ראב"ע ראה פרק יג
[יג, ב]
כי יקום בקרבך נביא -
טעם
בקרבך - כי אין נביא כי אם מישראל, וזאת הפרשה דבקה בעבור עכו"ם, כי שרפת הבנים ע"ג. נביא שיאמר כי בהקיץ דבר השם, או שלוחו עמו או בחלום.
ויש אומרים:
כי יתכן להיות הנביא ממגנבי דבר השם, ופירוש שאמר נביא האמת, שיהיה אות כך להצדיקו ושמע השומע והגידו להיות אות לנפשו.
ויש אומרים:
כי אפילו בא האות והמופת אין להאמין בו, כי הוא דבר הפך שקול הדעת.
ולפי דעתי שיש אות גם מופת כמו סימן, והעד דברי ישעיה שאמר:
הנה אנכי והילדים אשר נתן לי ה' לאותות ולמופתים.
ואות הנביא:
כאשר הלך עבדי ישעיה ערום ויחף.
ואותות בניו שמותם על דבר המקרה שיהיה בימיהם, והם:
עמנואל מהר שלל חש בז ושאר ישוב.
ובמכות:
והיו לך לאות ולמופת וכן רבים.
[יג, ד]
וטעם
כי מנסה - בעבור שעזבו ולא המיתו ונסיון השם, להראות צדקת המנוסה.
[יג, ה]
אחרי ה' אלהיכם תלכו -
שתעשו על פי יכלתכם כמעשיו, ותרדפו אחרי נתיבותיו.
ואותו תיראו -
מלשאול למה זה.
ואת מצותיו תשמורו -
שהם העיקר.
ובקולו תשמעו -
מה שהם זכר לעיקר.
ואתו תעבודו -
במעשה.
ובו תדבקון -
בלב בראש ובסוף.
[יג, ו]
כי דבר סרה -
תחסר מלת
דְבַר, כמו
וברוב יועצים תקום.
וטעם
סרה -
שהשם צוה לסור מעבודת כוכבים, או הוא מגזרת
סורר ומורה והוא הנכון, והיה הרי"ש ראוי להדגש.
המוציא אתכם והפודך -
כפול בטעם לחיזוק.
ובערת -
פירשתיו.
[יג, ז]
כי יסיתך אחיך -
הטעם אפילו אחיך.
וטעם
בן אמך
שהייתם בבטן אחת והאם כגוף והאב כצורה והצורה לא יבינוה, כי אם מתי מעט.
[יג, ט]
לא תאבה לו -
באמונת הלב.
ולא תשמע אליו -
במעשה.
ולא תחוס עינך -
להרגו.
ולא תכסה -
שתניחנו, רק תגלה הדבר עד שישמעו העדים מפיו, כי כן כתוב ואז תהרגנו:
[יג, י]
ידך תהיה בו -
היה נראה כי הוא משנים עדים, לולא הקבלה.
[יג, יא]
וסקלתו -
פירש מה תהיה מיתתו.
[יג, טו]
ודרשת וחקרת ושאלת -
אלה המלות
היטב מפורשות בדברי רז"ל.
[יג, יז]
כליל -
כלה.
לה' אלהי"ך -
בעבור כבוד השם תשרפנה באש.
תל -
מגזרת הר גבוה ותלול:
[יג, יח]
למען ישוב ה' מחרון אפו -
ולא ישחיתך בעון העיר.
[יג, יט]
וטעם
כי תשמע –
כן תעשה, אם בקשת לעשות הישר בעיניו.
ונסמכה פרשת:
בנים אתם לה'. בעבור המסיתים אח או בן או אב או אנשי עיר הנדחת, ואסור להתאבל עליהם, אף כי להתגודד כי הנה אסור הוא על כל מת.