ילקוט שמעוני, במדבר פרק לו
המשך סימן תשפח
כן מטה בני יוסף דוברים -
(כתוב ברמז תשע"ד).
לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיוה"כ.
בשלמא יוה"כ יום מחילה וסליחה [יום שניתנו בו לוחות אחרונות], אלא בט"ו באב למה?
אמר רב [יהודה]:
יום שהותרו שבטים לבוא זה בזה. מאי דרוש?
זה הדבר אשר צוה ה' לבנות צלפחד - דבר זה לא יהא נוהג אלא בדור הזה.
רב נחמן אמר רב -
שכלו בו מתי מדבר.
דאמר מר:
עד שלא כלו מתי מדבר לא היה הדבור עם משה, דכתיב:
ויהי כאשר תמו כל אנשי המלחמה. וכתיב:
ויאמר ה' אלי לאמר אלי - אלי היה הדבור:
א"ר יהודה אמר שמואל:
בנות צלפחד הותרו להנשא לכל מי שירצו, שנאמר:
לטוב בעיניהם תהיינה לנשים, אלא מה אני מקיים
אך למשפחת אביהם?
עצה טובה השיאן הכתוב, שלא ינשאו אלא להגון להם.
ולא תסוב נחלה -
(כתוב ברמז תשע"ה).
א"ר יוחנן משום רבי יהודה ברבי שמעון:
דבר תורה אשה יורשת את בנה.
אמר קרא:
וכל בת יורשת נחלה ממטות - מקיש מטה האם למטה האב:
מה מטה האב - האב יורש את בנו, אף מטה האם - האם יורשת את בנה.
איתיביה רבי יוחנן:
האשה את בנה והאשה את בעלה מנחילין ולא נוחלים?
א"ל: משנתנו איני יודע מי שנאה.
ותנא דידן [ממה נפשך], אי דריש
מטות אשה תירש את בנה, ואי לא דריש
מטות, בן דקודם לבת בנכסי האם מנא ליה?
לעולם דריש
מטות ושאני הכא, דכתיב:
וכל בת יורשת - ואינה מורשת.
תנא דבי רבי ישמעאל:
בנות צלפחד שקולות היו, שנאמר:
ותהיינה בנות צלפחד - הויה אחת לכלן (כתוב בפנחס).
אלה המצות -
שאין נביא רשאי לחדש (כתוב בסוף תורת כהנים).
תם ונשלם ספר במדבר