ראב"ע לפרשת מטות
ראב"ע מטות פרק ל
[ל, ב]
ראשי המטות -
לפי דעתי שזאת הפרשה היתה אחר מלחמת מדין, על כן היא אחריה כמו:
ותדבר מרים ואהרן במשה אחר
ויהיו בחצרות כאשר פירשתי, והכתוב אמר שבאו בני גד אל משה ואל אלעזר ואל נשיאי העדה ודברו דבריהם, ואחרי כן כתוב:
ויצו להם משה את אלעזר הכהן ואת יהושע בן נון ואת ראשי אבות המטות, הם נשיאי העדה הנזכרים ובעבור שאמר משה לבני גד ולבני ראובן
: והיוצא מפיכם תעשו על כן כתוב:
וידבר משה אל ראשי המטות ושם כתוב:
ככל היוצא מפיו יעשה.
לבני ישראל -
שיאמרו כן לבני ישראל.
[ל, ג]
לה' -
שהזכיר השם והנדר אם יהיה כן - אתן לשם כך וכך, או אתענה.
השבע -
שם הפועל ובא עם שם, וכמוהו רבים.
לא יחל דברו -
כמו: לא יחלל, ואיננו לשון מחילה והנה אנחנו צריכין לקבלה, כי הכתוב אמר איש ואשה ולא פירש מתי יהיה איש, או מתי תהיה אשה.
[ל, ד]
ואסרה אסר -
או אסרה איסר.
ואסרה -
ממשקל אחר, ואיננו כמו:
אִסָּר.
[ל, ו]
הניא -
כמו: שבר והפר כמו:
את תנואתי.
ביום שמעו -
לא ביום אחר.
[ל, ז]
ונדריה עליה -
בבית אביה, ולא הניא אותה אביה, בעלה יניא אותה.
[ל, ט]
ביום שמוע -
הדבר מפיה.
מבטא שפתיה -
השבועה.
[ל, יא]
ואם בית אישה נדרה -
האלמנה בימים הקדמונים והניא אותה, לא תקיים נדרה בימי אלמנותה, וזה על דבר העתיד שנדרה ומת הבעל קודם הגעת הזמן.
מלת
סליחה –
מפורשת.
[ל, יד]
לענות נפש -
אפילו לענות נפש שהוא הצום, כאשר פירשתי.
[ל, טו]
והקים -
כבר הקים ואחר כן פירש איך הקים אותם, בעבור שהחריש ביום שמעו.
[ל, טז]
ונשא את עונה -
כי היא ברשותו.
[ל, יז]
בין איש לאשתו -
והיא בוגרת.
בין אב לבתו -
אם איננה בוגרת, על כן נאמר בנעוריה.