ראב"ע ואתחנן פרק ז
[ז, א]
ונשל -
הנו"ן שורש והוא מגזרת:
כי ישל זיתך/
[ז, ד]
כי יסיר את בנך -
שב אל בנו הנזכר והוא שלא תתן בתך לבנו, או לא תקח הבת הנזכרת.
[ז, ה]
כי אם -
רק כה עשו להם כטעם:
כי עם קדוש אתה ולא תתגאל בדברי הכותיות המצויירות במצבות ואשרים.
[ז, ו]
סגלה -
פירשתיו והוא דבר נחמד לא ימצא בכל מקום, כמוהו וכן:
וסגולת מלכים.
[ז, ז]
חשק ה' בכם ויבחר בכם -
ולא באחרים.
[ז, ח]
ומשמרו -
שם הפעל.
[ז, ט]
הוא האלהים -
הטעם זה
הוא האלהים באמת, שיש לו כח והוא נאמן.
והטעם: בעבור השבועה כי יש נאמן ואין בו כח למלאות שבועתו, ויש בעל כח שאיננו נאמן.
שומר הברית והחסד לאוהביו -
אין למעלה מהם.
ולשומרי מצותיו -
אחריהם.
או פירושו אוהביו בלב הם שומרי מצותיו בפה ובפעל.
לאלף דור -
טעה האומר כי בשלשים אלף וששת אלפים ישוב גלגל המזלות, כי הנה נמצאה המעלה בשבעים שנה, וטעם אלף עד אין קץ.
[ז, י]
ומשלם לשונאיו -
לכל אחד משונאיו כמו:
וצדיקים ככפיר יבטח.
אל פניו -
הטעם לעצמו.
ויש אומרים:
כמו בפניו, בכעסו.
והטעם כי ישלם לשונאיו, בעבור ששנאו האמת.
להאבידו לא יאחר לשונאו -
יש אומרים:
כי הטעם ישלם לרשע גמול טוב שעשה בעוה"ז ולא יאחר לתת לו בעוה"ב.
והנכון בעיני: שהוא כנגד אוהביו, שהם עומדים לאלף דור שונאיו יאבדו והוסיף
לא יאחר, שיחשוב שיעמוד בנו או בן בנו, כטעם:
על שלשים ועל רבעים:
[ז, יא]
ושמרת -
הטעם כאשר השם שומר הברית, שמור אתה מצותיו.
חסלת פרשת ואתחנן
ראב"ע לפרשת עקב
[ז, יב]
עקב -
כמו:
לעולם עקב, שכר באחרונה וטעם הפסוק הראשון שומר הברית, ששמר ברית אברהם ואתם אם תהיו מאוהביו, ישמור עוד הברית.
[ז, יג]
ואם היית מאוהביו
ואהבך וברכך והרבך, זה פירוש:
הברית והחסד.
פרי בטנך -
הבנים ובטן רמז.
ופרי אדמתך -
הזכיר דגן תירוש ויצהר, שהם עיקר.
שגר -
פירשתיו.
אלפיך -
כמו:
אלופינו מסובלים.
ועשתרות -
כמו עדרים.
ומפרש גדול היה בספרד והוציא טעם למה קראו העברים הבקר בשם אלף והצאן בעשתרות וכן היה מפרש:
הבעלים ועשתרות, בעל המזל הצומח והעשירי.
[ז, יד]
ועוד לא די שיברך פרי בטנך,
כי לא יהיה בך עקר, שאין זרעו מוליד וכן
בבהמתך.
[ז, טו]
ועוד תהיה בריא מכל מין חולי ידוע להיות כמנהג העולם.
וכל מדוי -
שהיו חוץ המנהג.
[ז, טז]
ואכלת -
מצוה הוא לכלותם כאוכל לחם והעד:
לא תחוס עינך.
כי מוקש הוא לך -
כל אחד מאלהיהם:
[ז, כ]
הצרעה -
חולי בגוף מגזרת:
צרעת.
[ז, כא]
לא תערוץ מפניהם -
רק תערוץ מהשם שהוא אל גדול ונורא.
אמר הגאון:
כי פן תרבה עליך סימן לזמן שינצחום.
ואין צורך וכבר פירשתיו.
[ז, כד]
השמדך -
שם הפעל, ואם הוא בחירק יתכן היות כמוהו
השאיר לו שריד והעד אותם שהוא הפעול.
כסף וזהב עליהם -
שעליהם, או ממון תקח לעזבם.
[ז, כה]
תוקש -
הוי"ו תחת יו"ד
יקושתי לך.