מנחת שי, במדבר פרק כח
פסוק ב
ועשיתם עלה. בכל הקרבנות כתיב והקרבתם וכאן כתיב ועשיתם אמר להן הקב"ה מכיון שנכנסתם לדין לפני בראש השנה ויצאתם בשלום מעלה אני עליכם כאילו נבראתם בריה חדשה.
ירושלמי פרקא בתרא דר"ה וב
ויקרא רבה סוף פ' כ"ט והכי איתא ב
פסיקתא מכיון שנכנסתם לפני בדין ביום הזה ויצאתם בדימוס מעלה אני עליכם כאלו היום בראתי אתכם בריה חדשה שנאמר כי כאשר השמים החדשים וגו' אשר אני עושה וגו'. וב
פסיקתא דר' טוביהו מה נשתנה יום הזכרון מכל המועדות שכתוב כאן ועשיתם מפני שהאיל קרניו לשופר היו נעשות וכן אמר ר' יהושע בסוף מסכת קנים שתי קרניו שתי חצוצרות וכו' פי' שופרות לכך נאמר כאן ועשיתם עולה לפי שיש בו עשייה אחרת חוץ מהקרבתו. ד"א ועשיתם עלה מלמד שכל המשמר את המועדות כראוי כאלו נעשה שותף להקב"ה במעשה בראשית שנאמר ביום עשות ה' אלהים ארץ ושמים לכך נאמר בר"ה ועשיתם שבתשרי נברא העולם.
לה'. בזקף קטן.
איל. הגלגל באל"ף.
פסוק ג
ומנחתם דובחדש השביעי. במ"ם אזלא ובתי"ו זקף קטן לא מירכא.
פסוק ה
עזים. במירכא לא בתביר.
פסוק ח
בקר. בתביר לא במירכא.
פסוק ט
ומנחתם. בתי"ו זקף קטן לא מירכא.
פסוק יב
וחגתם. דגש בגימ"ל.
פסוק טו
ועשרון דיום ראשון של חג. נקוד על וא"ו בתראה מסורת ו
אבות דר' נתן פ' עשרה נסיונות וכן צריך להגיה ב
מדרש רבה פ' במדבר ובמס' סופרי' פ"ו והכי איתמר בהדיא במסכת מנחות ריש פ' שתי מדות
ילקוט פ' פינחס רמז תשפ"ב
לקח טוב ועירוך ע' נקד
קרית ספר פ' ב' בהל' מעשה הקרבנות תוספת י"ט א"ר יוסי למה נקוד על וא"ו שבאמצע עשרון של עשרון ראשון של י"ט הראשון של חג שלא ימוד לא בשל שלשה לפר ולא בשל שנים לאיל.
פסוק טז
חטאת. הטי"ת דגושה.
פסוק יח
לאילם דוביום השני. לאילם דיום שלישי אילם דיום רביעי כולם מלאים יו"ד קדמאה וחסר יו"ד בתראה כחביריהם שבענין וכל אורייתא דכוותייהו במ"ד מלא דמלא וסימנהון נמסר בסדר תצוה ובסדר וישלח וכן כתב
הרמ"ה ז"ל והמדפיס טעה כאן ולא זכר מ"ש כבר. גם
בעל מנחת כהן בפרשת וישלח טעה שאחרי הביאו המסרה של ד' מלא דמלא בתורה כתב ושארא אורייתא ואלים כתיב חסר יו"ד קדמאה ור"ל אילם כתיב חסר יו"ד בתראה.
פסוק כו
וביום החמישי. סתומה.
פסוק לג
כמשפטם דוביום השביעי. שבת פרק הבונה תניא ר' יהודה בן בתירה אומר נאמר בשני ונסכיהם בששי ונסכיה בשביעי כמשפטם הוי מ"ם יו"ד מ"ם מים מכאן רמז לניסוך המים מן התורה והכי איתא ב
ספרי וכתבו
התוספות בשביעי כמשפטם גרסינן כדמוכח פ"ק דתענית וכן הוא במסורת הגדולה ולא כ
רש"י דגריס בשמיני כמשפטם בסוף פרק לולב וערבה עכ"ל. ובפי' התורה גורס גם הוא בשביעי כמשפטם וכן במסורת נמסר בו"ז מי"ם פי' כל עניינא כתיב ונסכה כמשפט בר מן יום ב' דכתיב ונסכיהם וביום ו' ונסכיה וביום ז' כמשפטם מכאן רמז לנסוך המים. וב
תוספתא ד
זוהר סוף פ' מצורע מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה וגו' בוז יבוזו לו מאי בו"ז
יומא תניינא ו
יומא שתיתאה ו
יומא שביעאה דסכות דבהון הוו מנסכי מים ויין.
פסוק לה
ביום השמיני. כל עניינא ריש פסוק וביום בר מן שמיני כתיב ביום לפי שהוא רגל בפני עצמו ללמדך שאין אות חסרה או יתירה בתורה והוא דבר רק שנאמר כי לא דבר רק הוא מכם
פסיקתא דר' טוביהו.