רשב"ם לבראשית פרק כז
פסוק א
ותכהין עיניו -
מן הזקנה, כמו שמצינו בספר שמואל:
ועיניו החלו כהות.
פסוק ב
הנה נא -
אני מבקש ממך בשביל שזקנתי, ואני רוצה לתת לך הברכות אשר בידי לחלוק לך בחיי, כמו דכתיב אצל אברהם בירושת הארץ.
פסוק ג
שא נא כליך -
כופל נא שני בכאן, כמו שפירשתי אצל:
הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את.
תליך -
אשפתו שתלויים בה החצים.
תֶּלְיְךָ -
מגזרת ושר האופים תלה.
וכן
שביך בן אבינועם, מגזרת שבה ענה.
פסוק ז
לפני ה' -
בשם ה', אבל
נמרוד גבור ציד לפני ה'. פירושו בכל העולם.
וכן:
נינוה היתה עיר גדולה לאלהים. בכל עולמו של הקב"ה, לא היתה עיר גדולה כנינוה.
פסוק ט
לך נא אל הצאן -
ממקום אומנותו שהיה יושב אהלים.
גדיי עזים -
בשביל העורות ששערן קשה כשער אדם, לקח עזים ולא כבשים.
פסוק יב
ימשני אבי -
מן:
ממשש בצהרים.
כמו:
יסבוהו ערבי נחל, מן סבב, דגש תחת אות החסרה.
פסוק יג
עלי קללתך -
עלי ועל צווארי כלומר: כי הייתה בוטחת במה שאמר לה הקב"ה:
ורב יעבד צעיר.
פסוק טו
החמודות -
שהיה עובד בהן אביו בשעת אכילה.
פסוק יט
וְאֳכְלָה מצידי -
חטף קמץ, לפי שהוא לשון צווי כמו:
אכול בשמחה לחמך, אבל
וְאֹכְלָה מציד בני הוא מלאפום שהוא לשון אפעל, כמו:
זכור ה' לדוד יאמר זכרה לחסדי דוד ל' ציווי.
פסוק כב
הקול קול יעקב -
לפי שתאומים היו היה קולן דומות קצת זה לזה ולכך טעה יצחק בקולו, מאחר שמצאו איש שער על צוארו.
פסוק כד
אתה זה בני עשו -
נראה שאתה בני עשו.
פסוק כז
ריח בגדיו -
החמודות ובגדיהם היו מבושמים במוגמר.
אשר ברכו ה' -
השדה שהוא מלא נרד וכרכום קנה וקנמון.
וכן פייט רבי אליעזר הקליר: שדה מבורך כהריח ברכו במתן טל.
פסוק כח
ויתן לך -
מוסב על
ברכו ה' והוא הקב"ה:
יתן לך מעל מטל השמים כעין ברכת השדה.
פסוק כט
בני אמך -
אבל ביעקב שהיו לו נשים הרבה, כתוב בו:
וישתחוו לך בני אביך.
פסוק ל
ויהי אך יצא יצא -
להגיד נסים שנעשו ליעקב בא הכתוב, שאלו הקדים עשו לבא רגע אחד קודם, לא נתברך יעקב.
פסוק לג
ויחרד יצחק -
על שמצא שער בחלקת צוואריו של יעקב.
מי איפוא -
תיקון לשון הוא, כמו איזו שבתלמוד אימא לי איזי, אַתְאוֹרֶש ב"ל.
גם ברוך יהיה -
שמיהר לעובדני וגם ידע שבעצת רבקה עשה הכל והיא הייתה מכרת בו שראוי לברכות.
פסוק לו
הכי קרא שמו יעקב -
בתמיה, הלמען אשר קרא שמו יעקב בשעת לידה בשביל שידו אוחזת בעקבי ונמצאתי אני בכור והוא פשוט והיה לו ליטול פחות ממני, יטול פי שנים ממני.
וכן:
הכי אחי אתה ודייך ליטול שכר הרבה,
ועבדתני חנם?! בתמיה.
וכן בבבא בתרא שנינו בפרק:
מי שמת בזמן שהנכסים מרובין, הבנים יירשו והבנות יזונו. נכסים מועטים הבנות יזונו והבנים ישאלו על הפתחים.
אדמון אומר:
וכי בשביל שאני זכר ויפה כחי בנכסים מרובים הורע כחי בנכסים מועטים?! בתמיה.
פסוק לז
נתתי לו לעבדים -
מה שקנה עבד קנה רבו.
פסוק מ
ועל חרבך תחיה -
אומנתך שהיית צד חיות בכלי זיינך.
כאשר תריד -
כמו:
אריד בשיחי כשיעבוד בך בפרך ולא תוכל לסבול
ופרקת עולו.
פסוק מה
גם שניכם -
אם יהרוג אותך גם הוא יהרג על ידי גואלי הדם.
פסוק מו
אם לקח יעקב -
דרך חכמה אמרה רבקה ליצחק, להרחיק יעקב מעשו ולא גילתה לו שבשביל שטימת אחיו עשתה כן.
הפרק הבא