ראב"ע שלח פרק יד
[יד, א]
את קולם -
פעול למלת ותשא, גם ויתנו.
[יד, ב]
וילונו -
מבנין נפעל מהפעלים השניים הנראים לנפעל שלם.
[יד, ג]
שוב מצרימה -
שם הפועל כמו:
לא אוכל קום.
ומלך אלקום עמו.
[יד, ה]
ויפל משה -
ברצונו.
[יד, ו]
ויהושע בן נון -
הזכירו משה בתחילה לגודל מעלתו.
[יד, ט]
כי לחמנו הם -
נאכלם כלחם.
וכן:
אוכלי עמי אכלו לחם.
סר צלם -
כי הגיבור אם אין לו מגן שיגן עליו ויהיה צל לו לבו ירא.
[יד, י]
לרגום אתם -
יהושע וכלב:
[יד, יא]
ינאצוני -
כמו: יכעסוני ורבים חבריו.
וטעם
בקרבו –
לשון יחיד שהיו בתחילה לב אחד לטוב.
[יד, יג]
ושמעו מצרים כי העלית -
טעמו ואשר העלית.
ואחר שאמר:
ושמעו ואמרו אל יושב הארץ הזאת, היא ארץ כנען פירש מה שמעו, על כן פעם אחרת
שמעו כי אתה ה' - כבודך בקרב העם הזה.
[יד, יד]
אשר עין בעין -
על הכבוד שראו הזקנים או על מראה כבוד ה' לעיני בני ישראל והוא הנכון.
נראה -
פעל עבר וטעמו נראת אתה ה'.
וכן:
ונשאר אני.
וכן
כי אומלל אני, בעבור היות הלמ"ד בפת"ח גדול.
עמד עליהם -
בשבתם.
[יד, טו]
ואמרו הגוים אשר שמעו את שמעך -
מצרים גם כנענים גם אחרים.
[יד, טז]
יכלת -
שם כמו:
עד יבושת המים ואיננו לשון מדה, כדרך הדרש.
וישחטם במדבר -
הטעם ויהרגם ואמר
וישחטם בעבור המדבר כי שם ירעו הצאן.
[יד, יז]
יגדל נא -
קרוב מאריכות אפים כי כל מי שהוא ארך אפים יש לו כח גדול לשבור כעסו, והעד:
כאשר דברת שאתה ארך אפים, ואלה המידות פירשתים בפרשת כי תשא.
[יד, יט]
סלח נא -
אחר שמצאנו שאמר
אם יראו את הארץ אחר
סלחתי כדברך, ידענו כי מלת
סלח נא אריכות אף וכן:
ונסלח לו עד שיעשה תשובה שלימה.
כגודל חסדך -
בעבור חסדך הגדול.
וכאשר נשאתה -
כטעם:
נושא עון.
ועד הנה -
עד המקום הזה, או מיום שיצאו ממצרים ועד זה היום, כי יש
הנה, שם המקום, כמו:
באו הנה הלילה גם סימן זמן כמו:
ולא ראיתיו עד הנה וכבר פירשתיו:
[יד, כא]
חי אני -
טעמו: כאשר אני חי, כן יהיה דברי קיים.
וימלא -
וכאשר מלא כבודי
את כל הארץ.
והקרוב שהוא לעתיד וטעמו זה אעשה, כדי שיודע כבודי בעולם.
[יד, כב]
זה עשר פעמים -
הטעם רבים.
והזכיר
עשר - בעבור היותו סך חשבון, כי הוא סוף האחדים וראש העשרות שהם במחברת השנית.
[יד, כג]
וכל מנאצי -
מבניהם.
[יד, כד]
ועבדי כלב -
הזכירו לבדו בעבור
ויהס כלב והלוים והכהנים אינם בכלל השבועה, כי לא הלך מהם נשיא מרגל.
ועוד: לכל פקודיכם לכל מספרכם - אף על פי שלא היו הכהנים, גם הלוים הם רבים.
רוח אחרת -
כנגד התרים.
וימלא אחרי -
רדף אחרי דברי ומלא אותו, שהארץ טובה מאד ואין דיבה.
[יד, כה]
והעמלקי והכנעני -
הוא האמורי, כי כל אמורי הוא כנעני ולא חשש הכתוב להפרישו בעבור העמלקי שהוא מבני שם וכנען שהוא אבי האמורי מבני חם.
וכן:
וירד העמלקי והכנעני והעד:
ויצא האמורי ולא הזכיר העמלקי, כי האמורי הוא העיקר.
יושב בעמק -
לארוב לכם.
ויש אומר:
אף על פי שהעמלקי והכנעני יושבים בעמק, פנו דרך ים סוף ולא תפחדו. והנה ישראל לא עשו תשובה, על כן דבר השם.
[יד, כט]
פגריכם -
הגופות.
הלינותם -
מגזרת
וילונו על משה:
[יד, ל]
נשאתי את ידי -
כלשון בני אדם, כי השמים למעלה.
כי אם כלב -
הקדים כלב, כי הוא הקדים
ויהס.
[יד, לב]
ופגריכם -
שהם אתם.
[יד, לג]
יהיו רועים -
כי מנהג הרועה שלא יעמוד וינוח במקום והעד
כאהל רעי.
זנותיכם-
שזנו מאחרי ואמרו:
נתנה ראש:
[יד, לד]
אשר תרתם -
בציווי.
את תנואתי -
אניא דברי או מי יניאני, והטעם שישבור את שבועתי כמו:
ואם הניא.
[יד, לה]
הנועדים עלי -
שאמרו לרגום באבנים עבדי השם, בעבור שאמרו: כבוד השם.
במדבר הזה -
יתום קץ כל אחד ששם קץ כל אחד.
ושם ימתו -
כלם קרוב מהקץ.
[יד, לו]
וילינו עליו -
פועל יוצא לשנים פעולים.
[יד, לז]
וימתו -
כמו מתו.
במגפה -
כלם יחד.
[יד, לח]
ויהושע בן נון -
דברי משה קודם כלב.
[יד, מא]
והיא לא תצלח -
העליה אל ראש ההר לא תצלח, או העברת פי השם אין בה הצלחה.
[יד, מג]
כי על כן שבתם -
הואיל ושבתם כמו:
כי על כן לא נתתיה.
[יד, מד]
ויעפילו -
מגזרת:
עפל ובחן והטעם, שעלו אל העפל.
[יד, מה]
ויכתום -
אמר רבי משה הכהן הספרדי ז"ל:
כי היה ראוי להיותו ויכיתום וכן וידביקו גם המה.
והנכון בעיני: שהוא מפעלי הכפל והיא מלה זרה.
עד החרמה -
שם מקום.
ויש אומרים:
עד שהחרימום.