ראב"ע לפרשת חקת
ראב"ע חקת פרק יט
[יט, ב]
זאת חקת -
גם זאת הפרשה במדבר סיני נאמרה כאשר צוה השם
וישלחו מן המחנה ובפסח היו טמאי מתים. ונסמכה זאת הפרשה בעבור שהיא לכהן.
פרה אדמה תמימה -
שלא תהיה קטנה.
אמר הגאון:
כי מי נדה כמו הדבש שיזיק לבעל המרה האדומה ויועיל לבעל הלחה.
ואין צורך.
[יט, ג]
והוציא אותה -
המוציא או בצווי.
וכן: ושחט כי הוא לא ישחטנה והעד לפניו.
[יט, ה]
ושרף את הפרה -
השורף והעד לפניו.
[יט, ו]
עץ ארז -
כמו למצורע ושם רמזתי סוד:
[יט, ז]
וכבס בגדיו -
הכהן השורף.
וטמא הכהן -
וכבר ישב טמא.
ויש אומרים:
שיהיה טמא עד הערב, שלא יאכל מן הקדשים.
[יט, ט]
איש טהור -
איננו הכהן השורף.
למי נדה -
פירושו רחוק כמו:
מנדיכם.
וטמא עד הערב -
ואחר שאמר שיכבס את בגדיו, אין צורך להזכיר שירחץ במים.
[יט, י]
ולגר הגר בתוכם -
בעבור היות ארץ ישראל קדושה, כי הכבוד שם.
[יט, יא]
לכל נפש אדם -
יהודי או עובד כוכבים.
אדם -
ולא בהמה.
וטמא -
יהיה טמא והוא פועל עתיד כי הוי"ו השיבו.
ועל דעתי שהוא פועל עבר.
[יט, יב]
יתחטא בו -
יסור חטאו בו, או כמו:
תחטאני באזוב ואטהר וידוע כי בסוד החשבון השלישי, כמו השביעי.
[יט, יג]
כי מי נדה -
יש מפרשים:
כמו
אך במי נדה יתחטא.
לא זורק עליו -
על המים.
עוד -
תמיד, כמו:
עוד כל ימי הארץ.
[יט, יד]
באהל -
והבית כאהל, רק הזכיר הכתוב האהל בעבור היות ישראל באהלים.
וכן
אשר ישחט שור או כשב ועז במחנה.
וכל אשר באהל -
מבגד.
[יט, טו]
צמיד פתיל -
שנים פתילים:
[יט, טז]
או בקבר -
של אדם:
[יט, יז]
ולקחו לטמא -
הנה פירוש איך יתחטא:
[יט, יח]
איש טהור -
והקרוב להיותו כהן.
[יט, כ]
ואיש אשר יטמא -
וכבר הזכיר
כל הנוגע במת בנפש ונכרתה, ועתה הזהיר על העצם ועל הקבר.
[יט, כא]
יטמא עד הערב -
ולא יטהר עד אשר ירחץ.
[יט, כב]
וכל אשר יגע בו הטמא יטמא -
שהוא טמא מת או עצם או קבר.
תטמא עד הערב -
ותרחץ.