ראב"ע בהעלותך פרק יב
[יב, א]
ותדבר מרים -
היא דברה, גם אהרן הסכים או החריש, על כן נענש.
וטעם
ותדבר –
עם בי"ת, דרך גנאי כמו:
וידבר העם באלהים.
גם ימצא לשבח גם בדרך נבואה.
יש אומרים:
כי משה מלך על כוש ולקח כושית.
והמתרגם אמר:
שפירתא.
וטעמו: לשון כבוד, כאשר יקראו הישמעאלים לזפת הלבן, גם אנחנו נקרא העיוור סגי נהור. והנה לא יתכן שנקרא שם שהוא לשבח להפכו לגנאי.
ויש אומרים:
כי כוש בן ימיני הוא שאול.
וכן:
הלא כבני כושיים וכבר פירשתיו.
והישר בעיני שזו הכושית היא צפורה, כי היא מדיינית ומדיינים הם ישמעאלים והם דרים באהלים.
וכן כתוב:
ירגזון יריעות ארץ מדין ובעבור חום השמש אין להם לבן כלל, וצפורה היתה שחורה ודומה לכושית.
וטעם
כי אשה כשית לקח –
זה הדבור שדברה מרים.
ומה נכבד דברי קדמונינו שאמרו על הזקנים:
אשריהם ואוי לנשיהם.
והנה חשדו משה כי לא נמנע לשכב עם צפורה, רק בעבור שאיננה יפה.
[יב, ב]
ויאמרו הרק אך במשה -
הביאה ראיה כי לא עשה זה לקדושת השם, כי הם היו נביאים ואין המשכב אסור להם.
הרק אך -
והאחד יספיק רק הוא דרך צחות, כמו:
המבלי אין קברים.
וישמע ה' -
ואם דברו בסתר.
[יב, ג]
ענו מאד -
במשקל שלו והטעם שלא בקש גדולה על אחיו.
[יב, ד]
פתאום -
המ"ם נוסף כמ"ם שלשום והוא מגזרת פתי דבר, שלא עלה על לב.
צאו שלשתכם ויצאו שלשתם -
כל אחד מאהלו והנה דרך כלל ואחר כן פרט:
וירד ה' בעמוד ענן ויקרא אהרן ומרים, ומשה שומע.
[יב, ו]
שמעו נא -
כמו עתה.
נביאכם -
מי שיהיה מכם נביא ה'.
במראה -
פירושו אם היה נביאכם שהוא נביא ה' כמו:
והנבואה עודד הנביא.
האהלה שרה אמו.
כסאך אלהים עולם.
במראה -
במראות הלילה.
בחלום אדבר בו -
כפול, כדרך הנבואות.
[יב, ז]
בכל ביתי נאמן הוא -
טעמו כבן בית שיכנס בלא רשות ואם יצטרך ידבר צרכיו ואתם כאשר אתודע לכם בחלום -תדעו ואם לא אין לכם רשות לשאול.
[יב, ח]
פה אל פה אדבר בו -
הטעם בלא אמצעי.
במראה ולא בחידות -
הטעם שאראה לו הדבור כאשר הוא כצורת המשכן.
ולא בחידת -
כמו הנשר הגדול.
ותמונת ה' יביט -
כטעם:
הראני נא את כבודך או שהוא בהקיץ:
[יב, ט]
וילך -
הכבוד והעד
והענן סר.
[יב, י]
מעל האהל -
מעל פתח האהל.
והנה מצורעת -
תחסר מלת היא, כמו:
כאשר קאה.
[יב, יא]
בי אדני -
פירשתיו.
אל נא -
אל עתה.
נואלנו -
מבנין נפעל, ואין לו ריע
כי אם נואלו שרי צען.
ויש אומרים:
שהוא הפוך
מאולת קשורה וטעמו ידוע.
[יב, יב]
אל נא תהי כמת -
אל עתה תהיה אחותינו כנפל המת, כאשר יצא מבטן אמו נאכל חצי בשרו.
וכן בשר המצורע ואין צורך לתיקון סופרים.
[יב, יג]
ויצעק משה -
זה יורה שהיה בצער על אחותו.
אל -
אתה שיש הגבורה בידך עתה
רפא עתה
לה, על כן השיב השם:
ואביה ואילו אביה כעס עליה וירק בפניה,
הלא תכלם לראות פניו
שבעת ימים.
[יב, יד]
תסגר -
כמו המצורעים שלא יזיקו אחרים.
ואחר תאסף -
תחשב מהיישוב.
וכן:
ואספתו מצרעת.
ואחר שבאה אל המחנה נסעו העם מחצרות.
[יב, טז]
ויחנו במדבר פארן -
על דעת רבים שהענן היה שם בעבור שמצאו:
וישכן הענן במדבר פארן ויפרשו:
הענן סר מעל האהל כמשמעו.
ולפי דעתי: אין זה הפירוש נכון.
חסלת פרשת בהעלותך