ראב"ע ניצבים פרק ל
[ל, ד]
בקצה השמים -
כנגד ארץ ישראל.
[ל, ו]
ומל ה' אלהיך -
כי לו נתכנו העלילות הראשונות. ואחר שאמר, תשוב לשמוע בקולו הוא יעזרך וימול לבבך ולבב זרעך, לא כמולת הבשר שאתה חייב למול אותו.
[ל, ט]
וטעם
והותירך –
בעבור שיתן הקללות על השונאים.
כאשר שש על אבותיך -
שנחלו הארץ, כי עם הגולים ממנה ידבר.
[ל, י]
הכתובה בספר התורה הזה -
כי עיקר כל המצות שם ואם הם צריכים פירוש קבלה ולא תהיה שמורה עד שיהיה הלב שלם, על כן
בכל לבבך - כי מצות השמירה עם הלב.
[ל, יא]
נפלאת -
נסתרת, או דבר פלא שתלאה לעשותו.
[ל, יב]
לא בשמים היא -
פירוש נפלאת.
[ל, יג]
מעבר לים -
פירוש רחוקה.
ויתכן שהוא הים הגדול שלא יוכל אדם להכנס ברחבו, מפני חשכת המים.
[ל, יד]
בפיך ובלבבך -
שכל המצות עיקרם הלב ויש מהם זכר בפה, לחיזוק הלב ויש מעשה, כדי שיזכור בפה.
[ל, טו]
החיים -
אורך ימים.
הטוב -
בעושר ובריאות הגוף והכבוד.
והמות והרע -
הפך.
[ל, טז]
לאהבה -
העיקר.
ללכת בדרכיו -
שלא תשנה מדרכי מעשיו ומצותיו שצוך ואם לא תדע למה נתנו החוקים והמשפטים.
והנה
וחיית –
פירוש החיים.
ורבית -
פירוש הטוב, כי הוא ריבוי הגוף בבנים ובעושר.
[ל, יז]
ואם יפנה לבבך -
כי הלב הוא העיקר.
ונדחת -
פירשתיו.
[ל, יח]
כי אבוד תאבדון -
פירוש המות והרע, כי יאבדו הם ובניהם והונם.
לא תאריכון ימים -
הפך:
וברכך ה' אלהיך בארץ:
[ל, יט]
את השמים ואת הארץ -
בעבור היותם עומדים.
וכן על
האבן תהיה בנו לעדה
וכן:
שמעו הרים את ריב ה'.
החיים והמות -
הם
הברכה והקללה והנה יש לך לבחור בחיים.
למען תחיה -
בגוף או בזכר.
ופירש כי החיים הם
לאהבה.
[ל, כ]
כי הוא חייך -
על דעת המפרשים:
שהוא שב אל קול השם.
ולפי דעתי: שהוא השם, כאשר אמר המשורר:
ה' ישעי ואלהי חסדי ומגיני וחרבי.
חסלת פרשת נצבים