ראב"ע מטות פרק לא
[לא, ג]
החלצו -
חגרו חלוציכם.
נקמת ה' -
היא נקמת בני ישראל, בעבור עבודת כוכבים.
[לא, ה]
וימסרו -
כמו וינתנו וקרוב ממנו:
למסור מעל בה'.
[לא, ו]
וכלי הקדש -
הארון.
[לא, ז]
ויהרגו כל זכר -
גדול בשנים.
[לא, ח]
ואת צור -
אבי כזבי.
בלעם בן בעור -
יש אומרים:
אחר ששב אל מקומו בא אל מדין, כאשר שמע המגפה שהיתה בישראל בעצתו, שב לקחת ממון מזקני מדין.
[לא,ט]
חילם -
שם כלל והוא זהב וכסף ונחשת וברזל ובגדים.
[לא, י]
ואת כל עריהם במושבותם -
כלל ופרט.
טירותם -
ארמוני המלכים.
[לא, יא]
ויקחו את כל השלל ואת כל המלקוח -
שם כלל לאדם ולבהמה.
[לא, יב]
השבי -
פרט לאדם.
השלל -
הם הבגדים.
[לא, יד]
על פקודי החיל -
מגזרת
יפקוד ה' כמו פקידי החיל.
וכן: מלת
קרואי, כמו:
קריאי.
שרי האלפים ושרי המאות -
הם מאה ושלשים ושנים.
[לא, טו]
החייתם כל נקבה -
הטעם אפילו אחת וכן אין כל.
ויתכן להיות כמשמעו, כי כל נקבה החיו ורבים כן.
[לא, יז]
טף -
שם כלל לקטן, זכר או נקבה.
[לא, יט]
אתם ושביכם -
בעבור הכבוד השוכן בתוכם.
[לא, כ]
וכל מעשה עזים -
כאשר פירשתי.
והנה הבגד בעבור שנגע בחלל הוא טמא, הטעם: ועמכם כל בגד עד שתתחטאו, או תהיה מלת
תתחטאו יוצאה.
וכן:
והתאויתם לכם, כי הגבול הוא הפעול:
[לא, כא]
ויאמר אלעזר הכהן -
כי חקת תורת הפרה, לאלעזר נתנה ומשה אמר להם:
תתחטאו, דרך כלל ואלעזר פירש להם.
[לא, כב]
הבדיל -
ידוע.
[לא, כג]
אך במי נדה יתחטא -
היה נראה לנו כי הוא מי אפר הפרה, כמו:
מי נדה לא זורק עליו.
וחז"ל אמרו:
כי טעמו בשיעור המים שתרחץ בהם האשה הנדה, ודעתם רחבה מדעתינו.
[לא, כו]
שא את ראש -
פירשתיו.
מלקוח -
הבהמה.
השבי -
האדם ותחסר מלת ו' כמו שמש ירח.
וראשי אבות העדה -
הם הנשיאים.
[לא, כז]
וחצית את המלקוח -
שם כלל.
[לא, כח]
אחד נפש -
כמו: נפש אחד.
[לא, ל]
אחד אחוז -
כמו:
והאחוז אחוז ושניהם דבקים כאשר פירשתי.
מכל הבהמה -
כמו גמלים והנה לא לקח אלעזר מהם חלק אולי היו מעטים, ועל כן לא נזכר המספר שהביאו ולא המספר שלקחו הלווים.
[לא, לב]
יתר הבז -
חוץ מאשר אכלו, על כן אמר:
יתר והזכיר מספרם כי היה מספר רב ולא שמענו שלל כמוהו.
גם כן הזכיר
המכס כי גם הוא רב.
ומלת
מכס –
מפועלי הכפל על משקל:
וממר ליולדתו והוא מגזרת:
תכסו על השה והטעם חלק.
[לא, מז]
ואמר מן האדם ומן הבהמה -
שם כלל.
[לא, מח]
הפקדים -
פירשתיו.
[לא, מט]
אשר בידינו -
בעבור היותם ברשותם.
וכן:
ולקחת בידך עשרה אנשים.
[לא, נ]
ונקרב -
במחשבה או בפה.
אצעדה -
היא על הזרוע, כי כן כתוב.
וצמיד -
ליד.
טבעת -
באצבע.
עגיל -
באזנים ,כי כן כתוב אולי נקרא כן, בעבור היותו עגול.
וכומז -
כחבריו.
[לא, נא]
כל כלי מעשה -
הגיד הכתוב שלא היה בהם כלי שבור.
[לא, נג]
אנשי הצבא בזזו איש לו -
הזכיר הכתוב זה, להודיע כי זהב רב וכלי מעשה בזזו כל אחד.