
יום שני.
ויגז -
כרת, כמו:
גזי נזרך ומגזרת:
וגז צאנך.
וטעם
ויגז –
שהיו בשפת הים רבים כחול והנה גזז מהם.
ומלת
ויגז - מפעלי הכפל, כמו:
ויחם בשר הילד.
ויטש -
כמו: ויפרוש, והטעם כדבר נטוש אין כח בו לסור.
וכן:
והנם נטושים על פני כל הארץ.
סביבות המחנה -
בלבד, גם הטעם שהיה כאמתיים בכל מקום, גבוה או שפל.
[יא, לב]
וישטחו -
כמו: ויפרשו.
וכן:
שטחתי אליך כפי ואם הם שני בניינים.
[יא, לג]
מכה רבה -
דבר היה.
[יא, לד]
ויקרא -
הקורא או משה.
קברו -
הקוברים כמו:
ויאמר ליוסף.
[יא, לה]
נסעו העם חצרות -
אל חצרות דרך קצרה.
וטעם
ויהיו בחצרות –
דבק עם
ותדבר מרים, כי בעבורה ישבו שם, כי כן כתוב.