אור החיים, דברים פרק כד


{ח} השמר בנגע וגו' זכור וגו'. לדבריהם ז''ל (שבת קל''ב:) שאמרו שבא להזהיר לבל יקוץ בהרתו, נתכוין בהסמכת זכור את אשר עשה ה' למרים להודיע שורש שממנו יהיה הנגע, ואותו יצו ה' לקוץ, ורפא.

{טו} ואליו הוא נושא וגו' והיה בך חטא. הכונה שהגם שעושק שכר שכיר, אינו אלא גוזל ממון, אף על פי כן אין עונשו ממון אלא נפשות. והוא אומרו יהיה בך פירוש בך בנפשך חטא, על דרך (מ''א א') והייתי אני ובני שלמה חטאים, והקדים טעם העונש באומרו, ואליו הוא נושא את נפשו ומעתה יהיה המשפט נפש תחת נפש.

{יז} לא תטה משפט גר וגו'. פירוש שמא תאמר כיון שציוני ה' על הגר, אטה דינו לזכותו?

תלמוד לומר: לא תטה וגו', וגמר אומר ולא תחבול בגד אלמנה, פירוש רק בדבר הזה אני מצוך להטות, לזכות שלא תחבול בגד של אלמנה שלא בשעת הלואה, הגם שכל חוץ ממנה יחבול בגדיהם.

הפרק הבא    הפרק הקודם