ילקוט שמעוני, שמואל ב פרק י
המשך סימן קמז
ויאמר דוד אעשה חסד עם חנון בן נחש
אמר ר' ברכיה בשם ר' אלעזר בן פדת:
מה חסד עשה נחש עם דוד שאמר: כאשר עשה אביו עמדי חסד?
אלא כשהיה דוד בורח מן שאול הלך דוד וכל בית אביו אצל בני מואב, אמר להם: קבלו בית אבא, שנאמר:
וינחם את פני מלך מואב ויאמר ישב נא אבי ואמי, קבלו אותם, וכיון שיצא דוד עמד מלך מואב והרג לאביו ולאמו ולאחיו של דוד ולא נשתייר מהם אלא אחד, שנאמר:
ליהודה אליהו מאחי דויד שלא נשתייר מהם אלא הוא וברח ממלך מואב והלך אצל נחש מלך בני עמון.
שלח מלך מואב ואמר לנחש: שמא בא אצלך אחד מאחי דוד?
אמר לו: לאו, ושמרו עד שבא דוד, לכך אמר דוד:
אעשה חסד עם חנון בן נחש.
כיון שהלכו שלוחיו של דוד אצל חנון, אמרו להם שרי בני עמון:
מהו כך המכבד דוד את אביך בעיניך?
אל תאמן בדוד.
למה?
שהקב"ה כתב בתורתו:
לא יבא עמוני ומואבי וגו'.
וכתיב:
לא תדרוש שלומם.
הקב"ה מזהירו בשבילנו (הוא מבטל דברי אלהיו?!
הלא בעבור חקור את העיר, מיד
ויקח חנון את עבדי דוד ויגלח וגו'.
ורוח הקדש צווחת: חנון רשע (נד)
רעך ורע אביך אל תעזוב.
חזק ונתחזק
(העתק מרמז ה')
רק חזק ואמץ.
שנו רבותינו:
ארבעה דברים צריכים חיזוק ואלו הן:
תורה,
ומעשים טובים,
תפילה,
ודרך ארץ.
תורה ומעשים טובים מנין?
רק חזק ואמץ
חזק בתורה.
ואמץ, במעשים טובים.
תפלה מנין?
שנאמר:
קווה אל ה' חזק ויאמץ לבך.
דרך ארץ מנין?
חזק ונתחזק בעד עמנו.
ואת שובך שר צבאו (מלך בני עמון).
כתיב:
שובך,
וכתיב:
שופך,
רב ושמואל
חד אמר:
שופך שמו.
ולמה נקרא שמו שובך?
שעשוי כשובך.
וחד אמר:
שובך שמו.
ולמה נקרא שמו שופך?
שכל הרואה אותו נשפך כקיתון.