מנחת שי, דברים פרק ד
פסוק ג
בבעל פעור. מצאתי כתוב בחומש קדמון כי בספר ר"מ ובס' ר"ג מוגה לב על ע"כ. ובספרים שלנו בבעל וכן תרגמו המתרגמים וכ"כ ה
ראב"ע בבעל פעור בעבור בעל פעור.
פסוק ה
לעשות כן. גלגל בסי"ן לא במאריך ומלת כן בזקף קטן לא בפשט ופוק חזי מילי פום גבר חכים בעל א"ת.
פסוק ז
אלהים קרבים. קודש
סנהדרין פ' ד'.
קראנו. אין בו יו"ד וכ"כ
הרמ"ה ז"ל וכן חברו שבמסורת יעננו ביום קראנו.
פסוק ח
צדיקם. בהעתק
הללי ובכל ספרים מדוייקים מלא יו"ד קדמאה וחסר יו"ד בתראה וכל צדיקם הצדיקם באורייתא דכותיה בר מן חד מלא דמלא ויסלף דברי צדיקים דואלה שמות וכ"כ
הרמ"ה ז"ל ועיין במ"ג סוף מזמור ל"ז.
פסוק ט
יסורו. בהעתק
הללי יסורו
ירושלמי יסרו ע"כ. ובכל הספרים הוא מלא כ"כ
הרמ"ה ז"ל ובמסורת ב' מלאים וחברו יתגוררו יסורו בי (הושע ז').
מלבבך. הלמ"ד דגושה.
פסוק יד
בעת ההוא. ההוא כתיב בוא"ו וקרי בחירק בכל ספרים כ"י מדוייקים וגם בדפוס ישן ועיין מ"ש בפ' דברים.
פסוק טז
פן תשחתון. בס"ס הקדמא בתיו לא בפ"א.
פסוק יט
וראית את השמש. הוא"ו בגעיא.
פסוק כ
ויוצא. ד' וחסר יו"ד וסי' במסורת ועיין בס'
נפוצות יהודה דרוש ד' דף י"ט.
פסוק כג
תמונת כל אשר צוך. במסורת פ' צו נמסר סימן מן ה' דסבירין כאשר וקרינן אשר וחד מינייהו השמרו לכם פן תשכחו ובפ' זה יש ב' אשר והדעת מכרעת שעל האחרון נאמר וכ"כ ה
ראב"ע אשר צוך כאשר צוך.
פסוק כה
ועשיתם פסל. במדוייקים הטעם בסי"ן.
פסוק כו
העידתי. מלא יו"ד וכ"כ
בעל הטורים ובתיקון ס"ת ישן העידתי ס"א העדתי ע"כ. ו
הרמ"ה כתב העדתי תרין חסר דחסר ואחד עם יו"ד וסימן העדתי בכם היום דאתם נצבים חסר דחסר חסר יו"ד וחסר וא"ו ודכותא העדתי בכם דוהיה אם שכח תשכח דוהיה עקב חסר דחסר חסר יו"ד וחסר וא"ו העידתי בכם סמוך דכי תוליד בנים מלא יו"ד וחסר וא"ו עכ"ל. ומ"ש במ"ק העידתי ב' מלא ר"ל בכל המקרא וחברו כי העידתי.
פסוק לב
אשר ברא אלהים אדם. יש פסיק בין אלהים לאדם וכן נמנה ב
פסיקתא דאורייתא ודוגמתו בריש פרשת חיי שרה נשיא אלהים אתה.
פסוק לג
השמע עם. בב' טעמים כי לכן שמו שני טעמים להפריש בין שתי אותיות הדומות זו בסוף המלה וזו בראשית המלה שבצדה כמו השמע עם. שלח חשך (תילים ק"ה) צרר רוח (הושע ד') ואזל לו (משלי כ') לדעת ה
מכלול ויצץ ציץ או כדי להרחיב על אות הגרון כמו פוטר מים (משלי י"ז) יקח לב. הנח לו. שניהם בהושע ד' אבל מצאנום גם בלא אותיות דומות וגם בלא אות הגרון כמו טרף כלב מברך און (ישעיה ס"ו) ויבן אלה (סוף הושע) גרת לץ (משלי כ"ב) וזולתם רבים. טעם הראשון בעבור היות המלה ההיא סמוכה למלה זעירא או מלעיל וטעם השני להעמיד מפני הצירי ועיין מה שכתבתי בפרשת קרח על ויוצא פרח ויחזקל כ"ב על איש גדר גדר.
פסוק לד
לבוא לקחת לו. בהעתק
הללי לבוא
ירושלמי לבא עד כאן. ובספרים שלנו מלא שאין זה מהט' חסרים במסורת וסי' בריש ויחי וזה מוכרע גם ממדרש
ויקרא רבה פ' כ"ג ו
מדרש חזית פסוק כשושנה בין החוחים אמר ר' יודן מלבוא לקחת לו גוי מקרב גוי ועד מוראים גדולים שבעים ושנים אותיות הן ואם יאמר לך אדם שבעים וחמשה אמור לו הוצא מהן גוי שני שאינו עולה מן המנין.
פסוק לז
ויוצאך. בכל ספרים מדוייקים ובהעתק
הללי חסר יו"ד והוא כשגגה שיוצאת מלפני המדפיס שכתבו מלא ולא הביט למסורת הכתובה לפניו ויוצאך ב' חד כתיב כן חסר יו"ד וחד חסר דחסר וסימן ותחת כי אהב ויצאך ה' אלהיך משם בתראה חסר דחסר וכן כתב
הרמ"ה ז"ל ויוצאך ב' וסימן ויוצאך בפניו דותחת כי אהב דין מלא וא"ו וחסר יו"ד כתיב ויצאך ה' אלהיך משם דשמור דדברות חסר דחסר. חסר וא"ו וחסר יו"ד כתיב.
פסוק לח
ועצמים. המ"ם רפה.
פסוק מב
לנס שמה רוצח. דין לחוד מלא וא"ו באורייתא וכל רצח הרצח חסר.
הערים האל. ח' סבירין האלה וסימן במסורת פרשת תולדת יצחק.
פסוק מג
לראובני. עיין לעיל בסוף דברים.
פסוק מה
העדת. הה"א במאריך במקצת ספרים.
פסוק מח
שיאן. בשי"ן שמאלית ויש הוכחה מהמסורת ריש שיר השירים שנמסר סימן מן כ' זוגין מיחדין חד ס' וחד שי"ן אי נמי חד בשי"ן שמאלית וחד בשי"ן ימנית ואחד מהם הר שיאן בשי"ן שמאלית וחסרים ושיאון ואנחרת (יהושע י"ט) בשין ימנית.