מצודות דוד, דברי הימים ב פרק כב



פסוק א
הבא בערבים. הבא מערבים אל מחנה פלשתים להלחם ביהורם כמה שכתוב למעלה:

פסוק ב
בן ארבעים ושתים שנה. שנויה בסדר עולם שהמנין הזה הוא לצמיתת מלכות עמרי על כל ישראל אשר היתה ע"י שנשא יהושפט את בתו לאשה כמ"ש שם ויתכן שנשאה שנה אחת לפני מלוך עמרי על כל ישראל ובעבור היות אחזיה מזרעו קרה לו שנהרג עם מלך ישראל על ידי יהוא ולזה תלה מלכותו בצמיתת מלכות עמרי
בת עמרי.
ולמעלה נאמר שיהורם אביו נשא בת אחאב ויהושפט אבי אביו נשא בת עמרי ויתכן שעמרי גדלה ונקראת בתו אף כי בני בנים הם כבנים:

פסוק ד
למשחית לו. וכאומר עצתם לא היו לטובתו כ"א להשחיתו:

פסוק ה
גם בעצתם הלך. הם היו מייעצים אותו וגם הוא הלך בעצתם ושמע להם :

פסוק ו
כי המכים. הוא מקרא קצר וכאלו אמר כי כאבו לו המכים וגו' ולזה היה צריך לרפואה
ועזריהו.
הוא אחזיה ולמעלה קראו יהואחז ובשלש השמות היה נקרא
ירד לראות.
ר"ל לבקרו בחליו:

פסוק ז
ומאלהים היתה. מה' באה רמיסת אחזיה ולזה נתן בלבו לבוא אל יורם ומזה באה לו המיתה:

פסוק ח
כהשפט. כאשר עשה משפט מות לבית אחאב
משרתים לאחזיהו.
אשר היו משרתים לאחזיה:

פסוק ט
והוא מתחבא. בעת שבקשוהו היה מתחבא בשומרון ומצאוהו שם
ויקברהו.
צוה להוליכו לירושלים לקברו בקבר הראוי לו כמ"ש במלכים ב'
כי אמרו וגו'.
ובעבור כבוד אביו ראוי לקברו בדרך כבוד
בן יהושפט.
בן יהורם בנו היה אבל בן הבן יחשב לבן
ואין וגו'.
לא נשאר מי מבית אחזיה לעכב הכח אצלו להתחזק במלוכה כי כל זרע הממלכה היו קטנים:

פסוק י
ותדבר. הביאה עליהם הדבר כי האכילה אותם דבר ארסי וכדומה
לבית יהודה.
של בית יהודה:

פסוק יא
בת המלך. בת יהורם היתה אחות אחזיה
בחדר המטות.
שהיה בבה"מ
יהוידע הכהן.
יתכן שהוא יוחנן הנזכר בדברי הימים א' (ה) ועיין בסוף מלכים בחשבון הדורות
כי הוא וגו'.
ולזה חמלה על בנו
מפני עתליה.
מוסב על ותסתירהו לומר ההסתרה היה מפני עתליה:

פסוק יב
ויהי אתם. יואש היה עם יהושבעת ובעלה בבית האלהים כי יהוידע בעלה היה כ"ג והתמידו לשבת בבית המקדש:


הפרק הבא    הפרק הקודם